Enkla trim tips

Trixiez

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Hoj
Minimoto 14e
Hej ge mig ett par enkla trim tips till min minimoto 14E vore fint om ni kunde säga några trim tips sätt gärna upp lite bilder också! :tummenupp

Snälla har fått min 14e idag vill gärna trimma den så den blir lite snabbare lr mkt. -.-

Ta en dremel eller motsvarande, bredda avgasporten ca 4mm på varje sida, fasa ut insugskanalerna i cylindern ca 1,5mm per sida, polera insugskanalerna/insug/förgasare. Införskaffa hårdare kopplingsfjädrar och byt ut de som sitter i. Skaffa high-flow luftfilter. Byt bensinfilter. Lycka till.

BillS skrev:
Ta en dremel eller motsvarande, bredda avgasporten ca 4mm...
Bredda avgasporten 8 mm i en 49 cc cylinder?!?!
Allvarligt talat? Det låter farligt mycket (för kolvringarna).
Hur bred är orginalporten, mätt tvärs över, och hur stor är borrningen?

Last edited:
Så om kolven är 44mm i diameter får avgasporten max vara 30,8mm? Och visst förlorar man botten om man breddar avgas porten för då ökar väl varvet om jag förstått det rätt?

BillS skrev:
Så om kolven är 44mm i diameter får avgasporten max vara 30,8mm? Och visst förlorar man botten om man breddar avgas porten för då ökar väl varvet om jag förstått det rätt?

Jag är inte helt hundra på att samma förhållande (70%) gäller för såpass små cylindrar som 49cc, men ja, det är vad jag har fått lära mig.

Vad gäller din andra fråga, förenklat kan man säga att det är när du höjer porten som varvet ökar och du tappar på lägre varvtal. Funkar ungefär som när du ökar durationen på en kamaxel i en fyrtaktare.

Back