Ert bästa Regnbågs-tips?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ikväll blir det Regnbåge (för Urban Tiger: fisken!) till middag är det tänkt men jag har totalt brist på fiskrecept för tillfället. De jag har uppskrivna var inget vidare och på tasteline hittade jag samma som jag redan hade.
Så har ni något bra recept på hur man tillagar regnbågen?
Lite brådis är det allt då jag tänkte ha det klart till 19.00 så man hinner se hockeyn.
Jag vill också helst göra den i ugnen och inte steka...

Här är fördelen med "å-tomt":

Bifogat

• regnbåge.jpg
    regnbåge.jpg
    114.4 KB · Visningar: 129
Ikväll blir det Regnbåge (för Urban Tiger: fisken!) till middag är det tänkt men jag har totalt brist på fiskrecept för tillfället. De jag har uppskrivna var inget vidare och på tasteline hittade jag samma som jag redan hade.
Så har ni något bra recept på hur man tillagar regnbågen?
Lite brådis är det allt då jag tänkte ha det klart till 19.00 så man hinner se hockeyn.
Jag vill också helst göra den i ugnen och inte steka...

Här är fördelen med "å-tomt":

"Fjälla" och ta ur den. Stuffa den med lök, dill, salt och svartpeppar. Häll matlagninsgrädde i formen. Skicka in i ugnen (grader?). Servera med kokt potatis och "gräddsåsen". Supergott!

Om du vill köra den i stekpanna, så dubbelpanera den och stek i smör (måste vara smöööör). När fisken är klar fräser du på en hel del gräslök i samma panna och häller på matlagninsgrädde. Red av såsen och salta och peppra (svartpeppar).

Åh.. Nu saknar jag landet där vi har möjlighet till middagar med både röding, insjölax och bäcköring... :)

/Carin

Avundsjuk att du bor bredvid en å med regnbåge tillskillnad från mig som bara kan hitta aborre, gädda och alla andra vitfiskar i den smutsiga sjön :(

"Fjälla" och ta ur den. Stuffa den med lök, dill, salt och svartpeppar. Häll matlagninsgrädde i formen. Skicka in i ugnen (grader?). Servera med kokt potatis och "gräddsåsen". Supergott!

Om du vill köra den i stekpanna, så dubbelpanera den och stek i smör (måste vara smöööör). När fisken är klar fräser du på en hel del gräslök i samma panna och häller på matlagninsgrädde. Red av såsen och salta och peppra (svartpeppar).

Åh.. Nu saknar jag landet där vi har möjlighet till middagar med både röding, insjölax och bäcköring... :)

/Carin

Det där lät gott, dessvärre hade jag vare sig grädde, dill eller gräslök :(
Det fick bli en enkel variant istället: Citronpotatis i ugn (smör/citron/vitlök/purjolök som man smetar uppepå halvkokt potatis) och sedan så rensade jag bara fisken och gnuggade den med lime, grovsalt och sedan ett par limeskivor och purjolöksringar.
Vi får hoppas att det blir gott ändå :yoparty
Men jag skriver upp ditt recept, det lät ruskigt gott, även om jag inte orkar fjälla skiten...

Avundsjuk att du bor bredvid en å med regnbåge tillskillnad från mig som bara kan hitta aborre, gädda och alla andra vitfiskar i den smutsiga sjön :(
Äh, regnbåge är en nordamerikank fisk som egentligen inte hör hemma här, så att få en sån på kroken räknas inte :tungan

Tackar vet jag egenfiskad öring, på grönsaksbädd. Häll ett glas vitvin över och krydda med rosmarin :tummenupp

Stek den, det brukar bli smaskens!

Last edited:
Äh, regnbåge är en nordamerikank fisk som egentligen inte hör hemma här, så att få en sån på kroken räknas inte :tungan

Tackar vet jag egenfiskad öring, på grönsaksbädd. Häll ett glas vitvin över och krydda med rosmarin :tummenupp

Jag vet, skitfisk! :tungan

Finns ju inget bättre än att sätta nyfångade harrar i folie med salt, peppar och enris och avnjuta den med tunnbröd och smör direkt bredvid älven. :)

Panera i ägg och ströbröd. Krydda med salt/peppar sen stek.
Keep it simple........

Det vart skitgott! Lime och purjolök och salt som sagt och sen in med skiten i ugnen under en bit folie. Potatisen är ju klart goast med massor av smör och sånt, det ska ni pröva när ni grillar! Då lägger man det på kolen och grillar ovanför sen är allt klart samtidigt och det är typ tusen gånger godare än äcklig potatissallad.

Det vart skitgott! Lime och purjolök och salt som sagt och sen in med skiten i ugnen under en bit folie. Potatisen är ju klart goast med massor av smör och sånt, det ska ni pröva när ni grillar! Då lägger man det på kolen och grillar ovanför sen är allt klart samtidigt och det är typ tusen gånger godare än äcklig potatissallad.

