Erfarenheter kring Buell XB9R + XB12R

j0hanna

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -01
Hej!
Jag har ägnat åtskilliga timmar åt att försöka hitta allmän information kring fördelarna och nackdelarna med dessa modeller. Skriver inte i Buelltråden - då jag tror att jag kanske bara får en sida av modellerna där.
Amerikanarna brukar göra lite skramligare saker med lite sämre passform, är det så även i detta fall? Hur är det maskinellt sett?
Hur är det med reservdelar, antar att det är dyrare och aningen svårare att hitta med tanke på nedläggningen?
Jag kommer säkerligen åstadkomma lite pajade kåpor och sådär med tiden, hur är det med den typen av reservdelar?
Köregenskaper, är den allsidig?

Tack på förhand!
/Johanna

En arbetskollega har haft en Buell. Han sålde den pga vibrationerna. Vad jag förstått var dock detta i hastigheter över 110km/h. Och det var 8 år sedan. Så det gäller kanske inte längre.
Jag brukar söka på Google efter tester typ
buell xb9r review
buell xb9r review mcn
mcn därför Motorcycle news har en massa tester
som vanligt är det så att vill man veta vilka problem det är med årsmodell tex 2003
så står de ofta i reviewn för den följande modellen tex 2004 eller 2005 (för då har man ju löst de här problemen som fanns i 2003an)

En arbetskollega har haft en Buell. Han sålde den pga vibrationerna. Vad jag förstått var dock detta i hastigheter över 110km/h. Och det var 8 år sedan. Så det gäller kanske inte längre.
Jag brukar söka på Google efter tester typ
buell xb9r review
buell xb9r review mcn
mcn därför Motorcycle news har en massa tester
som vanligt är det så att vill man veta vilka problem det är med årsmodell tex 2003
så står de ofta i reviewn för den följande modellen tex 2004 eller 2005 (för då har man ju löst de här problemen som fanns i 2003an)

Var det mycket vibrationer? Kände han sig nöjd med den i övrigt? Läste om problem med det vid bankörning med 12:an, låter inte exemplariskt. Tack för tipsen, har dock redan sökt en hel del- av den anledningen efterfrågar jag lite subjektiva erfarenheter här:)

hade en XB9sx innan som jag var nöjd med. och reservdelar är det väl HD som står för.

Jag bytte från japanskt till en Buell för lite mer än ett år sedan. Det är nog en fördel att veta vad man "ger sig in på" om man köper en sådan maskin... Missförstå mig inte, jag älskar min prinsessa. Dock måste man ha klart för sig att den är nervös pga kort hjulbas, bullrar, vibrerar, kräver massor av kärlek osv. En japan är ju mer driftsäker, men om man är ute efter en karaktärfylld hoj och gillar utseendet är Buellen perfekt. :tummenupp

Servicebiten är jag inte orolig för. Det är ju HD som bistår med service och delar och jag tror inte man behöver oroa sig...

Jag bytte från japanskt till en Buell för lite mer än ett år sedan. Det är nog en fördel att veta vad man "ger sig in på" om man köper en sådan maskin... Missförstå mig inte, jag älskar min prinsessa. Dock måste man ha klart för sig att den är nervös pga kort hjulbas, bullrar, vibrerar, kräver massor av kärlek osv. En japan är ju mer driftsäker, men om man är ute efter en karaktärfylld hoj och gillar utseendet är Buellen perfekt. :tummenupp

Servicebiten är jag inte orolig för. Det är ju HD som bistår med service och delar och jag tror inte man behöver oroa sig...

Hur menar du med nervös? På vilket sett är riskokarna mer driftsäkra? Har du haft mycket skruvtid i förhållande till körtid? Vibrationerna, är det vibrationer a la HD, dvs är den otrevlig att köra i hastigheter som en sporthoj bör vara skapt för? Stora utfrågningen:)

Vibrationerna, är det vibrationer a la HD, dvs är den otrevlig att köra i hastigheter som en sporthoj bör vara skapt för? Stora utfrågningen:)

Vibrationerna är faktiskt värre på en Buell än en HD. Enda HD:n som "lider" av samma symptom är XR1200 Sportster och det är för att den i princip har samma motor som dom sista Buell modellerna.

