Ett j-vla elände...

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
Precis när man fått ihop hojen efter lackering av ram och sving så händer det som inte får hända...

Jag ska tanka och spiller lite som rinner över tanken och ner på ramen.

Det blev ett par "ränder" som typ mattade ner lacken eller nåt i den stilen :huvet

Frågan är nu, tål pulverlack bensin eller kommer jag ha dessa ränder kvar? Kan man få bort det på något sätt?

Vill verkligen inte riva ner allt igen...

Polish och vax löser dina problem, men det verkar ju illa om lacken löses upp av bensinen? :va
Att lack på motorfordon iaf ska vara "tämligen" härdig mot bensin är väl en grundläggande förutsättning för användning?
Det är ju rätt ofta man t ex spiller vid tankning?
Fråga lackeraren vad han använt och om han anser att det man satt på ska tåla bensin, för det tycks som om du inte har originallack??

det låter som att lackeraren antingen har använt vanlig mekonomen färg , alternativt bara lagt på en bas utan härdare och sedan glömt klarlack..

glömde nämna att det är pulverlack..

Pulverlack tål bensin. Är den blank eller matt(sandpapperliknande yta)?

Bara fram med polertrissa och Autosol. Pulverlack tål det mesta, både från slag och vätskor.

Lacken är ju extra känslig då vad jag förstod det är ganska nylagd? Det tar ju iaf upp till en 3-4 veckor till att lacken är 100% genomhärdad och på dom 3-4 veckorna ska du ju inte ens tvätta den med högtryckstvätt så då kan nog bensin vara ganska förödande... Men du kan säkert få bort fläckarna om du polarerar å waxar hojen sen, vänta dock någon vecka eller 2 så lacken hunnit härda ordentligt. Hör med lackeraren vilken sorts pulverlack han använt (märke) Och hur lång härdtid det har..

Inte att ge sig fn på, denna lack far ju alldeles färsk, en lack ska ju gona till sig ett tag innan man belastar den.

Har då inte haft några problem när jag attackerat fälgar med polertrissa som var pulverlackade dagen före. :va

Men visst, det tar minst en par veckor innan färgen har hunnit härda fullständigt.

får ta o prova nu efter nån vecka att polera bort de... annars skiter jag i de o låter de va :@

Lacken är ju extra känslig då vad jag förstod det är ganska nylagd? Det tar ju iaf upp till en 3-4 veckor till att lacken är 100% genomhärdad och på dom 3-4 veckorna ska du ju inte ens tvätta den med högtryckstvätt så då kan nog bensin vara ganska förödande... Men du kan säkert få bort fläckarna om du polarerar å waxar hojen sen, vänta dock någon vecka eller 2 så lacken hunnit härda ordentligt. Hör med lackeraren vilken sorts pulverlack han använt (märke) Och hur lång härdtid det har..

Pulverlack är som ordet säger, ett plastpulver som smälts med värme.
Det har ingen "härdtid" utan klarar de flesta lösningsmedel tämligen direkt.
Jag har testat cellulosaförtunning, bromsvätska, bensin, Bums och även
Metylenklorid (jätteförbjudet färgborttagningsmedel) utan resultat.
Är den pulverlackad, ska den klara bensin.

Du hävdar alltså att tex Bums inte påverkar pulverlack?

Oftast.
"Pulverlack" säger inte mycket om vilken polymer den är baserad på.
Lackar man på en industri, så finns en hel del pulver som inte tål mer än billig sprayfärg på burk.
Jag har själv lackat en chopperram åt en kompis som ville ha pulverlack.
Det blev skitdåligt.
Mindre pulverlackare som lackar lite av varje, inbillar jag mig håller sig med hyfsad kvalitet som funkar till det mesta.
Jag jobbad vid tillfället på en av europas största..
http://www.leba.se/

Oftast.
"Pulverlack" säger inte mycket om vilken polymer den är baserad på.
Lackar man på en industri, så finns en hel del pulver som inte tål mer än billig sprayfärg på burk.
Jag har själv lackat en chopperram åt en kompis som ville ha pulverlack.
Det blev skitdåligt.
Mindre pulverlackare som lackar lite av varje, inbillar jag mig håller sig med hyfsad kvalitet som funkar till det mesta.
Jag jobbad vid tillfället på en av europas största..
http://www.leba.se/

Min lokala lackare måste ha en jäkligt bra kvalitet på pulvret, för det enda som
bet var smärjelduk.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...