Era erfarenheter av kostnad för pendling (med bil)?

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Hej,

Jag går i tankarna att börja pendla med bill till jobbet (åker tåg idag), men vet inte exakt vilka kostnader jag skall räkna på. Det är en strecka på 13mil t&r, Uppsala - Sundbyberg.

Jag kommer köpa en bil till (som jag ändå känner att jag behöver), någon liten och bränslesnål, polo, micra eller liknande. Men vad har ni för erfarenheter av kostnad för pendling (totalkostnad)?

Tågkortet kostar idag 2400kr/mån och jag förstår ju att bil blir dyrare, men hur mycket dyrare?
 
Det är bara att räkna.
Säg att milkostnaden blir ca 20kr/mil ink. försäkring, däck, bromsar, övrigt slitage, men dock inte värdeminskningen.

13*20*20 = 5200kr

På ett år blir det ca 57000kr, du får göra avdrag på överstigande belopp över 8000kr, alltså 57000-8000 = 49000 kr/år. Till detta så tillkommer alltså tiotusentals kronor i värdeminskning.

49000kr får du alltså göra avdrag för, dock så får du bara tillbaka en liten del i slutändan.

Observera att uträkningen bara är ett exempel, det kan säkert stiga några tusenlappar utan problem om dyra reperationer måste utföras.
 
Last edited:
Kolla efter en VW Lupo med diesel. Visserligen är de dyra i inköp och är fula som stryk. De drar under 0,4 liter per mil (sägs att man kan komma ner i 0.27 vid landsvägskörning). Skatten är under 1 300 per år och en trafikförsäkring borde inte kosta så mycket på atava.se. Bara dieselkostnaden håller sig under 1 400 kr i månaden beräknat på 20 TOR-resor.
 
Har man en ny/halvny bil så blir det dyrt.

I milkostnaden kan du räkna in värdeminskning, däcksslitage, servicekostnader, försäkring, skatt och en summa för oförutsedda haverier. Soppakostnaden kan snabbt bli lägre än alla andra kostnader.

Kolla efter en VW Lupo med diesel. Visserligen är de dyra i inköp och är fula som stryk. De drar under 0,4 liter per mil (sägs att man kan komma ner i 0.27 vid landsvägskörning).
En liten varning för Lupo 3L dock. Växellådan är en lite udda konstruktion. Som om den havererar blir ganska dyr att åtgärda.
 
Last edited:
Ha i åtanke att du kan dra av kostaden vid deklaration. Börjar du också trötta på Sena Järnvägar :rofl

Jag får mitt tågkort betalt av arbetsgivaren (pendlar med tåg 16 mil enkel resa och det kostar 1350kr/månaden.)

Får mig att tänka på en diskution med en PMS-tant på tåget som verkligen var 100% säker på att det var billigare att ta bilen -men om det är billigare varför åker du tåg då...fick inget bra svar på det men "bilens värdeminskning kan man ju inte räkna in för det beror ju på hur man räknar" :huvet :dummer
 
Last edited:
Det är dyrt att pendla.

Jag har 5 mil till jobbet o bensinräkningar på runt 2500..
o då jobbar jag 12timmarspass så jag behöver med andra ord inte åka fram o tillbaka lika ofta som nån med vanligt jobb.

Sen får man räkna med slitage, service osv osv.

Det man får räkna på istället för vad det kostar är hur mkt tid man sparar på det o hur mkt den tiden är värd.
 
Åker ju tåg idag som sagt och SJ/SL är ju fan talanglösast i världen :huvet
Skulle ju tjäns åtminstånde 1h/dag att åka bil plus att man ofta får stå p åtåget, vilket är riktigt drygt.

Köper man en Micra från 2004 eller liknande för 50k så borde den rulla ganska billigt (kamkedja, bra kvalitet, små däck mm.) men fortfarande vara bekvämare än tåg (mindre obekväm). Med avdrag etc kanske man kan få en sådan att rulla för 4000kr/mån. Samt att jag då skulle ha en bil när jag är ledig (jag o tjejen har endast en bil idag).

