EPS format

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Hej!

Hoppas någon kan hjälpa mig!
Behöver skapa en logo/text jag gjort i PS i eps format (för tryck). Det går spara som eps i PS men filen blir gigantisk?
Hur gör man?

Lite akut då jag behöver få iväg loggan ikväll. Så jag hoppas någon sitter inne med lite hjälp :)

Tack på förhand!

MVH / Barrett

För att få till det ordentligt så är det i stort sett Adobe Illustartor (eller Corel Draw) som gäller. Att bara spara en fil som *.eps när den är skapad i PS blir inte riktigt rätt.

Photoshop är baserat på pixlar medan Illustrator är vektorbaserat. Vektorbaserat innebär att du använder dig av rena linjer istället för bildpunkter. Så skapar du en logga som *.eps i Ai så kan den göras hur stor eller lite som helst utan kvalitetsförluster. Ungefär som med ett teckensnitt.

Något man kan testa om man har Illustrator är att låta det tracea en annan fil man har (t.ex. en *.jpg från PS). Då kollar programmet av filen och ritar linjer som det tror att de ska ligga. Sedan kan man behöva gå in och korrigera i efterhand ibland. Jag har också sett någon sida på nätet som sköter det ganska bra, men jag lyckas inte hitta igen den just nu.

Hur är loggan uppbyggd? Är den bara uppbyggd av pixlar/bitmap eller finns den rena objekt med, ex.vis text, banor, rektanglar, cirklar osv. Blir filen stor låter det som att det är mycket bilder med.

Att läsa in Photoshop EPS i Illustrator går alldeles utmärkt! :) Du får med all vector data på varje objekt och det blir fina banor även i Illustrator. Bilder läses in som vanliga bitmap-objekt.

Om du vill, skicka över loggan till mig så kollar jag på den och fixar till den i Illustrator.

Vectormagic hade en webbtjänst för att omvandla till eps. Verkade funka bra, men omöjligt (i gratis tjänsten) att inte få med bakgrunden. Så det föll på det i mitt fall.

Fixade Illustrator och satt klockan på kl 5 idag så jag hann fixa och få iväg innan jag var tvungen att dra. Så det löste sig. Hann ju så klart inte lära mig Illustrator och få det exakt som planerat, men det fick duga.

Tack ändå.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...