Ersätta halogenlamporna på bilen med LED?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ja nu har ju xenonet funnits ett tag och nu kommer LED som en seriös utmanare. Mer ljus per förbrukad effekt. Minus ballast o.s.v.

Har någon gjort en bra lösning för hel och halvljus till bilen? Googlar man hittar man bara larv och skit. Men en del lösningar skulle kunna funka om de körde med riktiga diodrar istället för skit. Eller funkar det inte med en reflektor för halogen?

Någon som kan hjälpa en nyfrälst LED nörd?

Bild bara som exempel 1346017_120630235412_H1.jpg

Hade den haft Cree diodrar hade den lyst något så in i helvete och smält allt.
 
Dels är dom riktigt starka dioderna ganska dyra..och dels kräver dom ganska ordentligt kylning.

Dioderna i sej blir inte särskilt varma men elektroniken som driver dom blir och dioder är väldigt känsliga för värme vad jag förstår.
Sen är det nog som med xenon i halogenreflektorer att ljusbilden kan bli lite tokig. Behövs byggas för dioder från start isåfall.

Men det är nog påväg.
 
Om man bara hade hittat någon variant över 2500 lm hade jag köpt på skoj. Nu verkar dock allt vara ploj till dimljus.

http://www.led-tech.de/en/High-Powe...rie/CREE-XM-L-T6-Emitter-LT-1731_120_170.html

7 € styck. Inte så tokigt.

Den hade ju max lumen på 975. Notera att xenon ligger nånstans runt 3000.
Även betraktningsvinkeln måste ju tas i beaktande eftersom det är klurigt att montera dom bakåt mot reflektorn.

Det är just därför det bara finns till dimljus för dom är det ändå ingen som använder som det är tänkt.
Vill minnas att dom egentligen inte är godkända ens för bruk i dimljuset.
 
Den hade ju max lumen på 975. Notera att xenon ligger nånstans runt 3000.
Även betraktningsvinkeln måste ju tas i beaktande eftersom det är klurigt att montera dom bakåt mot reflektorn.

Det är just därför det bara finns till dimljus för dom är det ändå ingen som använder som det är tänkt.
Vill minnas att dom egentligen inte är godkända ens för bruk i dimljuset.

Fast du kan ju inte jämföra en diod med en 35w xenon. Ta fyra T6 dioder och du har mer ljus för mindre förbrukning.

4 sådana diodrar riktade åt rätt håll skulle ger mer ljus än en xenonlampa.

Godkänt är väl inget bra?
 
Fast du kan ju inte jämföra en diod med en 35w xenon. Ta fyra T6 dioder och du har mer ljus för mindre förbrukning.

4 sådana diodrar riktade åt rätt håll skulle ger mer ljus än en xenonlampa.

Godkänt är väl inget bra?

Ja det är sant. Problemet är det där med 4 ljuspunkter riktade åt rätt hål som är bakåt. Såg nån på sidan du länkade som hade byggt ihop 7 av dom starkaste och fick ut över 7000 lumen :P

Lyser förmodligen utav bara helvete tyvärr krävde det över 20 volt och hade varit svårt att få en vettig ljusbild från.
 
Vet att audi har led som tillval på senaste versionen av a6. Dock inte gratis men visar ju att det går..
 
Om man kunde hitta en h1 led lampa för styling med typ 4 eller 5 dioder skulle man kunna köpa lösa diodrar och löda om. Mest som en kul grej. Men hur fan styr man en diod egentligen? Motstånd eller?
 
Om man kunde hitta en h1 led lampa för styling med typ 4 eller 5 dioder skulle man kunna köpa lösa diodrar och löda om. Mest som en kul grej. Men hur fan styr man en diod egentligen? Motstånd eller?

En lysdiod ska alltid kombineras med motstånd (resistor) då dioden i sig själv inte är strömbegränsande.
 
Om man kunde hitta en h1 led lampa för styling med typ 4 eller 5 dioder skulle man kunna köpa lösa diodrar och löda om. Mest som en kul grej. Men hur fan styr man en diod egentligen? Motstånd eller?

Ja om man inte bryr sej om ljusbilden så. Är ju olika watt på olika dioder också så det kräver nog lite räknande för att dom inte ska brinna upp/lysa för svagt.

En lysdiod ska alltid kombineras med motstånd (resistor) då dioden i sig själv inte är strömbegränsande.

Det går väl lösa med seriekoppling också?


Som hittat. Blir ju betydligt billigare och ännu bättre ljus med xenon istället. Inget av det är ju lagligt ändå.
 
En reflektorstrålkastare är gjord för en lampa med en lysande punkt (glödtråden) som sprider ljuset åt så gott som alla håll. En lysdiod har en begränsad ljusspridningsvinkel så den kan inte ersätta glödlampans ljus i alla riktningar, man kan heller inte knöla in ~4 dioder så tätt så dom lyser som en enda ljus punkt och därmed kan dom inte ersätta glödtråden i en reflektor avsedd för det. Och då har jag inte ens räknat med att dioderna behöver sitta på en ganska fläskig kylfläns för att bli av med värmen, den skulle vara ivägen och antagligen inte ens gå in genom lampans hål i strålkastaren...

Dioder fungerar mycket bättre ihop med linser som samlar ljuset till en lämplig ljusspridning. Finns massor att köpa, men mig veterligen inga som är lämpliga för att fungera som halvljus.

Lysdioder behöver som sagt strömbegränsas, att bara seriekoppla flera dioder duger inte. För "små" dioder funkar det fint med motstånd, för powerleds som tråden handlar om är det mycket bättre att använda elektronik som aktivt styr strömmen. Den kompenserar bl.a. för att det skiljer runt 2V mellan batterispänningen med avstängd motor och med motorn igång, beroende på hur det är kopplat kan det ge en aldeles för stor strömskillnad med passiv styrning.
 
En reflektorstrålkastare är gjord för en lampa med en lysande punkt (glödtråden) som sprider ljuset åt så gott som alla håll. En lysdiod har en begränsad ljusspridningsvinkel så den kan inte ersätta glödlampans ljus i alla riktningar, man kan heller inte knöla in ~4 dioder så tätt så dom lyser som en enda ljus punkt och därmed kan dom inte ersätta glödtråden i en reflektor avsedd för det. Och då har jag inte ens räknat med att dioderna behöver sitta på en ganska fläskig kylfläns för att bli av med värmen, den skulle vara ivägen och antagligen inte ens gå in genom lampans hål i strålkastaren...

Dioder fungerar mycket bättre ihop med linser som samlar ljuset till en lämplig ljusspridning. Finns massor att köpa, men mig veterligen inga som är lämpliga för att fungera som halvljus.

Lysdioder behöver som sagt strömbegränsas, att bara seriekoppla flera dioder duger inte. För "små" dioder funkar det fint med motstånd, för powerleds som tråden handlar om är det mycket bättre att använda elektronik som aktivt styr strömmen. Den kompenserar bl.a. för att det skiljer runt 2V mellan batterispänningen med avstängd motor och med motorn igång, beroende på hur det är kopplat kan det ge en aldeles för stor strömskillnad med passiv styrning.

Döda inte den här tråden!! Jag vill se slutresultatet ♥
 

Larvigt dyrt. Men då vet man vad man ska googla efter. Säkert halva priset från hong kong. Men lite dåligt med lumens.


En reflektorstrålkastare är gjord för en lampa med en lysande punkt (glödtråden) som sprider ljuset åt så gott som alla håll. En lysdiod har en begränsad ljusspridningsvinkel så den kan inte ersätta glödlampans ljus i alla riktningar, man kan heller inte knöla in ~4 dioder så tätt så dom lyser som en enda ljus punkt och därmed kan dom inte ersätta glödtråden i en reflektor avsedd för det. Och då har jag inte ens räknat med att dioderna behöver sitta på en ganska fläskig kylfläns för att bli av med värmen, den skulle vara ivägen och antagligen inte ens gå in genom lampans hål i strålkastaren...

Dioder fungerar mycket bättre ihop med linser som samlar ljuset till en lämplig ljusspridning. Finns massor att köpa, men mig veterligen inga som är lämpliga för att fungera som halvljus.

Lysdioder behöver som sagt strömbegränsas, att bara seriekoppla flera dioder duger inte. För "små" dioder funkar det fint med motstånd, för powerleds som tråden handlar om är det mycket bättre att använda elektronik som aktivt styr strömmen. Den kompenserar bl.a. för att det skiljer runt 2V mellan batterispänningen med avstängd motor och med motorn igång, beroende på hur det är kopplat kan det ge en aldeles för stor strömskillnad med passiv styrning.

Ok. Uppfattat. Jag ger mig och köper nyare bil istället.
 
Döda inte den här tråden!! Jag vill se slutresultatet ♥

Synd att du inte sa det tidigare! Dom gånger jag lägger mer än tre minuter på att svara på ett forum brukar det sluta med att tråden dör, av nån anledning... Rätt irriterande faktiskt. :gnissla :huvet :näsblod :gråta :7peta
 
Synd att du inte sa det tidigare! Dom gånger jag lägger mer än tre minuter på att svara på ett forum brukar det sluta med att tråden dör, av nån anledning... Rätt irriterande faktiskt. :gnissla :huvet :näsblod :gråta :7peta

Fast det var ju jag som började att påtala behovet av resistor, så du kan få lägga halva skulden på mig. ;)
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top