Engångslicens * 5 ?

Strandelin

Medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Inte just nu
Ni som körde med engångslicenser under 2004, hur många löste ni ut?

Är det max 3 st som gäller eller är det fler? Om det är 3 st var står detta skrivet?

Har letat runt men inte hittat något rakt svar.

:)

Jag kan inte se varför man inte kan ta ut mera än tre.
De frågar ju aldrig när man kvitterar ut den på plats hur många gånger man gjort de förut osv.
Sen är man väl lite skeptisk till att om det nu finns en sån regel att SVEMO har tillräcklig koll för att se till att den efterlevs.

Om man bara ska köra 5 st ERF så kostar det 300 ggr 5 = 1500:-, en B-licens för år 2005 kostar 2400:-

Men eftersom jag inte vet om det funkar så löser jag förmodligen ut min B-licens, det kan ju bli några B-race och klubbrace imellan ERF:en om man orkar.

Körde 5 tävllingar under förra säsongen, och löste ut 5 engågslicenser.

Tror inte det finns nån övre gräns, men eftersom engångslicensen kostar 300:-, så är det väl tämligen korkat att lösa ut fler än 8st (8x300=2400:-), eftersom det kostar 2400:- att lösa ut licensen för 2005. Och då ingår nån enklare försäkring, och en prenumeration på IB.

Sen är det ju en hel del hojfirmor som erbjuder rabatter till dom som har licens, ytterligare en anledning att lösa ut den alltså...

Funderar på att lösa ut min för 2005... :va

Last edited:
Passar på att låna tråden och fråga en sak som på sätt och vis rör ämnet.

Hur är det med träningskvällarna på de olika banorna (och då främst gälleråsen), funkar det att lösa engångslicens då med eller krävs bara medlemsskap i klubben?
Har planerat att träna lite i år efter att man förhoppningsvis klarat licenskursen i april, för att sen börja tävla lite smått till säsongen 06...

lös en amatörlicens för 900 istället... så kan ni träna o tävla hur mycket ni vill (bortsett från att köra hela SM/SO men enstaka tävlingar även där!)

Webspy skrev:
lös en amatörlicens för 900 istället... så kan ni träna o tävla hur mycket ni vill (bortsett från att köra hela SM/SO men enstaka tävlingar även där!)
På Knutstorp får man ENDAST köra i amatörgruppen med en sådan licens :confused:

Strandelin skrev:
Det är skillnad på amatörlicens och engångslicens så jag antar att om jag har löst en engångslicens så får jag träna på Knutstorp??

:confused:
Eva brukar va stenhård på att man ska ha licensbrickan med sig, jag vet inte om man kan lösa en träningslicens.

Strandelin skrev:
Det är skillnad på amatörlicens och engångslicens så jag antar att om jag har löst en engångslicens så får jag träna på Knutstorp??

:confused:

Enligt reglerna så får man bara köra kval + tävling på en engångslicens. Inte ens fredagsträningen som oftast är i samband med tävlingen. Sen om klubben tillåter det iallafall är ju en annan sak.

Med amatörlicens få man väl köra träningar och enklare tävlingar som klubbmästerskap.

Magnus skrev:
Enligt reglerna så får man bara köra kval + tävling på en engångslicens. Inte ens fredagsträningen som oftast är i samband med tävlingen. Sen om klubben tillåter det iallafall är ju en annan sak.

Med amatörlicens få man väl köra träningar och enklare tävlingar som klubbmästerskap.
Så funkar det på Knudan iaf, men LMS har inte så strama regler som HMS.

På Sviestad och Gelleråsen är det okej att träna på intyget från licenskursen, det har jag gjort hela säsongen.
Man behöver alltså varken engånslicens, amatörlicens, eller den "riktiga" licensen.
Har även gått bra att köra dom flesta bandagarna på intyget, typ Miinin och Benny Ekmans heldagar på "åsen".

Men för att slippa oroa sig och strula med engångslicenser hit och dit så kanske det är enklare att helt enkelt lösa ut licensen. Ska man köra mycket (dvs mer än jag gjorde förra året) så blir det både enklare och billigare...

GSXR1100R skrev:
Så funkar det på Knudan iaf, men LMS har inte så strama regler som HMS.

OK, då är saken klar, jag löser ut licensen i år igen för ett mål är ju att köra på Knutstorp.

Eller som min sambo säger " Så j-vla mycket pengar som du lägger ner så spelar väl inte några hundralappar hit eller dit någon roll, lös ut licensen..."

Jepp, hon är faktiskt intreserrad av rr-åkandet, praktiskt med en sån sambo eller hur?

:tummenupp

Macke skrev:
På Sviestad och Gelleråsen är det okej att träna på intyget från licenskursen, det har jag gjort hela säsongen.
Man behöver alltså varken engånslicens, amatörlicens, eller den "riktiga" licensen.

:Bugar Sådana svar gillar vi! Lite jobbigt att behöva lösa ut licensen om man bara planerat att träna i år och inte vara med i några tävlingar.

Det går att lösa engångslicens på Fredagsträningen, vilket jag vet av egen erfarenhet. Men då blir det givetvis 300+300.-, så ska man träna & tävla blir det betydligt billigare att lösa licensen + att man har gratis träning på sin tillhörande klubb.

Detta året har jag löst ut min licens, så slipper man strula så förbannat mycket.

Zilversurfer skrev:
Det går att lösa engångslicens på Fredagsträningen, vilket jag vet av egen erfarenhet. Men då blir det givetvis 300+300.-, så ska man träna & tävla blir det betydligt billigare att lösa licensen + att man har gratis träning på sin tillhörande klubb.

Detta året har jag löst ut min licens, så slipper man strula så förbannat mycket.

Den engångslicensen du löser ut på fredagen under en tävlingshelg, räcker hela helgen.
Så har det iaf varit i år... För så har jag gjort hela säsongen...

Zilversurfer skrev:

Du har inte gratis träning på Knudan med HMS....

Macke skrev:
Den engångslicensen du löser ut på fredagen under en tävlingshelg, räcker hela helgen.
Så har det iaf varit i år... För så har jag gjort hela säsongen...

Du har helt rätt! jag löste engångslicens på HMS träning Onsdagen innan tävling. Jag blandar ihop äpple med päron :tummenupp

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Är du läskunnig?

Edit: Varför skulle inte jag ha gratis träning :va

Käkat taggtråd?

Hela förra säsongen kostade det en hundring att köra kvällsträning på Knudan.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025