Ersättare för Dunlop qualifier RR

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Hej,jag undrar om Dunlop har kommit ut med något nyare/bättre däck som kan ersätta qualifier RR,jag har körd med dessa däck och är riktigt nöjd,det är dags för ett nytt par,ska jag köpa RR igen eller det finns något nyare bättre.Tacksam för svar

Ersättaren heter Sportsmart. Kom i våras.

Hur länge håller dom i "SMC-bandags-tempo" ??

Jag har kört Qualifier II, dom har nog gått en 700 mil nu inkl 10 SMC-dagar på gelleråsen och minst lika många rörken/tuvängen/järfälla knixar. Snart är det dags för en BKK till + 3xCalifornia Superbike School. Tänker byta däck innan jag släpar dit hojen.

Vad är oddsen att sportsmart överlever 4 dagar?

Min hoj är ju lite klenare än de senaste årens 180HK hojar, speciellt med db-killern monterad är det väl en 115HK på slangen :-)

Jag har kört Qualifier II, dom har nog gått en 700 mil nu inkl 10 SMC-dagar på gelleråsen och minst lika många rörken/tuvängen/järfälla knixar. Snart är det dags för en BKK till + 3xCalifornia Superbike School. Tänker byta däck innan jag släpar dit hojen.

Min hoj är ju lite klenare än de senaste årens 180HK hojar, speciellt med db-killern monterad är det väl en 115HK på slangen :-)

Jag har kört,, öhh, 5-6 gånger på gokartbana och en heldag på gåsen (i snabb grupp) med mina sportsmart som sitter på nu, man ser att de är körda på kanterna,, lite "brantare" lutning än de är som nya, visst, det är fortf. mkt åkning kvar på dem, men som sagt, det syns att de är använda (förutom på mitten där de är som nya :tummenupp )..

men du är snabbare än mig på knixarna iaf, med all sannolikhet på storbana oxå, så jag skulle tro att 4 heldagar är lite väl optimistiskt för din del.. skulle vara om de är helt nya på dag 1 då kanske..

(berätta gärna hur länge de höll dock, bra att veta på ett ungefär)

Vi får väl se. Jag ska ju också köra 3 x CSS med mina, och de har ju rullat ett par mil iaf (även om de inte är äldre än en månad). Ska bli intressant.

Är det alltså, Dunlop Sportsmax Qualifier II som ni pratar här? Dom var ju sjukt billiga, 1.300:- för ett bakdäck.

Är det alltså, Dunlop Sportsmax Qualifier II som ni pratar här? Dom var ju sjukt billiga, 1.300:- för ett bakdäck.

Nej, Qualifier II är sporttouringdäcket från förra eller förrförra året. Fungerar fint på bana i det tempo jag kör, men har iaf enligt biketesten för ett par månader sedan lite smalt temperaturspann så med tanke på att jag börjar få mer och mer tempo i körningen och sommaren blir varmare överväger jag att gå upp ett snäpp i däckhiearkin inför nästa knippe bandagar.

Sportmax finns med i namnet på vart och vartannat dunlopdäck. Så jag antar att det nya däcket vi diskuterar heter Sportmax Sportsmart. Undrar om det är en medveten strategi i namnsättningen för att förvirra köparna????

Nej, Qualifier II är sporttouringdäcket från förra eller förrförra året. Fungerar fint på bana i det tempo jag kör, men har iaf enligt biketesten för ett par månader sedan lite smalt temperaturspann så med tanke på att jag börjar få mer och mer tempo i körningen och sommaren blir varmare överväger jag att gå upp ett snäpp i däckhiearkin inför nästa knippe bandagar.

Sportmax finns med i namnet på vart och vartannat dunlopdäck. Så jag antar att det nya däcket vi diskuterar heter Sportmax Sportsmart. Undrar om det är en medveten strategi i namnsättningen för att förvirra köparna????

Kika på dessa 2 länkar. Jag tyckte de var väldigt bra.:tummenupp

http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyres/on_road/index.jsp
http://www.dunlopmotorcycle.eu/dunlop_euen/mc/tyre_finder/index.jsp

Tyckte det lät för bra för att vara sant, samt att det såg lite touring ut ;).
Men sportsmart var ju inte mycket dyare. 2.800:- för en uppsättning däck var ju inte skitdyrt.

WTF???

Fick kanske ut 600mil max av mina QRR men om det du säger stämmer så blir det sportsmart nästa gång! Är iof redan dunlopfrälst så det hade nog blivit det ändå!

WTF???

Fick kanske ut 600mil max av mina QRR men om det du säger stämmer så blir det sportsmart nästa gång! Är iof redan dunlopfrälst så det hade nog blivit det ändå!

Fast du är å andra sidan ganska snabb.. :D

WTF???

Jag kör som sagt på Qualifier II, jämfört med Qualifier RR och Sportsmart så är Qualifier II tooooouring och skulle troligen koka över och bli snorhala för er som ligger på den nivån i körningen.

Sportsmart är väl det som "ersätter" RR, så det lär ju vara jämförbar hållbarhet och förbättrade egenskaper i övrigt.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna