Espresso hjälp

tackar för tipset!!!
använder ni pods eller malet kaffe?? vilket blir bäst?

Jag använder Zoegas espressomalda. Kanongott! :tummenupp

Gällande hårdvaran ska du tänka på att maskinen ska jobba vid 15 bar, men det gör nog de flesta.

ok!

är det verklingen ingen mer som har en espresso maskin som kan tipsa en vilsen "metalmaniac" i kaffe djunglen

:banana

Pelle81 skrev:
ok!

är det verklingen ingen mer som har en espresso maskin som kan tipsa en vilsen "metalmaniac" i kaffe djunglen

:banana

Hallå,

Köpte en:
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={26490BFA-56A3-4C26-800C-0B6F574275D8}&SESSIONID=C/E1NABJJQLMR4WG1HCNIV&DS=2&TS=2903575229&type=focus&doctype=article&focus=189964&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Funkar kanon...

Jag har ingen jätte erfarenhet att espresso maskiner, men en vanlig "espresso kokare" är svårslagen.

1800:- spänn över att smälla på ngt mc-relaterat & godare kaffe? Ja tack! :tummenupp

Last edited:
Barrett skrev:
Jag har ingen jätte erfarenhet att espresso maskiner, men en vanlig "espresso kokare" är svårslagen.

1800:- spänn över att smälla på ngt mc-relaterat & godare kaffe? Ja tack! :tummenupp

Man gör som man vill..
Men jag tyckra absolut att det är godare kaffe än en vanlig bryggare. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av manuella expressobryggare.
Men att brygga en kopp på 10 sek är oslagbart..

Hansen skrev:
Man gör som man vill..
Men jag tyckra absolut att det är godare kaffe än en vanlig bryggare. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av manuella expressobryggare.
Men att brygga en kopp på 10 sek är oslagbart..

Vanligt bryggkaffe är inte riktigt jämnförbart tycker jag. Två nästan helt olika grejer.
På morgonen hade jag lätt uppskattat en "10 sek kopp". Men när jag ska till jobbet finns det inte ens så stor marginal från det att jag vaknat så jag får ta det zoegas skånerost som bjuds på jobbet (grymt gott vatten där så det är inte att förakta iofs).

På kvällen får det ta vilken tid det vill då jag gör dom i särklass godaste "latte" världen skådat. :tummenupp :D

Barrett skrev:

om du menar en sån där "två delad" kokare som man ställer på en platta så blir det mocca inte espresso men skit samma för det blir jävligt gott kaffe i en sån.... använder min dagligen....

Pelle81 skrev:
om du menar en sån där "två delad" kokare som man ställer på en platta så blir det mocca inte espresso men skit samma för det blir jävligt gott kaffe i en sån.... använder min dagligen....

Ja moccabryggare är det jag menar faktiskt, fast dom benämns som espressokokare allt som oftast.

Kör oxå på Lavazza för tillfället, annars har det mest blivit zoegas epressomalda. Vilket som funkar fint enl. mig.

Bifogat

• Bialetti%20Brikka%20st.jpg
    Bialetti%20Brikka%20st.jpg
    10.7 KB · Visningar: 55
OK... tack för hjälpen...

jag tror att jag har bestämmt mig för att skita i espresso bryggaren och köpa en vanlig kaffe bryggare..... och kanske köpa ett double bubble kåpglas istället.... kanske nya handskar också
:va

Prova även

Glöm inte att testa att smaksätta kaffet med olika siraper
Cappuccino med vanilj och hasselnötssirap är jäkligt gott.

kajlyl skrev:
Har en ja, men får den inte att funka rätt :huvet

Vanligaste orsaken till att espresson inte blir bra är att pulvret inte är tillräckligt hårt packat.

Det ska vara en yta som jorden på krukväxten som inte fått vatten på alldeles för länge. Man ska kunna peta ganska hårt på det hoppressade pulvret utan att det syns något.

Espressofilterpackare finns att köpa i välsorterade kökstillbehörsaffärer! :tummenupp

Back