Jamen man kan ju göra GOD potatissallad!
Koktpotatis (går utmärkt att använda "vinterpotatis"), rödlök, oliver, fetaost. Blanda alles, och häll sedan på en vinegrett gjord på olja, äppelcidervinäger, salt, svartpeppar, chillipulver, vitlök och paprikapulver. Somrig potatissallad som kan hållas "lätt" om man vill ha lite koll på vikten. :yoparty

/Carin

Allt som smakar gott är godare än äcklig potatissallad.

God potatissallad är dock alltid god potatissallad! :nicka

Jamen man kan ju göra GOD potatissallad!
Koktpotatis (går utmärkt att använda "vinterpotatis"), rödlök, oliver, fetaost. Blanda alles, och häll sedan på en vinegrett gjord på olja, äppelcidervinäger, salt, svartpeppar, chillipulver, vitlök och paprikapulver. Somrig potatissallad som kan hållas "lätt" om man vill ha lite koll på vikten. :yoparty

/Carin

Du glömde kapris och att salladen ska stå över natten i kylen :) Nädå, visst går det att göra god potatissallad utan massa äcklig vit sörja, men det är drygt och tar tid och citronpotatis lagar sig själv typ och är minst lika gott.

Jag vill bara göra dej uppmärksam på att det ligger en död sill i slasken :mattias

Hur var matchen ?

Den levde ju för fan när jag tog kortet, hur dog den då!? :va

Matchen var skit men jag hade inte förväntat mig något annat.

Är det din lösaktiga fru på din avatar? Hon är het Nettan, nästan så man hoppas på att man ska till Köping inom kort :brynad

Last edited:
Fixa en marinad:
* olja
* salt
* peppar
* vitlök
* en gnutta chili
* någon tesked soja
* någon tesked HP-sås
* några kryddor du gillar, gärna något grovmalet
* vatten
Vispa ihop det hela.

Ta ungnsfolie och forma till en kopp. Lägg i fisken fjällad och rensad. Häll över marinaden. Slut folien runt fisken.
In i ungnen 225 grader i 20-30 minuter, kolla att den är genomtillagad genom att se hur lätt köttet separerar. Plocka ut ur ungnen.

Koka upp ris. Tvätta med varmvatten när det är klart och slå av allt vatten sedan. Häll i fiskspadet och en lagom mängd curry. Blanda tills riset får en fint gul färg och trevlig smak.

Serverar fisken med riset och eventuellt något grönt ifall du vill piffa till det lite och få en donna i säng.

Släng den där saken och ring en Pizzeria FFS!

Fisk är sånt dom åt under kriget när det inte fanns mat.
Samma sak gäller Potatis, det åt man medans båtarna med ris och makaroner sänktes när dom försökte runda danmark.

Fan, jag ska gräva upp trädgården och odla makaronbuskar själv, så man inte blir utan nästa gång det blir krig.

Hur vet man när makaronerna är mogen?
Dom är ju stenhårda ända tills man kokar dom.

Lime lät som en mycket god idé, tyvärr aldeles för vanlig.

Vi hade vanliga fileer av lax häromdagen, så det blir ett tips från den sidan landet också.

Liiite lime, en del sirap och en hel drös kokos. Lägg den upptinade firren i en ungsform, på med kletet så det täcker alla fileerna, in i ugnen. Det går knappt att stava till hur gott det blev! Serverades med pressad potät till.

GuW, lycka till med makaronibuskarna, skriv och berätta hur det gick sedan!

GuW, lycka till med makaronibuskarna, skriv och berätta hur det gick sedan!

Jag hade blomjord och krukor hemma, så nu har jag satt en hel kartong makaroner, dom borde vara klar för utplantering i morgon (jag tog givetvis snabbmakaroner)

Frågan är om dom trivs tillsammans med ostkroksbuskarna?

Självhushåll istheshit :yoparty

Jag hade blomjord och krukor hemma, så nu har jag satt en hel kartong makaroner, dom borde vara klar för utplantering i morgon (jag tog givetvis snabbmakaroner)

Frågan är om dom trivs tillsammans med ostkroksbuskarna?

Självhushåll istheshit :yoparty

Jag väntar med stor spänning och glädje på foton från detta! Glöm inte att pinka på dem ibland bara så att du får fullkornsvarianten när de växt färdigt!

Nu är jag lite sent ute iofs men om du har tillgång till en fiskrök så är det nog det godaste. Sedan kan du göra lite goda potatismostoppar i ugnen samt lite valfria tillbehör.

Finns en del fiskrecept på min hemsida http://www.fiskesnack.com också

Jag har en rök och tänkte röka den först men det passar inte riktigt till kvällsmaten tyvärr, även om det är godast.
Dock blir det mycket rökt regnbåge i sommar, ihop med nykokta svenska kräftor :hungrig

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back