Erfarenhet av KY - Bra eller dåligt?

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Börjar bli rätt less på att stå och slava på industrigolvet trots hyfsat betalt så har därför börjat fundera på att plugga vidare.

Högskola går bort mest pga av den långa studietiden plus det enorma studielånet jag kommer att dra på mig och har därför tittat lite på kvalificerde yrkesutbildningar.

Är det någon som har erfarenhet av dessa utbildningar?
Vad är bra, dåligt med dem?

Tack för det! /O

Vanlig missuppfattning folk har att man får "enorma" studielån av att plugga. Vadå enorma, det blir för det första mindre än vad man tror o sen ska man inte glömma att lånet är mkt förmånligt. DESSUTOM investerar du i dig själv, både genom att förvärva kunskaper men också på så sätt att du kan välja bland roligare och bättre avlönade jobb när du är färdig.

Konstig inställning folk har.

EDIT: Ursäkta, jag har inget svar på din fråga. Har inte läst någon KY-utbildning.

Har läst två KY utbildningar på vardera 1 år direkt efter gymnasiet. Den första var en marknadsekonomisk utbildning "Marknadsskolan" (denna sökte jag först ofrivilligt till då jag hade barnpension som skulle frysa inne om jag inte studerade tills jag var 20 men den visade sig vara mycket lärorik). Efter denna läste jag till Hälso- och sjukvårdssekreterare. Jag har varit nöjd med båda utbildningarna och har jobbat som läkarsekreterare i över 8 år nu och fick en fast tjänst direkt efter utbildningen. Båda utbildningarna jag gick var intensiva med mycket pluggande men inget jag ångrar idag. Finns möjlighet att läsa vidare på högskolan med inriktning bland annat att sätta koder (något jag redan gör idag) men tre års högskolestudier skulle troligen bara ge någon tusenlapp mer i lön så :gnissla nej tack.

http://www.kyguiden.se

Last edited:
Kolla detta om du vill plugga på distans...
http://www.jenseneducation.se/

jag har precis läst mäklarassistent på distans i ett år och kan bara säga att jag är supernöjd.

Jag läser idag en KY-utb. Läser Kvalificerad Företagssäljare/Affärsutvecklare 80 Poäng (alltså 2 år). Är nu inne på sista året och är just i dagsläget ute på praktik. Just denna utb innehåller 24p praktik och det var en av anledningarna till att det blev just KY. Den andra avgörande anledningen för mig var att den är på 2 och inte 3 år. Jag är väl inte den akademiska typen, men när man hela tiden får möjlighet att sätta sina teoretiska kunskaper på prov hos ett företag då kan jag lära mig.

Ett jätteplus med just praktiken är ju att man får in en fot i företaget man är hos. Många av företagen som frågat om studenter från vår klass söker även nya medarbetare. Man kan bygga upp ett rätt bra kontaktnät genom utbildningen som stärker ens chanser att få jobb direkt efter skolan.

Den enda nackdelen (inget som jag har märkt hos det företaget som håller min utbildning) kan väl vara att vissa utbildningsföretag kan vara ute efter att tjäna pengar på bekostnad av kvaliteten på utbildningen.

Sen finns det ju i princip hur mkt olika utbildningar som helst att välja på. Så att hitta någon som passar som handsken ska inte vara allt för svårt.

Satsa på KY säger jag :tummenupp

Har läst KY för en 7år sen. Passade mig bra med lite praktik. Tack vare den jag fick ett bra jobb redan innan jag slutade skolan. Utav ca 20 i klassen hade väl ca 10 jobb samma dag dom slutade samt ett par till fick jobb inom några månader. Se till att satsa på ett företag du vill jobba på när du ska praktisera.

KY utbildningar fyller ett glapp mellan gymnasiet och akademiska utbildningar men man skall tänka på att de i många fall har en examen med ett begränsat värde. Säg att du läser 2 år KY inom CAD så får du säkert all kunskap som behövs för att bli CAD slav men på många företag rekryterar man av vana endast personer med Hög/civ Ing examen och då är du direkt utesluten.
Detta upprepar sig på många områden så var noga med att kolla din utbildning och examen så att den är gångbar och inte bara låter häftig.

KY-utbildningen är ju per definition en ganska smal utbildning riktad mot ett speciellt yrke eller yrkesområde, skulle det vid examen eller senare råda ett överskott av arbetskraft inom detta område så är man ju i princip rökt. En högskoleutbildning ger jämfört med KY en bredare bas att stå på och ett större område inom vilket man kan söka jobb.

Men med detta sagt så tror jag en genomtänkt KY kan vara ett bra sätt att få jobb. KY har fördelen att de kan svara på marknadens behov betydligt snabbare än universitetsvärlden, så de har ofta en del intressanta och efterfrågade utbildningar.

