Engelskt 12V uttag samma som svenskt?

21mm är väl det vi kallar standard, sedan finns det ju 12mm eluttag.

För att komplicera det hela ännu mer så finns det kombiuttag som funkar både till 12 och 21mm pluggar, samt kombipluggg som... Ja du fattar.

Är inte Engelska bilar +Jordade? eller var det japanska?

Gamla engelska bilar var det, men du bestämmer ju själv hur du kopplar ett ciggtändaruttag.

Jag kopplade i min ungdom in en bilradio i en gammal engelsk traktor med plusjord, det kändes lite fel att dra pluskabeln till gods i traktorn och dra en minuskabel till batteriet...

Dessutom fick jag montera antennen på en plastbit eftersom skärmen på kabeln normalt går till jord.

Det fungerade bra tills någon avlägsnade tvättsvampen som agerade stötdämpning/isolering från traktorchassiet :brinnerup

Det är ju för att ladda Aaajjfånen och Aaajjpådden så att hon likt alla andra fjortisar kan hysteriskt knappa med den 24/7.

Har funderat på saken själv men då tänkte jag klippa upp en 12v iphone laddare och göra fast montage. (nördigt jag vet)

Har funderat på saken själv men då tänkte jag klippa upp en 12v iphone laddare och göra fast montage. (nördigt jag vet)

Jag har gjort några ciggtändarmontage åt olika människor på olika hojar, dock inte åt mig själv.

Min jobbarkompis monterade ett uttag på sin TDM för att ladda mobil/GPS/annat när han körde ner till Spanien i fjol.

Själv har jag inget uttag på min hoj än, men det blir nog ett i sommar för att ladda mobilen/gps, men jag funderar på att bygga in ett USB uttag bara...

AjAj nej nej engelsk tolvvolt e' farliga grejjer, minus e' plus o plus e' ööh
typ Z eller nåt :va

Man kan fastna i en vinkelvolt om man håller på me brittisk ström :D

Men... Satte själv 12V uttag på styret. Ett med lock på. Tejpade fast den på styret. Både GPSen och 12V uttaget har hållt kanon både med stötar och regn i skogen.

Inte är det klassat som vattentätt.

På snöskoter är det mindre bra har jag hört.

Har fått höra att man riskerar att få ligga och felsöka elsystem mitt uppe på ett fjäll i 20m/s snöstorm eftersom det blir mystiskt överslag i elsystemet som gör att den skjuter säkringen till tändningen och således dör.
Att sedan komma på att det är kablaget till GPSen som blivit lite blött efter 3år utan problem.

Tar cirka 40minuter.
Har jag hört...

På snöskoter är det mindre bra har jag hört.

Har fått höra att man riskerar att få ligga och felsöka elsystem mitt uppe på ett fjäll i 20m/s snöstorm eftersom det blir mystiskt överslag i elsystemet som gör att den skjuter säkringen till tändningen och således dör.
Att sedan komma på att det är kablaget till GPSen som blivit lite blött efter 3år utan problem.

Tar cirka 40minuter.
Har jag hört...

Jag har hört att om man gör det rätt från början och avsäkrar eluttaget på rätt sätt så händer inte sånt...

Har jag hört.

Vatten leder strömt rätt dåligt...tror det blir svårt att ens skjuta en (0,01A) 10mA säkring..iaf med sötvatten.

Däremot kan det bli kontakt errodering och svårt att få ström till det man skall ha.

Säkra av direkt med egen säkring nära batteriet - säkra efter vad kabeln och pluggen tål som högst - den säkringen skyddar inte utrustningen normalt ändå.

Använd vulk och eltejp för att säkra kablaget mot fukt till kontakten , smörj kontakhuset med typ vaselin och kläm igen locket.

AjAj nej nej engelsk tolvvolt e' farliga grejjer, minus e' plus o plus e' ööh
typ Z eller nåt :va

Man kan fastna i en vinkelvolt om man håller på me brittisk ström :D

De har väl vänsterström i sina ledningar så elen kommer gå baklänges genom hennes iPhone! :mattias

Jag har hört att om man gör det rätt från början och avsäkrar eluttaget på rätt sätt så händer inte sånt...

Har jag hört.

Mjo, men har jag hört att i just det där garaget så börjar sonen på ett projekt i garaget som stått tomt i ett par månader, sedan får fadern någon idé som ska göras just exakt då.
Då tar fadern och gör färdigt projektet med sina slarvlösningar som sonen bett honom ge fan i och tycker fadern kan göra något ordentligt om han ändå ska göra det. Eller helt enkelt be sonen snabbt göra klart det istället för att ta tag i det själv.

Sen faller det i glömska eftersom det fungerar, tills den där dagen på fjället.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT