Enhetsdäck Formula 87-F1?

Mats Winberg

Matte
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
Suzuki m.fler
Dunlop och vi på Österskärs Däckservice AB undrar om det finns något intresse för enhets däck i formula 87-F1. Dunlop och Österskärs Däckservice AB ställer upp med låga priser på däcken som vi även gjorde 2012. Detta skulle endast gälla torrdäck. Regn kan vara något annat.
Maila gärna och säg din åsikt.
Mats Winberg
osterskars.dack@swipnet.se
Det är inte så att någon behöver köpa av oss, men vi som sagt ställer upp med bra priser på dessa däck.
Även om ingen tycker att det är någon bra ide´så kommer vi ändå att sälja dessa till fina priser. Kravet är Dunlop´s och våran dekal på vardera sida om cykeln.
Har själv jämfört dessa med Michelin 18/67R17 och konstaterat att dessa är bättre. Fram däcken funkade hur fint som helst, med fin slityta.
Alltså GP Racer D211
Enhets däck verkar ju funka även på hög nivå, eller har jag fel.
Priserna i år var för ett sett 2962 + 40kr miljöavgift. Jag har inte räknat ännu på 2013 års pris men troligen ungefär samma.
 
Last edited:
Aldrig i livet! Det var det dummaste jag hört, det är kostsamt som det är.
Jag vill köra på det jag vill, för det jag är villig att betala.
Begränsningarna i vår framfart ligger inte i däcksskillnader utan i förarskickligheten.
Ett sådant förslag är alltså endast avsett att få upp däckförsäljningen och inte för att få bättre racing.
Alla tummar ner, ner, ner...
 
Vilka Dunlopdäck är i så fall aktuella och till vilka priser?
 
Nämen!
Regelförändringar ska ju användas för att skapa bättre racing! Alla som tror att förslaget har kommit till för att det är så ojämnt i klassen och att det blir tätare och bättre tävlingar med enhetsdäck räcker upp en hand.
Jaså, ingen?
Den som sett Björn Gunnarsson köra låga 1:04 på Sviesta med en 52 hk Seeley G50 från -72, behöver inte vara geni för att räkna ut att F1-klassen, med topptider på 1:02-1:03, inte är begränsade av däckens fäste. Alltså spelar det ingen roll vad man kör på.
Den dag vi konstant har Pirelli på de sex första platserna och alla andra längre ner kan vi ta upp frågan igen, typ..
 
Om det inte spelar någon roll vad man kör på, varför detta kompakta motstånd? Racing är dyrt och om det är ekonomisk fördelaktigt för förarna tycker jag det är värt att tänka på. Men eftersom den som väckte frågan är tyst så er det hela ointressant att diskutera om du frågar mig. Dessutom tycker jag at jag har noterat en viss skillnad i fäste på "riktiga" slicks och dom billigare slicksen som har framtagits på senare år för trackdays och endurance. Möjligen är detta en hangup från min sida, men så är det för mig.
 
men mats har ju sen 1 eller 2 år tillbaka vilja sälja billiga dunlop däck till os formel1 piloter. så dom som är intr av dunlops o mats erbjudande kan ju handla av honom. men jag vill inte tvingas köpa dom. det skulle ju betyda att det är slut med att köpa beg slicks av top förarna i typ superbike o därmed en avsevärd ökning av mina kostnader, vilket inte är så roligt, det dyrt nog som det är. o som ralf säger det hänger inte på däcken, tror knappast jag kör fortare för att jag monterar dunlop däck på yamaha´n. ska vi tvingas köpa däck av mats, får jag lägga ner min körning i f1 o bara kör forgotten då det blir alldeles för dyrt mej
 
Tror vi är ganska eniga. Vi har bara lite olika utgångspunkt. Du köper begagnat och jag köper nytt. Men vi är fortfarande beroende av att få veta konkret vad erbjudandet handlar om!?
Om du får ut mer bantid pr. investerade krona på Dunlopdäcken borde det vara enkelt val för dig, eller hur? Tror inte heller att det är någon jättestor skillnad på slicks from dom välkända däckstillvärkarna. Är bara som sagt tveksam till dessa nya billigare trackday/endurance slicksen typ Pirellis Pro däck
 
Nämen!
Regelförändringar ska ju användas för att skapa bättre racing! Alla som tror att förslaget har kommit till för att det är så ojämnt i klassen och att det blir tätare och bättre tävlingar med enhetsdäck räcker upp en hand.
Jaså, ingen?
Den som sett Björn Gunnarsson köra låga 1:04 på Sviesta med en 52 hk Seeley G50 från -72, behöver inte vara geni för att räkna ut att F1-klassen, med topptider på 1:02-1:03, inte är begränsade av däckens fäste. Alltså spelar det ingen roll vad man kör på.
Den dag vi konstant har Pirelli på de sex första platserna och alla andra längre ner kan vi ta upp frågan igen, typ..

Men Roffe då! Nu sårar du våra känsliga racingsjälar. Åtminstone de tre-fyra första i F1 på 47-års racet åkte 1.00 i somras. Och det på Dunlop...............
 
Men Roffe då! Nu sårar du våra känsliga racingsjälar. Åtminstone de tre-fyra första i F1 på 47-års racet åkte 1.00 i somras. Och det på Dunlop...............

Sant nog men han heter inte Roffe och det hjälpte inte med Dunlop på Gelleråsen. Pirelli var bättre åtminstone fram till Ejes på sista varvet ;-)
 
Last edited:
Sant nog men han heter inte Roffe och det hjälpte inte med Dunlop på Gelleråsen. Pirelli var bättre åtminstone fram till Ejes på sista varvet ;-)

Touché! Och du har rätt i sak. Pirelli var bra på Gelleråsen. Speciellt på söndagen.......
 
om jag ska sälja däck så skulle jag säga så här. vi säljer alla sorters däck men bästa pris på dunlop, vill ni ha däck av andra fabrikat så kan jag tar fram bra priser på det spec gäller formula klass även eran racebuss,bil skottkärra allt som ni har o rullar på hjul, jag skulle minska på vinsten o får säljar mera däck,kan Karim sälja en beg frys till krister "POLISEN" så kan väl en gummigubbe sälja däck till en fattig racerförare. Det gäller o öppna alla dörrar o fönster välkommna alla kunder inte, tvinga eller föbjuda!. Man ska vägleda en kund, och ser till att han öppna plånbok, En glad kund köper allt.
 
Men det är bara TL-Racing som får sälja dom bra Dunlop däcken som har lite bättre grepp än dom som övriga ÅF av Dunlop säljer. Sen så har dom ju blandat i något miijövänligare medel i däcken från 2012 & dom har ju varit klart sämre om man jämför med 2011 års ntek samt att dom håller sämre
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top