Sen får du ha i åtanke att det inte är en "sporthoj" utan en vanlig street hoj, typ Z1000, CB1000, Hornet 900, osv. Dom är tillverkade med tillgänglighet i åtanke, en all-round hoj alltså. Att pysa runt kring 100-strecket på kurviga vägar är vad dom gör bäst.

Vibrationerna är faktiskt värre på en Buell än en HD. Enda HD:n som "lider" av samma symptom är XR1200 Sportster och det är för att den i princip har samma motor som dom sista Buell modellerna.

Sen får du ha i åtanke att det inte är en "sporthoj" utan en vanlig street hoj, typ Z1000, CB1000, Hornet 900, osv. Dom är tillverkade med tillgänglighet i åtanke, en all-round hoj alltså. Att pysa runt kring 100-strecket på kurviga vägar är vad dom gör bäst.

Håller inte med dig, vibrationerna e värre på en HD.

Klart att det vibrerar det sticker man inte under stolen med, men e ju bara provköra så märker man. För egen del tycker jag inte vibrationerna som e det som jag ser som negativt utan mer det som folk i allmänhet betraktar som nervösa beteendet.

Det e ju inte behagligt att ligga på motorvägen i 160km/h känns ju lite som kontrollen i de högre hastigheterna försvinner, pga lätt och kort hoj. Men accepterar man att hålla sig på mindre kurviga vägar så e den ju en dröm att köra, har lagt 20mil i sträck utan att vara besvärad.

Finns massa tillbehör och trimmprylar och annat att köpa, e ju som sagt en HD i botten, sen om den kräver mer kärlek än en annan hoj låter jag va osagt då jag inte har så mycket erfarenhet.

XR 1200 är ju i det närmaste vibrationslös, gummiupphängd motor jue!
Lite trist. :D

XB9 och XB12 tycker jag går rätt mjukt vad gäller vibrationer. Iaf jämfört med tex en sportser med icke gummiupphängd motor.

Den gummiupphängda motorn kom i Buell 03 och sportster 04. Innan dessa satt motorn direkt i ramen som på min hoj och Alla HD Bigtwin med Evomotor. Jag kollar att framlampan är hel vid var och vartannat rödljus. Alltid en extra H4 i ryggan :D

Last edited:
XR 1200 är ju i det närmaste vibrationslös, gummiupphängd motor jue!
Lite trist.

XB9 och XB12 tycker jag går rätt mjukt vad gäller vibrationer. Iaf jämfört med tex en sportser med icke gummiupphängd motor.

Den gummiupphängda motorn kom i Buell 03 och sportster 04. Innan dessa satt motorn direkt i ramen som på min hoj.

När man är uppe över 50km/h ja. Men annars, BRRRRRR. :D

Vad jag har läst mig till i tester så är hållfastheten på gummisnodden lite sisådär.
Märkligt, h-d har ju inga sådana problem vad jag vet:va

Hur menar du med nervös? På vilket sett är riskokarna mer driftsäkra? Har du haft mycket skruvtid i förhållande till körtid? Vibrationerna, är det vibrationer a la HD, dvs är den otrevlig att köra i hastigheter som en sporthoj bör vara skapt för? Stora utfrågningen:)

Nu kan jag ju bara tala utifrån egen erfarenhet, men min Z1000 -03 puttrade ju på helt felfritt de 2 åren jag hade den. Bullen har varit lite småskavanker med, lite elproblem och byte av lambdasonden. Inget dyrt, men lite irriterande på en så pass ny hoj. Jag skulle tro att många småfel beror just på vibrationerna, och således får man ta för vana att se till att allt är åtdraget lite då och då och framförallt se till att köpa upp sig på några lite Loctite. Men körtiden har inte påverkats i någon större utsträckning.