KY är riktigt bra!

jag har gått en KY-utbildning tidigare (3D Animation, 2 årig) och går just nu på högskola...

högskola är perfekt för människor som vill bli gudar och avguda i den akademiska världen - teori på teori på teori, nästan så ens lärare onanerar till det.
allt väldigt långt ifrån verkligheten/arbetsmarknaden.

KY KY KY!!! KY eller ingen utbildning säger jag!

*edit* MASSA MATNYTTIGTA CITAT FRÅN MIG OCH ANDRA PÅ SPORTHOJ.COM OCH FZ.SE

Werzion skrev:
jag går på en högskola just nu... hade jag vetat vad jag vet nu om högskolor hade jag ALDRIG satt en fot på en högskola...

men men, älskar man fysik, teori, matematik och annat samt har en förkärlek för den akademiska världen som ligger långt ifrån verkligheten/arbetsmarknaden så är det ju bara att dyka i...

KY-utbildningar för folket! (har gått det med, mycket bättre och mer realistisk utbildning än högskolans)

GuW skrev:
Det intrycket har jag också fått från flera människor som har varit ute i arbetslivet för att sedan välja att söka in på högskola/universitet.

USID skrev:
Instämmer till 100%.
Hade jag vetat vad jag vet idag för en massa år sedan hade jag satsat på en KY-utbildning istället för universitet, helt klart.

Juice skrev:
Jag pluggar till Byggnadsingenjör med inriktning på ROT 80p som är en KY-utbildning. Och jag trivs jättebra! Jag pluggade på KTH förut, men det passade inte mig alls...lärarna hade ingen anknytning till arbetslivet och det var lite väl teoretiskt (för min smak kan tilläggas).

Werzion skrev:
rimag skrev:
Vet inte om jag riktigt kan hålla med om det där, mycket möjligt att det varierar mellan olika högskolor och vilken utbildning man läser... Personligen tycker jag att på det program jag går iaf, varit lite mer överdrivna(basic?) mål, eller krav i början av utbildning(för att få grunderna) för att sedan övergå i mer realistiska och företagsnära projekt i slutet av utbildningen.

Rätta mig om jag har fel, men är inte KY-utbildningar ofta väldigt enkelspåriga, dvs leder till ett speciellt arbete och därför realistisk i den bemärkelsen att du går en utbildning och därefter får jobb i vad du är precis utbildad i. Många utbildningar på högskolan (ofta mindre högskolor) är idag breda tvärvetenskapliga utbildningar som ger möjlighet till olika yrkesvägar...

Mycket troligt att jag bara svamlar om oväsentligt trams just nu, det har blivit en del öl... Kanske är så enkelt att du just passar att gå en KY, medan andra hellre vill gå en utbildning som mynnar ut i olika möjligheter?

självklart är mitt inlägg min personliga uppfattning, däremot hör jag många liknande kommentarer från kompisar som går allt från kemi, utbildar sig till lärare, media-program till saker inom bygg.
(men även positiva kommentarer, främst inom arbetsrätt, jurister och sådana inriktningar).

jag pluggar själv grafik och webb, men vi har inte lärt oss något vettigt eller praktiskt än så länge - däremot sjukt mycket TEORI och FYSIK bakom hur en ljuset bryts i en kamera lins, hur ett elschema för en kamerablixt ser ut... sen hur man tar bra bilder är det ingen lärare/akademiker som snackar om...

det är otroligt lite praktiskt arbete, ofta brist på relevant information...
lärarna är helt borta i sin akademiska värld där allt handlar om hur saker och ting TEORETISKT fungerar, vad fysikens lagar gör för vissa saker, hur saker och ting sker matematiskt sett osv. osv.
5% av den information kan vara KUL att veta, nyttig för en i arbetslivet? haha, aldrig...

Werzion @ FZ skrev:
småtips (och personliga åsikter):

1. har en linje många kurser, så är den troligen usel - att spendera få timmar med många saker ger en inte mer än att man känner till dom saker, man kan inget efteråt.

2. nu vet jag visserligen inte om programmerare också kan ha "showreel" eller "portfolio" som oss inom den grafiska branschen - men troligen får ni fram resultat som ni kan visa upp. och då är det sådant företag/arbetsmarknaden är intresserade av - betyg är inte värt mycket!

3. går själv på högskolan i jönköping (JTH, Jönköpings Tekniska Högskola) och här (och på dom andra tre fackhögskolorna här) lärarna "gamla, stela och sist dom såg arbetsmarknaden (a.k.a din framtida verklighet) var ungefär samtidigt som Armstrong satte sin fot på månen...
lärarenas tre favorit-hobbies är fysik, teori och matematik - och så länge dom lyckas hålla sig undan praktiska saker, eller "enkla" frågor och svar så är dom glada och känner sig säkra.