Hmm, hmm. Pendla är ju inte så skoj, men jag gillar jobbet och vill inte byta bort det.

Tror ni 4000k/mån är rimligt eller räknar jag glädjekalkyler?
 
Det är motorväg till arbetet, så kommer bilen bara upp i 110 så är jag nöjd. Brus får man döda med stereo :)
 
Småbilar med små motorer brukar ha en tendens att börja dra betydligt mera i högre farter så kan du inte låta bli att köra 130 o mer så är kan bränslekostnaden rusa iväg fortare än i lite större bilar.

Jämför det med en mercedes c180 -94 som en släkting hade och som drog 0.7 på långfärd. Blev riktigt förvånad att en så pass stor och tung bil inte behövde mera soppa varje gång jag tankade den. :)


Edit: 0.7 l/mil och då oftast med 3 el 4 personer + fulllastad bagagerum.
 
Last edited:
Är det inte lite problem att man måste ju först ta sig till tågstation, och sedan dit det går... vidare till där man jobbar. Det är ju inte alla som sådan tur att tågot är nära sitt hem eller jobbet.

Köp en Prius eller annan miljöbil. I med att det är 13 mil om dagen x 20 resdagar = 260 mil x 11.50 kr x 0.3 som bilen drar = 897 kr i månaden i bensin / diesel. Därtill ett par hundralappar i försäkring.

Köper du en äldre bil dock, så slipper du ju värdeminskningen. Äldre bilar från 10 år tillbaka kan dra runt 0.5, så då öker månadskostnaden för bränsle till 1495 kr. Så mycket handlar om vad för bil du hittar och för vilket pris.

Fördelen du får med att ha en egen bil är ju oxå stor... om du inte haft det tidigare.
 
Man kan handla en riktigt billig bil och räkna med att "skriva av" den på två-tre år. Nackdelen är förstås om det blir något grundligt knas med den så att den måste skrotas i förtid eller repareras för dyra slantar. Alla reparationer bör man kunna göra själv för att hålla kostnaden nere - men det tar tid och kraft att hålla på med. Ju billigare bil (eller sämre exemplar) desto mer tid och pengar går åt till mekande. En svår avvägning. Jag har haft både tur och otur med den pendlarbil jag valde för ett år sedan - går som en klocka i motorn och de fel som uppstått har varit enkla och billiga att greja till, men tyvärr är bakvagnen riktigt kass och måste bytas nu (inte så dyrt, men kommer att ta en bra stund och många svordomar). Lämnar man in allt sånt till verkstad blir det mycket dyrt.

Halvförsäkring sparar en del och en lätt gasfot med jämn fart.

Normalt har dieselbilar hög skatt, men kör man riktigt mycket så sparar man i de slantarna på lägre förbrukning. Tyvärr så är dieselpriset lika högt eller högre än för bensin idag, så marginalerna har krympt (straffbeskattning).
 
Jag kollar på bilar för ca 50k, typ Nissan Micra 1.5 2004. Dem motorerna är ju relativt "stora" och borde hålla nere varvtalet och förbrukningen på långfärd. Över 110km/h kör jag inte, dels för att det är mycket trafik och dels för att det blir bara ryckigt.

Jag kan nog räkna med att få sällskap (och pengar) en del av resorna också, vilket minskar mina kostnader.
 
Jag kollar på bilar för ca 50k, typ Nissan Micra 1.5 2004. Dem motorerna är ju relativt "stora" och borde hålla nere varvtalet och förbrukningen på långfärd. Över 110km/h kör jag inte, dels för att det är mycket trafik och dels för att det blir bara ryckigt.

Jag kan nog räkna med att få sällskap (och pengar) en del av resorna också, vilket minskar mina kostnader.

Du kan ju kika in på denna länk o läsa om micran.

http://www.teknikensvarld.se/test_prov/nissan_1/micra/index.xml
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top