Jag har kikat i villkoren och vad jag kan se i tabellen för t.ex. hjälm så får den vara max 5 år för att de ska ersätta 100% av värdet.
Jag hittar även detta bland villkoren:
Viss utrustning, se tabell föregående sida, värderas till vad det kostar att inköpa ny likvärdig utrustning (nypriset) vid av If anvisat inköpsställe. Du får ersättning med så många procent av nypriset som anges i tabellen nedan. Övrig utrustning ersätts med marknadsvärdet.
Hur ska jag tolka det om jag t.ex. köpte en hjälm för fyra år sedan på rean för säg 3000kr eftersom det var fjolårets modell men det ordinarie priset låg på 5000kr. Idag när jag ska köpa en ny motsvarande modell kostar den säg 6500kr. Vad får jag i ersättning från försäkringsbolaget?
1) 3000kr eftersom det var det jag köpte den för
2) 5000kr
3) 6500kr eftersom det är vad den kostar idag
Det står ju i klartext faktiskt.
Viss utrustning, se tabell föregående sida, värderas till vad det kostar att inköpa ny likvärdig utrustning (nypriset) vid av If anvisat inköpsställe.
Det betyder att dom värderar hjälmen efter vad en ny likvärdig kostar idag.
Dom kan då göra det på ett av två sätt. Antingen får du en rekvisition som du kan använda till att gå till en MC butik och hämta ut grejor och så fakturerar butiken IF.
Men det troligaste är att du får gå och köpa nya grejor och skicka in kvittona så får du ut ersättning för vad du fick lägga ut på din ersättningsutrustning.
Men som sagt. Prata med skaderegleraren.
Om du inte vill säga att du har gamla kvitton från en rea så säg att du inte vet vart du har dom om dom frågar efter dom.
Om deras policy är att ersätta vad det kostar nu att ersätta dom förstörda grejorna med ny, likvärdig utrustning så kommer det inte att påverkas oavsett om du har kvitton.
Om deras policy är att ersätta med vad det kostade då att köpa grejorna så ändras inte heller det.
Deras regler påverkas inte av om du har ett gammalt kvitto eller inte.
Men om jag inte missminner mig så är det så att IF kommer att begära in både dom nya och dom gamla kvittona. Dom gamla kvittona för att du ska styrka att du verkligen hade den utrustning du uppgett och dom nya för att avgöra vad du ska få i ersättning.
Men återigen. Ring och prata med försäkringsbolaget. Det är skadereglerare du ska prata med, inte ett monster.
Dom är människor dom med och det går alltid att snacka med dom. dom försöker alltid hålla ned ersättningen men om man vågar prata med dom så kan man ofta förhandla till sig bättre ersättning.
När jag smällde en bil för en massa år sedan så lyckades jag förhandla upp ersättningen med 25% genom att ringa och diskutera.