4. satsa på en KY-utbildning, den är baserad på arbetsmarknaden, har kontakt med företag och är mycket mer anpassad för ditt framtida jobb.

(notis: har jag inget emot fysik, teori osv. men inte inom mitt yrke, det är så praktiskt det kan komma, och det viktiga att få med sig från en utbildning inom grafik/design är hur ens verktyg (t.ex. photoshop) fungerar, och kunna använda dessa (praktiskt) i arbetslivet, medan högskolan öser på med teori om hur en kameralins fungerar, hur elschemat för en kamerablixt fungerar samt värderar tentor och betyg högre än guld... stenåldersskola...)

_=anders=_ skrev:
Här har vi en som "vet" vad han snackar om... Jag går själv en KY-utbildning, inget alls som trådskaparen är "skapad" för. Den heter Designteknik. Man kan väl säga att vi blir CAD-ingenjörer.
Det finns folk som går i min klass, där vissa hoppat av högskole plugget och läst här ist, pga. snabbare tillgång till arbetsmarknaden, vilken VI VILL UT I! Vissa har oxå gått igenom 5 års utbildningar och sedan börjat här.
Det mesta beror på att varje år är det sk. "lia-perioder". Alltså praktik i minst 10 veckor/år.
Jag ska ut på min första nu (förhoppningsvis på SKANSKA) i mars månad. Och än sålänge trivs jag som fisken. Och känner att jag gjort rätt val.
Är 23 år nu och hunnit med lite i arbetslivet innan plugget, vilket de flesta bör göra för att inte tappa hopp el motivation.
Många tror att livet e slut om de inte väljer rätt utbildning. Men det e bara e fas i livet som man ska igenom. Det är inte som förr där ingejörerna prisades högst.
Så ta det lugnt med era val, ni som precis gått ut gymnasiet. Ett rätt realistiskt tips.

Werzion @FZ igen skrev:
jag går andra (och sista) året på en utbildning på en högskola.
jag har tidigare gått en KY-utbildning.
och jag har enbart en sak att säga dig (eller okej, två):

GE FAN I HÖGSKOLOR OM DU ÄR PRAKTISKT/KREATIV!
(SATSA PÅ KY-UTBILDNING OM DU VILL LÄRA DIG NÅGOT (SNABBT/INTENSIVT OCH BRA))

(och min sambo säger detsamma utifrån hennes erfarenheter)

(enda fördelen jag har utav den högskolan jag går på just nu är att jag fått lite gratis saker för min del/mitt företag, så som gratis kontor och gratis saker från banken för att jag är student hehe)

c-row skrev:
Själv läser jag Systemvetenskap i Lund.
Funkar väll rätt bra och jag kan intyga om att det som Werzion säger är sant. Inte särskillt mycket praktiskt meckande för oss.
Har funderat många gånger på att hoppa på nån KY utbildning istället

Fjornsvavne skrev:
Ska vara något teoretiskt man verkligen vill, för att jag ska se att högskola ska löna sig. Hoppade högskolan efter nåt år och gick en KY istället. Helt enkelt håller jag med Werzion.
Vad jag lärde mig på en hel kursperiod, tar inte mer än ett par-tre veckor på en KY-utbildning... Man måste verkligen passa för en akademisk tillvaro för att det ska vara något för dig, för det är säkerligen väldigt bra att ha genomgått.
För mig har det då varit spelutveckling, vilket exempelvis är för praktiskt ämne.

henrikkrueger skrev:
Högskola i da shit! Sitter och försöker lära mig aminosyrasekvenser i proteiner och andra otroligt små saker i kroppen...
Allt för att jag om 3,5 år ska vara duktig på att borra i folks tänder. Har än så länge inte sett ett tandläkarborr i skolan.

Japp, jag blir less på att lära mig små löjliga detaljer som kan spela roll om jag vill forska. Allt för att lära mig ett hantverk, vilket iaf jag anser tandläkaryrket vara...

DEN KORTA VERSIONEN: jag nästan ber dig att inte göra om det misstaget jag gjort, att börja på en högskola.

Vad är du intresserad av då? Mitt tips är att INTE satsa på något enkelspårigt, för det är 100% sannolikhet att du som ung (?) inom kort vill byta jobb, arbetsuppgifter och få en högre lön samt bättre arbetsvillkor.
En högskoleexamen är det som funkar i dessa lägen, sedan kan man tycka att det är dumt och jobbigt. Tänk att det är en helt underbar tid att plugga på klassisk mark. Livet är väl upplagt för dig i Stockholm, Göteborg, Linköping etc. Hur många kamrater och :tuttar som helst, en del får man dessutom behålla hela livet. Man behöver inte en god inkomst för att leva som en kung i en sådan miljö.

