Europa

Jimmy Ingman

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2026
Hoj
2025 BMW f800gs
God kväll. Ny i forumet. Nu i sommar åkte jag och min sambo från Jämtland ner genom Polen, Slovakien, Tjeckien och Tyskland. Meningen var att vi skulle hinna ännu längre ner, men värmeböljan tvingade oss att söka skydd på en mycket trevlig polsk inrättning med både pool och kall öl. Jaja, många dagar försvann där. Detta lilla äventyr fick mig att vilja se mer av framförallt östra Europa, och nu smids redan planer för nästa sommar.
Och vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, det hade såklart vart trevligt med mer sällskap på en sådan resa. Tips på anordnade turer? Eller bara folk som är sugen på att göra en sån tur tillsammans?
Tack för mig!

God kväll. Ny i forumet. Nu i sommar åkte jag och min sambo från Jämtland ner genom Polen, Slovakien, Tjeckien och Tyskland. Meningen var att vi skulle hinna ännu längre ner, men värmeböljan tvingade oss att söka skydd på en mycket trevlig polsk inrättning med både pool och kall öl. Jaja, många dagar försvann där. Detta lilla äventyr fick mig att vilja se mer av framförallt östra Europa, och nu smids redan planer för nästa sommar.
Och vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, det hade såklart vart trevligt med mer sällskap på en sådan resa. Tips på anordnade turer? Eller bara folk som är sugen på att göra en sån tur tillsammans?
Tack för mig!

Hos SMC hittar du populära resor, tex till Harz eller Slovakien. De brukar fort bli fulltecknade (2-10 min) så passa på när de släpps. Brukar vara i november någon gång.

Kör snyggt!

Välkommen!

Kul. Skulle vilja göra nån sådan resa också någon gång. Inspirerande!
Det är "bara" att bestämma sig! :)
Har gjort sex resor söderöver. Hälften i grupp, hälften ensam.
Så boka en färjebiljett, sök upp en bra rutt... och kör!
Du kommer inte att ångra dig.

EDIT: Sorry, glömde två resor. Fly-and-ride till Andalusien och Gran Canaria. Så åtta hojresor söderut! :)

EDIT 2: Plus ett stort antal gånger i Norge och Danmark.

Har blivit någon utlandssväng varje år i snart 10 års tid – själv, med få, med flera och med SMC förra året. En insikt jag fått är att det är jäkligt svårt att resa med folk. Att sitta ihop konstant i en eller två veckor är rätt påfrestande. Man vill stanna olika länge, köra i olika tempo, se och göra olika saker, äta olika saker och helt enkelt fatta olika beslut. Det är väldigt lätt att bli oense, trots att man tycker att man är bra vänner innan man åker.

Att åka ensam har sin charm och ger kanske mest äventyrskänsla, men för mig som småstadsbo kan man samtidigt känna sig lite halvudda när man går på museum själv eller går ut och äter ensam.

Att åka flera är kul eftersom man delar upplevelsen, men då är det också många olika viljor som ska jämkas ihop.

SMC: Kortegåkning med 20+ personer är väldigt speciellt. Det är lätt att ledet kör ihop sig och att man blir beroende av personen framför. Den kanske väljer konstiga spår som också sabbar lite av ens egen körning och upplevelse. Det finns liten äventyrskänsla men man får förhoppningsvis lite vänner. Dyrt.

Jag har en tvillingbror och även vi har efter någon dag svårt att komma överens om allt. Därför brukar vi ibland skilja på oss under dagen men ha samma slutdestination. Ibland kör vi samma rutt och ibland helt olika. Ibland bor vi på samma ställe och ibland inte. Sedan är det faktiskt riktigt kul att höras på kvällen och se hur den andres dag blev. Man får friheten att göra sin egen grej, men har ändå någon att dela resan med. Jag tror faktiskt att det är det bästa för sämjan.

Så för egen del tror jag att ungefär hälften tillsammans och hälften på egen hand är det bästa. Ska jag fortsätta resa med sällskap framöver är det nog ungefär så jag vill göra. Man får gemenskapen utan att behöva vara ihop hela tiden.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år