Röd är long life och effektivare med alumotorer (mindre korrisioner).
Troligtvis helt "ok" men kolla gärna med "återförsäljare eller dylikt"
Godkänner inte dem det och det händer något... Better safe then sorri.
Spola bara ur lite så du inte blandar gamla med nya mer än nödvändigt.
Är den helröd skall du inte blanda den med blå/röd/lila.
Är den lila, blå eller grön går däremot att blanda med varandra.
Vad händer?
Häller du blå eller grön i en motor som skall ha röd så kan du få ökad/för mycket korrision, mot vad som är tänkt.
Blandar du lila, blå och grön har du ingen koll på köldresistensen sedan men mer skall inte hända. Man mäter etylen och propylen på olika sätt/skalor för att få fram fryspunkten. har du då blandat... vilken skala skall du använda?
Blandar du röd med blå/lila/grön i en alumotor så finns risk för sörja och dåliga köldegenskaper, även smörjegenskaper kan bli försämrade.. Mer TROR jag inte händer men glykol är ganska billigt så blanda inte röd!!! Häll ut och häll på rätt
"Blå" etylen "vanligast numera" (Giftig som fan men håller jämnare viscositet)
Grön Propylen "vanligast förr" (Smågiftig, blir lite sörjig vid kyla)
Röd etylenspecial "ny special Long life alumotor hej å hå för alumotorer"
Lila och orange finns tydligen också. Tror att den lila är samma som blå
och att den oranga är som röd men det är spekulationer.
G48 = G11
G30 = VAG G12
G34 = VAG G12 Plus (enda skillnaden mot G12 är att den inte har det
floricerande färgämnet i sig)
G30/G34/VAG G12/VAG G12 Plus är helt kompatibla och kan blandas.
Lite mer matnyttigt, även om allt i sporthoj länken inte är korrekt:
Tex så är den röda INTE propylen som robban c påstår.
Detta håller vilket fall inte normal standard.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=46737