Enduro med grymma köregenskaper

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Om man tittar tillbaka på perioden för 10-20 år sedan, vilka var de bästa endurohojarna/crosshojarna om man ser till körbarhet utan att ta någon hänsyn till motorn?

Visst spelar motorn stor roll, men om man tex vill köpa en hoj utan motor och vill ha så lätt ram och bra fjädringskomponenter som möjligt, vad bör man satsa på för att få mest för pengarna?

125cc, 250cc 2-t crossar? De är ju lättast att hitta och säljs ofta utan motor eller med trasig motor.

Husqvarnan WR400 var grym i skogen med Jösse och Peter Hansson. Trumbromsar och enkelstötdämpare. I crossen gick det aldrig bra för Husqvarna. I Crossen var det André Mahlerbe på honda cr 500 som ägde. Detta är drygt 20 år sedan. Bland dom sämsta hojjarna fanns KTM. Dom var nära att gå i konkurs då, men dom köpte ju upp Husaberg då som hade satsat på 4 takt. Och tur var väl det annars hade nog vare sig Husaberg eller KTM funnits kvar idag.

Last edited:
Jag är ju inte Jösse eller Peter Hansson. Om en motorcykel vann mkt tävlingar beror det väl till väldigt stor del på föraren och motorn. Vad jag söker är antingen modeller som var väldigt populära pga de var väldigt körbara, inte bara med vissa i sadeln, eller modeller som hade dålig motorn som ingen ville köra men grymt chassie (typ som Vor). Men jag vill ha de för en billig peng, därav sökandet efter äldre hojar.

Vad var det WP stötdämpare på KTM från 90? Hittat denna annons och där kan man ju skrapa ihop en rullande ram utan motor, men skulle denna snart 19 år gamla KTM:en vara det sämsta från denna tid?
http://www.blocket.se/vi/19878841.htm?ca=9_s

Antar att du ska slänga in nån annan motor i chassit och då kommer du ändå ändra egenskaperna endel så den som hade bästa chassit kanske passar sämst för dig om du har otur.

Kaworna gick bra rakt fram men var lite trögsvängda
Honda bra kvalitet som alltid med Honda, nervöst chassi men svängde bra. -87 CR250 var enligt Motocross Action det bästa som tillverkats även flera år efter. Honda vann nästan alltid testerna i MXA.
Suzuki dålig kvalitet, chassit bra på allt, motorn slö
Yamaha, neutral, inte bra på nåt men inte heller dålig på nåt

CR500-motorer är hårdvaluta så en fungerande CR500 som du säljer motorn ifrån kan vara ett alternativ.

Last edited:
Jag är ju inte Jösse eller Peter Hansson. Om en motorcykel vann mkt tävlingar beror det väl till väldigt stor del på föraren och motorn. Vad jag söker är antingen modeller som var väldigt populära pga de var väldigt körbara, inte bara med vissa i sadeln, eller modeller som hade dålig motorn som ingen ville köra men grymt chassie (typ som Vor). Men jag vill ha de för en billig peng, därav sökandet efter äldre hojar.

Vad var det WP stötdämpare på KTM från 90? Hittat denna annons och där kan man ju skrapa ihop en rullande ram utan motor, men skulle denna snart 19 år gamla KTM:en vara det sämsta från denna tid?
http://www.blocket.se/vi/19878841.htm?ca=9_s

Tänker du inte lite bakvänt nu? Dom som vinner på dom nivåerna brukar brukar givetvis vara bra förare, men det går inte att vinna ett VM om du inte har en hoj i världsklass. Motorn är bara en komponent på hojjen.

Bra eller dålig: En hoj är under normala förutsättningar aldrig i sämre skick än dess ägare låter den vara. Köregenskaperna bestämmer konstruktörerna. Små avvikelser mellan modellerna är ju till fördel då en förare kan prova vilken som passar honom/henne bäst. KTM från denna tid hade inte särskilt bra kvallite och det var det och inte den totala körbarheten (effekt, fjädring, hantering, hållbarhet osv..) som i första hand begränsade deras resultat. Körbarheten som ju är "färskvara" är en summering av alla en hojs egenskaper. KTM var ganska bra i alla tester om jag minns rätt. Tillförlitligheten var dock ett minus. Som på sikt gjorde att ägarna valde andra märken.

KTM har haft WP så länge jag kan minnas. Men för 20 år sedan var det bara bak som KTM hade det om jag minns rätt. Tror dom hade Marzocchi fram. Two stroke man har summerat ihop det bra

Konstigt att namnet "White Power" som det betyder får finnas kvar i dessa antirasismens tider.

Konstigt att namnet "White Power" som det betyder får finnas kvar i dessa antirasismens tider.

Det gör det inte annat än i folkmun.
Saxat från WP:s hemsida:

Right from the beginning, the springs that were used on WP shock absorbers were white, which became the typical WP colour. There’s a nice anecdote to the circumstances that led to the "choice" that was made for this colour. In the beginning the springs were coated by a company that produced hospital beds and white was the only possible colour for them (!). Although, nowadays the coating is done by special spring coating companies, the WP shock absorbers can still easily be recognised by the white springs. The white springs also introduced the original brand name of "White Power" which we are not using actively in the market anymore since 1991.

http://www.wpsuspension.com/company/history.php

Jag hade en KTM 250 mx, -90(crossen) med SEM-elsystem och enduroreggad.

Den gick som ett skållat ollon, jag hade aldrig några problem med tillförlitligheten eller några kvalitetsbrister. tvärt om :D

Jag tror att det hände något med KTM på slutet av 80-talet. Hojarna blev modernare fick bättre prestanda och högre kvalité...

Jag saknar fortfarande min KTM, 2T :(

RaceMe, lite bakvänt kanske jag tänker. Har faktiskt funderat på Huskvarnas WR modeller, men trumbroms jämfört med skivbroms ser jag inga fördelar med. Något billigare än nyare motsvarigheter är det inte heller.

Kan man kanske vända på frågan: Vilka modeller ska man undvika? Vilka har dåliga justeringsmöjligheter på dämpare som gör de omöjliga att ställa in, underdimensionerade ramar som går av, fälgar som spricker, klena framgafflar, blyklumpar osv?

På vilket sätt var Cr250 -87 bäst? Vad gjorde just den hojen så himla bra jämfört mot övriga hojar? Varför är just -87´an så populär?

Det är 22 år sedan den kom och jag kan inte minnas att jag läste deras test -87. Det enda jag minns är att dom under några år efter det fortsatte att titt som tätt nämna just den hojen som "den snabbaste". Det handlade väl om hela konceptet, chassi, motor och fjädring.

Har du ingen kompis med gamla samlingar av Motocross Action att söka igenom?

RaceMe, lite bakvänt kanske jag tänker. Har faktiskt funderat på Huskvarnas WR modeller, men trumbroms jämfört med skivbroms ser jag inga fördelar med. Något billigare än nyare motsvarigheter är det inte heller.

Kan man kanske vända på frågan: Vilka modeller ska man undvika? Vilka har dåliga justeringsmöjligheter på dämpare som gör de omöjliga att ställa in, underdimensionerade ramar som går av, fälgar som spricker, klena framgafflar, blyklumpar osv?

Bak finns det inget behov av skivbroms på en cross.

Första årsmodellerna(-89) med upside down gafflarna så fick gafflarna mycket kritik. Proffsen körde med 88-gafflar det 1989. Gafflarna var antagligen ett hafsverk skapade av marknadsföringsskäl.

Kawa kom ju med perimeterramen -90 och sådan lik ser man ofta till salu billigt. Det är nog det coolaste alternativet i lågprisklassen. Kvaliteten på kawa-ramarna var inte den bästa men på leknivå kommer det knappast vara nåt problem.
http://www.blocket.se/vi/19749785.htm?ca=23_10_s

Lite högre upp i pris kommer ju Hondas alu-ramar -96 om jag minns rätt. Även dom hade väl lite problem med sprickor men för skogsåka behöver du knappast bry dig.

Det är alltså 20år gammalt(minst)du kollar efter om du oroar dig för trumbromsen?

Den nya motorn och kringutrustning kommer medföra en ökning på torrvikten på säkert 30 kg, plus en normalstor förare. Så om en ram har tendenser till att spricka vid hård körning så är det nog något jag vill undvika ändå. Skiljer det på 125-ramar och 250-ramar?

TwoStrokeMan, Kawwan du länkar till är väl precis vad jag tänkt mig. Men den är lite långt bort för mig.

TwoStrokeMan, Kawwan du länkar till är väl precis vad jag tänkt mig. Men den är lite långt bort för mig.

I den prisklassen är det väl bara och be han skicka den och helt enkelt köpa grisen i säcken. Dom där pengarna får du ju alltid tillbaka och säljer du alla delar löst så har får du nog lös 5-10kkr istället.

Bak finns det inget behov av skivbroms på en cross.

Lite högre upp i pris kommer ju Hondas alu-ramar -96 om jag minns rätt.

Inget behov av skivbroms bak?
Den används ju nästan mer än frambromsen ibland, för att lugna ner bakänden i bromsstalp, nedför långa hackiga backar, på slagiga rakor och på sandbanor är ju nästan frambromsen onödig istället.

-97 var första Hondan med de gigantiska alubalkarna till ram, inte speciellt omtyckt efter att första hypen hade lagt sig.

Förövrigt så hade kanske inte KTM speciellt bra kvalite i början på 90-talet men de vann endurotester i Bike minns jag och Peter Hansson som nämnts tidigare vann enduro VM 1990 på en KTM 300.

Men till nått projekt med annan motor i hojen spelar det nog ingen roll vad du bygger på, orginalhojens egenskaper kommer ju förändras helt av den tyngre motorn. Den redan sluta fjädringen kommer bli alldeles för mjuk och allt glapp i svingen kommer göra att du får två hjulspår hela tiden :D
En Husa kanske? Marin & fritid i Laxå har ju en livstids förbrukning av gamla prylar till husa liggandes.

Men alltid kul med alldeles för stora motorer i crossar, har själv provat en gammal Maico med en 900cc Kawa motor i på sjöis...helt galet:tummenupp

Inget behov av skivbroms bak?
Den används ju nästan mer än frambromsen ibland, för att lugna ner bakänden i bromsstalp, nedför långa hackiga backar, på slagiga rakor och på sandbanor är ju nästan frambromsen onödig istället.

Jag tror faktiskt att trumman räcker till det. Det är ju inte så mycket bromskraft man använder för det ändamålet. Men det är möjligt att den blir för varm i så fall i så fall. Kraften räcker i alla fall till.

Prova att plocka bort frambromshandtaget nästa gång du kör sand. Du kommer sakna det! Jag har råkat ut för gaffelolja på bromsskivan och det är nog så spännande det.

Nyheter
Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Back