Englandsimport

  • Thread starter Thread starter Heale
  • Start date Start date

Heale

Guest
Hej! Har hittat en riktigt skön R1a i England som jag funderar på. Undrar om någon har erfarenhet av att importera därifrån. Vad ska jag tänka på, vilka papper behöver jag och vilka fallgropar ska jag undvika.
Vad kommer det kosta innan jag har den hemma och körklar i sverige?
Kommer försäkringsbolaget ställa till problem? Kan jag köra hem den från England?
Massa frågor, men tacksam för råd.
 
Vet inget om att importera hojar.. Men det ska tydligen vara dyrt att försäkra dom..
Sen är den inte riktigt värd lika mycket som en svensk såld när du säljer den..
Sen kostar det väl 4-5000 att reg besikta?
Plus att du förmodligen lär byta reflektor efter som det kör på fel sida av vägen där....

Rätta mig gärna om jag har fel är inte så inne på det där...

Men jag personligen fattar inte hur man orkar importera tjänar man ens nåt på de...?
Och det man i så fall tjänar på det lägger jag hellre på en svensk såld..
 
Vet inget om att importera hojar.. Men det ska tydligen vara dyrt att försäkra dom..
Sen är den inte riktigt värd lika mycket som en svensk såld när du säljer den..
Sen kostar det väl 4-5000 att reg besikta?
Plus att du förmodligen lär byta reflektor efter som det kör på fel sida av vägen där....

Rätta mig gärna om jag har fel är inte så inne på det där...

Men jag personligen fattar inte hur man orkar importera tjänar man ens nåt på de...?
Och det man i så fall tjänar på det lägger jag hellre på en svensk såld..



regbesiktning= ca 2800 (om dom inte har höjt priset men inget jag har hört att dom gjort)

försäkringen är inte dyrare än för svensksålda hojar

dock kan man åka på att byta lyktan ja, åkte på det själv när jag hämtade hem spettan, kostnad 1000:- hade lite flyt å fick tag på en här i sverige.

anledningen till att jag tog hem en från england var inte att sp1:an var dyr i sverige, det var för att det inte fanns några till salu.

sen är priserna på hojar jävligt mkt lägre än i sverige så det kan löna sig big time, att pundet sjunker som en sten i värde är inte dåligt för oss heller:tummenupp

till ts!

lite å läsa:

http://www.transportstyrelsen.se/sv...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/
 
Last edited:
kan rätta dig en aning!

regbesiktning= ca 2800

försäkringen är inte dyrare än för svensksålda hojar

dock kan man åka på att byta lyktan ja, åkte på det själv när jag hämtade hem spettan, kostnad 1000:- hade lite flyt å fick tag på en här i sverige.

anledningen till att jag tog hem en från england var inte att sp1:an var dyr i sverige, det var för att det inte fanns några till salu.

sen är priserna på hojar jävligt mkt lägre än i sverige så det kan löna sig big time, att pundet sjunker som en sten i värde är inte dåligt för oss heller:tummenupp


Okok skönt att nån rättade mig iaf! :)

Men vad kostar det att få hem hojen hit då? :va
 
jag personligen tycker det är ingen skillnad på sv-såld eller import.

folk tror att bara det är import så är dom miss skötta...så e det inte, dom sköter sina hojar precis som alla andra..dom har oxå service böcker att gå efter.

jag importera min fireblade från italien...alltså en fireblade 98:a 1700mil priset jag betala med frakt + inregg= 16000kr:yoparty

och kan lova den går lika bra som en sv-såld.
 
Följande är det från UK.

1. Du köper hojen, lämpligt om du gör en "HPI"-check före. Finns företag på nätet som erbjuder. Kostar nån hundring. Där får man fram om hojen varit utsatt för någon skada, om den är kreditägd, mätarställningar osv osv.

2. Du får med dig regbeviset kallat V5C. Förre ägaren skickar in den lila lappen ur regbevis med export. Gå gärna och posta tillsammans om det är privat. Skriv KVITTO! med utländska regnr på, chassinr och gärna motornr.

3. Skicka in regbeviset(V5C) och kvittot med ansökan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen Örebro. Betala in 700kr enligt beskrivningen.

4. Ett par-tre veckor senare så är ursprungskontrollen klar, boka tid för regbesiktning och i de fall det behövs (beroende på ålder på hojen) även kontrollbesiktning. Byt framlampor.

5. Du tilldelas ett svenskt regnr, som du sedermera kan skaffa försäkring till.

6. Ställ på hojen. Ha kul!

Kostnader;

Ursprungskontroll: 700kr
Regbesiktning: 970kr
Kontrollbesiktning: 260kr
Totalt_________________ 1930kr
 
Låter intressant nu när pundet sjunker.

Någon som har tips på bra hemsidor att söka på efter engelska hojar?
 
Låter intressant nu när pundet sjunker.

Någon som har tips på bra hemsidor att söka på efter engelska hojar?

autotrader.co.uk
motors.ebay.co.uk

Autotrader behöver ett postnummer att välja utifrån.

ex sydöstra London; SE3 0BL
Därefter kan man söka på radie utifrån detta.
 
Vet ngn en sida som gör "HPI" check?
Hur får man hem hojen från england? Kan man köra den hem? Hur funkar det med försäkring då?
 
import

Kolla med Mark Jennings AB råkar veta att han ska till UK om han inte åkt redan,jag köpte min Daytona av honom förra året den går kanon och alla papper var i ordning.
 
Lyfter denna lite, finns det nån båt att sätta hojen på eller kan man köra hem den?
 
Ett liten :mattias när ni kikar på UK-hojar. Det brittiska klimatet sliter hårt på materialet. Lång säsong och salta vindar kan få även rätt nya hojar att ärga ned sig på nolltid, i synnerhet om de rullat i kuststäder och förvarats mkt utomhus. Min SP2 såg rent ut sagt för jävlig ut under kåporna trots att den bara rullat drygt 900 mil.

Annars finns det inga nackdelar med att shoppa beggad hoj i UK. Utbudet på riktigt välskötta hojar är mindre än i Tyskland men i gengäld är priserna oftast lägre (billigast är det på Ebay, på Autotrader är det mest handlare och då är det inte fullt så billigt) och hojarna rullat färre mil.

Kan man bara lösa logistiken för en rimlig peng så är det svårt att inte göra hygglig totalaffär (har tagit hem tre hojar från UK so far):tummenupp
 
Last edited:
Är möjligt att köra hem den. De flesta försäkringsbolag kan teckna en tillfällig försäkring på ramnumret. Dock verkar det som att priser och villkor varierar kraftigt....
 
Hej tänkte höra hur det blir med hastigsmätaren? Är inne på att köpa en Aprilia Rsv4 factory.
Är ju digital mätare på den,hur går det med den? Sen behöver man byta lyktorna va? Sen då givet vis alla papper.

Tack för svar på förhand. Jesper
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top