Etanol vs Bensin MT01

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag har funderat lite.

Vad behöver man för att konventera min Yamaha MT01 till etanol?
Jag har redan dynajet på den. Handla det bara om att lämna in mc
så de kör den i bänk och ställer om den eller det krävs mer än så
och kan man få ut 5 hk till kanske eller tvärt om.

Sen skulle det vara roligt och veta om det påverka livslängden på mc?
Även om det är någon annan typ av hoj och ni har konveterat så skulle
jag vilja veta om er mc tagit skada.

Varför vill man göra nåt sånt? Säg inte att det är på grund av miljön bara...

Du måste fylla på bränsle och byta olja oftare vid etanoldrift.

Varför vill man göra nåt sånt? Säg inte att det är på grund av miljön bara...

Du måste fylla på bränsle och byta olja oftare vid etanoldrift.

HAHAHA... Jag miljö! Du var faktiskt rolig där. Nä Det lovar jag att det inte beror på. Ingen reta sig mer än jag på all sådant skit som alla andra snacka om nu.

Främst så är det om jag hade kunnat plocka fram lite mer hästar ur hojen sen tycker jag att sprit gör sig aldra bäst i en förbräningsmotor för där kan det ge mig den bästa kicken :yoparty

HAHAHA... Jag miljö! Du var faktiskt rolig där. Nä Det lovar jag att det inte beror på. Ingen reta sig mer än jag på all sådant skit som alla andra snacka om nu.

Främst så är det om jag hade kunnat plocka fram lite mer hästar ur hojen sen tycker jag att sprit gör sig aldra bäst i en förbräningsmotor för där kan det ge mig den bästa kicken :yoparty

:D

Extra effekt finns att hämta framförallt vid överladdning, men se mig som en väldigt osäker källa...

Det kommer dofta gott om din hoj i alla fall!

:D

Extra effekt finns att hämta framförallt vid överladdning, men se mig som en väldigt osäker källa...

Det kommer dofta gott om din hoj i alla fall!

Får inom systemet och hämte ut något smaksatt för extra krydda.
Ja får vänta tills någon mer påläst har vaknat inom detta ämnet.

motorrad har väll konverterat en fjr1300 till etanol har jag för mig borde gå att finna info där :)

För att motorn skall må bra behöver du öka bränsletillförseln med 20%

Skall du få bra verkningsgrad behöver du höja kompet (längre stakar / högrekolvar eller plana topp / fläktmata /turbo / komressor) och ställa tillbaka tändningen ett snäpp.

Gå till ett forum som håller på med etanolkonverteringar så kan du

Flexitune heter en rolig liten krets som du kan koppla in via spridarna så du kan ställa in 100%bensin 50/50 100%etanol. Kan va bra om du blandar.

Kostar 2000:- ca om jag minns rätt.

Det den gör egentligen är att den förlänger tiderna för spridarna med ganska enkla medel.

Allt om mc har ett pågående test av en Yamaha BT som konverterats.
Verkar gå bra.

Allt om mc har ett pågående test av en Yamaha BT som konverterats.
Verkar gå bra.

Man behöver inte vara raketforskare för att få det att funka bra.
Har allt om mc kompenserat för komp ch tändning eller har dem kört snikvariant?

Jag ska ju etanola min nu med turbo för att slippa intercooler ... Och har kört förut med etanol på xr650 (förgasare) utan turbo med standardkomp på 10-1 endast Inga problem med så lågt komp-F,,men helt klart fördelar med högre!!

Det brukar hammna på 20-35% mer soppa/större munstycken,. Men det tjenar man på ändå den lär dra ca 1-1,5dl mer efter e85 mod ,Men räkna på priset mot 98okt. Fördelarna är ju att man kan ställa fram tändningen mycket utan risk för spikning och därmed ca 2-3% vinst i hk/vrid rakt av,, Man hör ju siffror på 5-8+% effektvinst bero på hur mycket man utnyttjar soppan med högre komp o tändning.. Jag märkte genast fördelar på xrn Utan några ändringar förutom bestyckning!!Den vart lika stark på 5an som tidigare på 4an så jag tokväxlade flera ggr i tron jag hade en växel kvar,,,,så råstark kommer den garanterat bli:tummenupp

Ser inga direkta fördelar att konvertera till E85 med en standard MT-01.. Den eventuella effektvinsten (ytterst marginell), kan inte balanseras mot det eviga tankande som följer med 16 liters bränslevolym..

Lägg stålarna på "toppjobb" istället..

.

Last edited:
Konstigt att dom inte gör fler nya hojar "flexifuel", nuförtiden.
Det mesta som behövs sitter ju redan på motorn nu för tiden, som lambda och elektroniskt sprut.
Bensin är ju helt klart på utgående...

Jag ska ju etanola min nu med turbo för att slippa intercooler ... Och har kört förut med etanol på xr650 (förgasare) utan turbo med standardkomp på 10-1 endast Inga problem med så lågt komp-F,,men helt klart fördelar med högre!!

Räcker powercommand för att moda om motorn för etanoldrift? Jag har 8.4:1 i komp och räcker det? Sen är det ju lite tråkigt som någon också var snabb på att säga att MT01 har väldigt liten tank.

http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=901&fArticleId=2291374

Här är rätt mycket info om motorn org.

Får önska mig en bromsbänk i julklapp så man hade kunnat mixtra med sådant här hemma utan att bli rånad på köpet.

Man behöver inte vara raketforskare för att få det att funka bra.
Har allt om mc kompenserat för komp ch tändning eller har dem kört snikvariant?

Snikvarianten. Dom har kompenserat för mer bränsle. Kört i bänk, gav visst mer effekt efter konvertering men det berodde nog på dålig inställning tidigare, den gick för snålt även med bensin.
Ska man ha någon effektnytta så måste man väl ha överladdning av motorn. Då kan man utnyttja det högre oktantalet.

Räcker powercommand för att moda om motorn för etanoldrift? Jag har 8.4:1 i komp och räcker det? Sen är det ju lite tråkigt som någon också var snabb på att säga att MT01 har väldigt liten tank.

http://www.motoring.co.za/index.php?fSectionId=901&fArticleId=2291374

Här är rätt mycket info om motorn org.

Får önska mig en bromsbänk i julklapp så man hade kunnat mixtra med sådant här hemma utan att bli rånad på köpet.

Är helt lost på insprut så fråga på turboforumet. Med vilket lågt komp-f det var?? Är dom gjorda för turbo från fabrik?:D

Konstigt att dom inte gör fler nya hojar "flexifuel", nuförtiden.
Det mesta som behövs sitter ju redan på motorn nu för tiden, som lambda och elektroniskt sprut.
Bensin är ju helt klart på utgående...

En orsak kan ju vara att en riktig flexifuel har en sk blandtank. Iaf saab.
Det är ju inte så kul att åka några mil med fel map när man byter bränsle.

Motospeed skruvade ihop en FatBoy med +13 i komp, körde den på E85.. Då kan det vara lönt och som redan nämnts vid överladdning..

Annars är det som sagt bättre att lägga stålarna på HC-kolvar, portning osv..

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!