Enpoliga kontaktdon för 16 mm²?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag håller på och gör en snålmeck så jag enkelt kan ladda batteriet på hojen, samt eventuellt startkabla, och behöver nu ett par kontaktdon som passar 16 mm².

Dom ska klara strömmar runt 3-4A.
Dom ska vara av "klämtyp".
Dom ska vara hyggligt väderskyddade.

Tanken är att ansluta ett par batterikablar, på just 16 mm², från Biltema till batteripolerna och sen dra ut dom och montera lite enkelt tillgängligt på hojen. På dessa ska sedan de kontakter jag söker fästas så man enkelt kan ansluta en batteriladdare. Allt detta för att KTM's designers tyckte att ett bra ställe för batteriet var under motorn, under hasplåten och bakom krashbågarna. :näsblod

Har försökt leta på Elfa men det är ju bannemig en djungel.

SEXTON KVADRAT MM????

Ska du kabla igång scanior med hojen?

Cteck har en fiffig kontakt man monterar på så kan man ladda med deras laddare, den är dock tvåpolig, både plus och minus.

Du behöver max 4kvadrats kabel för att kabla igång hojen, koppla in kablarna, vänta 30sek tryck på start.

SEXTON KVADRAT MM????

Ska du kabla igång scanior med hojen?

Cteck har en fiffig kontakt man monterar på så kan man ladda med deras laddare, den är dock tvåpolig, både plus och minus.

Du behöver max 2kvadrats kabel för att kabla igång hojen, koppla in kablarna, vänta 30sek tryck på start.

Äh, 16 mm² var det enda som fanns på Biltema. :näsblod

Jag VET att Ctek är det jag borde köpa men det är ju alltid skoj att fulmecka lite och dessutom vetefan om jag vågar lämna en fin laddare nere i garaget. Fullt med bus och illasinnade människor här i förorten.

[edit] Ok. 16 mm² var kanske att ta i..

Last edited:
Du får skaffa en liten ctek och bygga en fastlåsningmekanism ^^

Alltså, 16kvadrat pallar ju sisådär 80 ampere. Lite väl va? Det finns kontakter på ELFA ämnade för laddning och strömförsörjning på truckar som har klarar de dimensionerna. De borde ju kunna funka på hoj också då en truck sällan är någon klinisk miljö, liksom DIN hoj :tummenupp

Håller med frezon, truck-kontakter borde funka.
Dom ska lödas om man inte har tillgång till en sex-kantspress men med en gasolbrännare går det fint.
ELFA Batterikontakter

Alltså, 16kvadrat pallar ju sisådär 80 ampere. Lite väl va? Det finns kontakter på ELFA ämnade för laddning och strömförsörjning på truckar som har klarar de dimensionerna. De borde ju kunna funka på hoj också då en truck sällan är någon klinisk miljö, liksom DIN hoj :tummenupp

Äh, jag får väl helt enkelt krypa till korset och köpa en såndäringa Ctek. Blir nog bra mycket enklare, och bättre, i slutändan. :D

Äh, jag får väl helt enkelt krypa till korset och köpa en såndäringa Ctek. Blir nog bra mycket enklare, och bättre, i slutändan. :D

Dina batterier kommer att tacka dig, den laddar snabbt och skonsamt och batteriet blir full-laddat.

Andra batteriladdare (den dumma generationen) krämar på som satan i början, kokar bort hälften av vattnet, och slutar ladda strax innan batteriet är fullt...

Ctecken kan du ha till så mycket annat sen så du kommer att vara glad över investeringen!

CTEK is the shit kan jag säga diiirecckt,min sitter på hela vinterhalvåret.
På vårkanten är det bara vrida på tändningen och trycka på start.....like a gloooove =)

Du är ju inte känslig för lite extra vikt (motorbågar mm) Skulle ju kunna fast montera Ctek-laddaren vid batteriet och montera ett motorvärmaruttag på moppen. Då riskerar du ju inte laddaren! Jävligt praktiskt att kunna underhållsladda varsomhelst.

CTEK is the shit kan jag säga diiirecckt,min sitter på hela vinterhalvåret.
På vårkanten är det bara vrida på tändningen och trycka på start.....like a gloooove =)

Det problemet har jag ju inte då jag åker på vintern också men visst är det smidigt att ha ett välskött batteri efter två veckor med minusgrader.

Du är ju inte känslig för lite extra vikt (motorbågar mm) Skulle ju kunna fast montera Ctek-laddaren vid batteriet och montera ett motorvärmaruttag på moppen. Då riskerar du ju inte laddaren! Jävligt praktiskt att kunna underhållsladda varsomhelst.

Finns ju diverse ställen på min hoj där en liten(?) Ctek skulle få plats alldeles utmärkt.

Hur fan byter man till sladdarna med "kontakter" på den här Cteken? Det verkar ju bara finnas med klämmor.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=59287670

326549_X_2007-06-29_094003_349.jpg

Last edited:
Dagens ASGARV! tack TS för denna tråd!:rofl

16^2 är hur mycket som helst :D:D:D

att enbart ladda hojen räcker med 0,75^2, skall man starthjälpa kanske 1,5 eller 2,5 räcker...

jisses... :hihi

att enbart ladda hojen räcker med 0,75^2, skall man starthjälpa kanske 1,5 eller 2,5 räcker...

Fast trådstartaren skrev ju (vilket alla missade) att han även ville kunna startkabla igång hojen med det tilltänka uttaget. Och då är 16 mm2 ganska lagom. Trådstartare skrev ju dock i samma stycke att kontakten bara behövde klara 3-4 A, det är ju ett inkonsistent påstånden om han samtidigt ska kunna startkabla igång hojen med samma uttag.

Att använda en C-tek-kontakt för startkabla igång en hoj med elstart leder ju bara till en rökpuff.

Last edited:

Vet precis hur mycket 16mm² är, tack. Anledningen att jag frågade just om 16 var att Biltema har skitbilliga batterikablar och dom var just den dimensionen. :krama

Vet precis hur mycket 16mm² är, tack. Anledningen att jag frågade just om 16 var att Biltema har skitbilliga batterikablar och dom var just den dimensionen. :krama

sorry om du tog illa upp, det var inte meningen :krama

fann det hela väldigt komiskt, garva fan ur mig när jag försökte förklara för cheyen vad som var så roligt... hon bara stirra på mig med en tom blick och sucka :rolleyes:

Sånna här ser dom ut

Som man använder till dyligt

Swedol art nr EL-27492

Bifogat

• EL-27492.jpg
    EL-27492.jpg
    48.6 KB · Visningar: 408
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...