Vad är du intresserad av då? Mitt tips är att INTE satsa på något enkelspårigt, för det är 100% sannolikhet att du som ung (?) inom kort vill byta jobb, arbetsuppgifter och få en högre lön samt bättre arbetsvillkor.
En högskoleexamen är det som funkar i dessa lägen, sedan kan man tycka att det är dumt och jobbigt. Tänk att det är en helt underbar tid att plugga på klassisk mark. Livet är väl upplagt för dig i Stockholm, Göteborg, Linköping etc. Hur många kamrater och :tuttar som helst, en del får man dessutom behålla hela livet. Man behöver inte en god inkomst för att leva som en kung i en sådan miljö.

Saken är den att jag inte har en aning om vad jag vill göra. Nu i efterhand ångrar jag djupt att jag inte ansträngde mig mer i skolan istället för att tramsa runt för då hade jag kanske kunnat bli dietist, men det tåget har gått för läänge sen.
KY lockar lite extra med tanke på att det finns en uppsjö av utbildningar att välja på och skulle man nu inte trivas eller kanske rent av ångra sig så har man trots allt "bara" gjort av med max 2 år.
Känner ganska många som har pluggat på högskola i 4-5 år och sedan konstaterat att utbildningen inte riktigt passade dem.

Men är det dietist du vill bli så får du spotta i nävarna och jobba för saken, du kommer att ångra dig om du inte försöker. Du skall jobba under 45 år så då är något år mer eller mindre knappast av betydelse i jämförelse med att trivas med sitt jobb.

Komvux för att få komplett behörighet och ett bra högskoleprov så är du inne.

DEN KORTA VERSIONEN: jag nästan ber dig att inte göra om det misstaget jag gjort, att börja på en högskola.
På vilket sätt är det ett misstag att förkovra sig? Hade du inte pluggat på högskola som du säger skulle jag tagit det för en bitter människas uttalande. En som läst en KY-utb och är missnöjd med den.

Eller så har du helt enkelt bara haft otur och läst en skitutbildning. Det finns ju sånna också.:)

Men är det dietist du vill bli så får du spotta i nävarna och jobba för saken, du kommer att ångra dig om du inte försöker. Du skall jobba under 45 år så då är något år mer eller mindre knappast av betydelse i jämförelse med att trivas med sitt jobb.

Komvux för att få komplett behörighet och ett bra högskoleprov så är du inne.

Det hade jag gärna gjort om jag hade kunnat, men i dagsläget är det omöjligt för mig pga av att man inte får plugga upp kurser som man har betyget VG i (uppskattar att jag har VG i runt 10 kurser).
Samtidigt ligger snittet för att bli antagen till dietist på runt 19.0 (alltså närapå MVG rakt igenom i slutbetyget).

Det blir väl till att man får sätta sig ner och grunna på vad man är intresserad av och sedan utgå från det. Finns säkert någon KY alt. Högskoleutbildning som passar och sedan finns ju alltid möjligheten till att vidarutbilda sig ifall det saknas något.

Tack för svaren. :tummenupp

Har inte pluggat KY själv (eller högskola heller för den delen) men har däremot utbildat ett gäng blivande fordonslärare som gick KY! De var genomgående mycket entusiastiska och engagerade, och hade enbart positiva saker att säga om KY. Uppfattningen bland dem var att det var helt perfekt för folk som inte var dumskallar men som heller inte hade ro att sitta med enbart teoretiska studier. Tyckte det var vettiga synpunkter. Såvitt jag kan bedöma så är det nästintill helt och hållet beroende på ens egen läggning och inställning vad det blir av en KY-utbildning.
Kan även nämna att merparten av mina elever där hade i princip jobb fixat efter kursen (en del hade tjänstledigt för utbildningen), och de som inte hade det var inte ett spår oroliga över att inte få ett jobb de garanterat skulle trivas med.

Det hade jag gärna gjort om jag hade kunnat, men i dagsläget är det omöjligt för mig pga av att man inte får plugga upp kurser som man har betyget VG i (uppskattar att jag har VG i runt 10 kurser).
Samtidigt ligger snittet för att bli antagen till dietist på runt 19.0 (alltså närapå MVG rakt igenom i slutbetyget).
Tack för svaren. :tummenupp

Du kan ju komma in på högskoleprovet då spelar dina betyg ingen roll så länge du har godkänt i de kurser som är behörighetsgivande. Dietist krävde något kring 1,4 och det är ingen omöjlighet om man inte är korkad och dessutom förbereder sig lite.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph