Ersätta choke/köra utan choke

jokem

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2008
Hoj
Suzuki RM 125 -83
Tjenare, jag har ett större problem på min gamla hoj som renoveringsobjekt. En Suzuki RM 125 från 83 med en Mikuni 32 mm. Problemet är att det saknas choke till förgasaren och produkten har utgått. De chokar som fanns kvar att beställa är för små jämfört med hålet på förgasaren(gängorna alltså), då undrar jag hur jag ska lösa detta.

Jag hörde med lokala handlarn och han sa att man kan plugga igen choken och köra med primer för att kallstarta den. Jag föreslog kemisk metall och gänga mindre så en sån choke som han har inne passar.

Är det någon som har testat något av detta, håller det?

vet inte men vissa gamskotrar har ju bara som typ en blåsa på bensinslangen, blir som en primer.. jag skulle dock först kolla om de går o borra upp o gänga nytt. om du hittar en större?
ingen beggad gasare på blocket då?
vet inte hur de ser ut men går de inte o använda din gamla o göra nån slags adapter till den mindre :va

vet inte men vissa gamskotrar har ju bara som typ en blåsa på bensinslangen, blir som en primer.. jag skulle dock först kolla om de går o borra upp o gänga nytt. om du hittar en större?
ingen beggad gasare på blocket då?
vet inte hur de ser ut men går de inte o använda din gamla o göra nån slags adapter till den mindre :va

Problemet blir bara större om jag borrar upp. Jag är dålig på att förklara men hålet för choken i förgasaren är för stort, typ m10 när det ska vara m8 tror jag! Tror ni det funkar med kemisk metall och gänga i, eller ska jag göra som han sa handlarn. Att plugga igen gasaren och använda primer vid kallstart?

Förresten vad är standardtändstiftet till en RM 125 83, är det möjligen B9EGV eller något i närheten?

Last edited:
kolla om du kan få tag en nån reduceringsbussning, att gänga i kemisk metall är nog inte att rekommendera.

Problemet blir bara större om jag borrar upp. Jag är dålig på att förklara men hålet för choken i förgasaren är för stort, typ m10 när det ska vara m8 tror jag! Tror ni det funkar med kemisk metall och gänga i, eller ska jag göra som han sa handlarn. Att plugga igen gasaren och använda primer vid kallstart?

Förresten vad är standardtändstiftet till en RM 125 83, är det möjligen B9EGV eller något i närheten?

Försök hitta på en fungerande förgasare istället. En beg kostar bara några hundringar.

Det är jätte svårt att få en förgasare utan chok att fungera bra. Ska den starta, så blir den för fet när motorn är varm.

Mats

Primer är för tillfället bästa lösningen jag kan komma fram till, choken behövs ju trots allt bara till kallstart. Om jag skulle ha en reduceringsbuss måste väl själva "chokearmen" eller vad jag ska kalla det vara längre? Annars går den inte ner hela vägen i gasaren?

Ska iallafall ta förgasaren till lokala handlarn imorgon och höra vad det finns för andra möjligheter och vad som är bäst. Skulle uppskattas om fler förslag på vad man kan göra kommer in! (Y)

Misstänker det är i stort sett omöjligt att hitta en beg fugge..
Man kan ju annars svetsa igen hålet helt, och istället sätta ett spjäl som blockerar luften istället, som ex xr600 har

Misstänker det är i stort sett omöjligt att hitta en beg fugge..
Man kan ju annars svetsa igen hålet helt, och istället sätta ett spjäl som blockerar luften istället, som ex xr600 har

Hur kallstartar man den isåfall är det tänkt?

Har du verkligen letat hos mikuni och inte bara hos suzuki? Om jag inte missminner mig så är det nåmligen en mikuni VM på de cyklarna och den tillverkas fortfarande

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back