Beträffande vibrationerna så är det, precis som någon skrev tidigare, i hastigheter mellan 0-40km/h som det märks. I de hastigheterna vibrera den fint och är den lite (!) okänslig i gasen. Blir lätt lite ryckigt i tät stadstrafik... Men det är ju en vanesak. I marsfart mellan 50-160 km/h tycker jag den är stabil som tåget.

Nu kan jag ju bara tala utifrån egen erfarenhet, men min Z1000 -03 puttrade ju på helt felfritt de 2 åren jag hade den. Bullen har varit lite småskavanker med, lite elproblem och byte av lambdasonden. Inget dyrt, men lite irriterande på en så pass ny hoj. Jag skulle tro att många småfel beror just på vibrationerna, och således får man ta för vana att se till att allt är åtdraget lite då och då och framförallt se till att köpa upp sig på några lite Loctite. Men körtiden har inte påverkats i någon större utsträckning.

Beträffande vibrationerna så är det, precis som någon skrev tidigare, i hastigheter mellan 0-40km/h som det märks. I de hastigheterna vibrera den fint och är den lite (!) okänslig i gasen. Blir lätt lite ryckigt i tät stadstrafik... Men det är ju en vanesak. I marsfart mellan 50-160 km/h tycker jag den är stabil som tåget.

Kan ju tilläggas att jag nu e väldigt lång, medför ju stort vindfång vid högre hastigheter därav kännas lite ostabil, men 140 e perfekt marshastighet för mig :D. Men varför valet för att köpa en Buell va ju utseende och ljud och att den va så mycket körglädje. Har ju lagt 300 mil i sommar på min inkl en uppkörning så den är allsidig!!

Enda problemen på uppkörningen var svängradie och att körläraren tvingade mig göra om bromsproven för det va ju omöjligt att bromsa utan att ha bakhjulet i luften :yoparty

Buell har ju karisma, men det nog ingen som kan säga att det finns någon punkt den kan slå en japan på fingrarna. Bara man är medveten om det, annars blir den nog en stor besvikelse den dag man provar en modern japan/europe.

skaffa en xb12a jag provade en 9a och jag tyckte det mest skramlade och levde om utan varken vrid eller toppeffekt. jag skulle defenitivt gå på en 12a

Hade min XB12R i 2 år innan jag gick omkull.
Körde ca 1200 mil med den och har inget negativt att säga om den.
Servis intervall på 600mil billig att försäkra Sen på 07:an och uppåt har jag för mig att det är livstids garanti på belten. kompisens hade rullat en bit över 2000Mil när hans belt började fransa sig och det va en 05:a och den böts på garantin. och då började även cylinderfots packningarna läcka(fuktade lite runt bakre cylindern). Kommer inte ihåg vad det kostade att fixa men dyrt va det inte.
Körde även på bana och ett par knix kurser med den och(Fan nu saknar jag den:huvet) Kul följsam och lite udda hoj.

visst skakar den men håller man inte allt för hårt i styret så va det inga problem och en hoj som låter mysigt.
Med Micron systemet låter det grymt.

Tror att det bara finns 2 sorters mänskor dom som älskar den och dom som hatar.

Lyck till med ditt val.

Tack för alla åsikter!
Ni har fått mig högst tveksam om den kommer passa mig nästa säsong, anser dock fortfarande att det är en högst intressant hoj som känns roligare än många andra.

En följdfråga om någon har några mer eller mindre motiverade gissningar:

Skapar dess vibrationer och "nervositet" sämre köregenskaper än en hoj som är sänkt ca 6 cm?

En följdfråga om någon har några mer eller mindre motiverade gissningar:

Skapar dess vibrationer och "nervositet" sämre köregenskaper än en hoj som är sänkt ca 6 cm?

Om du för det mesta brukar hålla dig under 160km/h så tycker jag nog att Buellen i många fall har bättre köregenskaper än många andra hojar.

Jag tycker inte vibrationerna är så kraftiga att de stör körglädjen. Jag har som längst sträckkört ca50 mil utan att händerna domnat bort.

Jag tycker definitivt att när våren kommer så skall du prova en 12a kanske en XB12scg om du är lite kortare.

Flera kompisar har provat min hoj och sagt att det är det roligaste/busigaste dom kört.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti