Erfarenheter av Aprilia Pegaso 650?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Är på väg att köpa en och nyfiken på om jag kanske ska se upp med något? Vilka har egna erfarenheter eller har hört gott och ont?

• Är motorn samma som i BMW Funduro?
• Är det en iskall modell på beg.marknaden?
• Bättre alternativ? Varför?
• Bra frågor till nuvarande ägaren bortsett de uppenbara?

:)
 

Bifogat

  • 8341474629.jpg
    8341474629.jpg
    61.3 KB · Visningar: 484
Last edited:
En sak som altid brukar vara dåligt på dom är ljuddämparna (snarare rören till ljuddämparna) Rostar och blir tunna! annars vet jag inget spec om dom!
 
Är på väg att köpa en och nyfiken på om jag kanske ska se upp med något? Vilka har egna erfarenheter eller har hört gott och ont?

• Är motorn samma som i BMW Funduro?
• Är det en iskall modell på beg.marknaden?
• Bättre alternativ? Varför?
• Bra frågor till nuvarande ägaren bortsett de uppenbara?

:)
* Ja, nästan. Motorn görs av Rotax men BMW har en egen kamaxel på sin. Det är enda skillnaden, bortsett från motorkåporna.

* Nja, de lär vara mycket lättsålda i butik och ganska svårsålda privat. Är det svårtsålt är priset fel.

* Turbo-busa. Varför fattaru väl själv.

* Kan man gasa upp den på slangen i trean utan att rycka i styret?
 
Fick byta topplockspackning på vår pegaso efter 600 mil.Är tydligen inte helt ovanligt enligt Biscaya motor, så det kan ju va värt att kolla.

Har också märkt att den är extremt känslig för gammal soppa (Förgasar modellen) men det är den väl inte ensam om.

I övrig är det väl en ganska trevlig hoj, själv kör jag en av ekonomiska själ, har den ihop med farsan, då det är enda sättet att ha råd att kombinera gat och cross åkning..:) Hade pengarna flödat in i lite större mängd hade man ju valt något lite sportigare, men jag tycker ändå att pegasson funkar helt ok till det mesta, går faktiskt att åka undan rätt skapligt på slingrig asfalt!:tummenupp

Det enda jag egentligen stör mig på är att form har fått gå före funktion på lite väl många ställen..Den är inte övrdrivet lätt mekad om man säger så.Men det är väl så med italiensk design kanske..
 
har en -01 med insprutning.
en allroundhoj som är bra på mycket men inte bäst på nåt.

kan vara svårt att få tag på reservdelar då den danska generalagenten inte alltid gör som man önskar :huvet

lättkörd hoj, perfekt i stadstrafik men funkar även utmärkt att pendla med.

gott om plats om man är lite längre, jag är 196 cm ö.h.

avgassystemet och topplockspackningen är väl de största problemen. har dock inte haft några strul med min *peppar peppar*


skulle jag göra om köpet om jag fick välja?? Absolut :tummenupp
 
Du skall ha en tillverkad innan 2001 då insprutningen kom, helst skall man ha en tidigare än 2000 då de introducerade katalysator.

Där står 3 st i garaget (mamma + 2systrar) och där finns en del standardfel.

*Termostaten är skit och får ibland för sig att inte öppna, demontera
* Toppackningen går sönder på nya motorer pga felaktig montering
*Blinkreläet är undermåligt

I övrigt är det en utmärkt hoj med ett bra chassie (inte knivskarpt 250rr men betydligt bättre än många offroadcyklars) och en pigg motor, effekten är inget att hetsa upp sig över men räcker utmärkt.

Motorn är utvecklad av rotax och sitter även i BMW fonduro fast Aprilia har en egen 5V topp, reservdelar finns där i massor men den nordiska agenten är kass. Finns däremot bra tyska webbutiker med snabb och billig leverans.

En kompis har en till salu -98 svensksåld och servad av mig, knappt gått något, nya däck, bra drivpaket. 25kkr
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top