Er6n styrlager. Rulllager vs kullager

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Hej två frågor:
1..skall byta lager då det glappar på polarens er6n. Noterade dock i servicemanualen att den använder klassiskt kullager. Flesta eftermarknads lager verkar vara kon/rull lager. Kan jag bara köra den rulllager eller är det bäst med kullager.

2..Nästa fråga. Måste man följa moment specifikationer när man sedan spänner lagret. Eller kan man bara hitta the sweetspot för hand." Hitta läget där det det inte glappar men fortfarande glider lätt från sida till sida utan att det knastrar eller nåt" som jag gjort på trampcyklar? Känns lite vanskligt både att hitta o betala dyra riksdaler för verktyg. Eller att hitta tillräckligt lång samt rätt storlek. Och dremla ut tänder för dom där special "haknyckel" muttrarna. Funkar det med polygrip?

Koniska lager är att föredra då dessa tar kraften på annat sätt.

Alla moment är utprovade av tillverkaren for att säkerställa en lång livslängd med minimala problem.

Polygrip går utmärkt om kompisen inte bryr sig om utseendet på hak muttrarna efter demontering/montering

Jag läste nånstans att kullager tål grus och smuts bättre än koniska rullager, så de kanske är aningens bättre om man kör offroad eller har tänkt kasta sig i olika sandfållor med hojen.

Du är en knight rider:)
Den ser bra ut. Tusen tack.
Tack även ni andra.
Jag kör på med rullagrena då. Han kör enbart ganska snällt på landsväg så det kommer nog funka bra.

Själv hade jag aldrig kört på något annat än konade rullager på just styrlagert, då de helt enkelt är designade att ta krafter på ett helt anant sätt än kullager.

Att det glappar betyder inte nödvändigtvis att lagren behöver bytas, det är ju (ofta) en lagertyp där glappen justeras genom att dra åt en mutter. Kan räcka med justering - blir styrningen "hackig" efter åtdragning, alltså växlar mellan att glappa och gå kärvt medan man svänger har det blivit gropar i lagerbanorna och lagerbyte behövs.

Att det glappar betyder inte nödvändigtvis att lagren behöver bytas, det är ju (ofta) en lagertyp där glappen justeras genom att dra åt en mutter. Kan räcka med justering - blir styrningen "hackig" efter åtdragning, alltså växlar mellan att glappa och gå kärvt medan man svänger har det blivit gropar i lagerbanorna och lagerbyte behövs.

tänkte att det vara såpass billigt med nytt lager att man likaväl kunde byta ut lagren. min vän är ingen mekare själv och har säkert kört runt med detta glapp under en längre tid, misstänker att lagret i sig kan vara sönder hammrat. liksom blir inte riktigt bra hur man en spänner det. och skall jag kolla det vill jag nog rengöra o smörja allt, då är det inte mycket mer jobb att byta ut det likväl.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman