jboive
Pjååår Räijsing
En vanlig(?) träningsdag... [Rapport]
Ska det alltid vara strul innan man kommer iväg?
Bokade ett Statoil släp i mitten på veckan, till nu på söndag. Skulle vara inlämnat till 10:00, helt ok då träningen inte börjar förräns 12:00 strax utanför Rimbo.
Har fått en styrhöjare, IsoVibe, från Grip-n-Racing:
Fasstco Flexx styre:
Nu får jag upp styret och förhoppningsvis kan avlasta min handleder en hel del. Tar även bort vibrationer och styret är nu justerbart både på höjd, vinkel och böj. Kan även justera dämpningen med olika nylonbussningar. Kort sagt det är det bästa som går att gå, men framförallt ser det räijsigt ut! :wink:
Fick IsoVibe:n på fredagen och lördagskvällen och natten ägnades åt att montera. Satte även på nya handtag som både limmades och najjades fast på tre ställen. Vill inte råka ut för att jag tappar gashandtaget under en tävligen igen... Var lite meck att få till det då jag inte gillade känslan i ena handtaget efter montering, kändes svampigt. Bara att riva av och börja om, göra rent från lim osv. *Suck* Som tur var hade jag köpt på mig två uppsättningar och på andra försöket gick det bättre. Tankade full tank, vis av erfarenhet, oljade kedjan och gick över alla bultar så de satt som de skulle. Packade bilen med verktyg och kläder. Kom i säng strax efter 02:00, satte klockan på 09:15. (Den där sista kvarten är värdefull!
)
Dagen efter, 09:05, ringer telefonen, det är Statoil som meddelar att vagnen inte kommer in förräns tidigast 12:00. Inget ont över dem, det var kunden som strulade och han som ringde var måttligt nöjd över det. Fick numret till Preem som iofs hade en vagn inne, men ingen ramp. Ringde vidare till Shell som hade en inne med ramp, perfekt! "Hur bred är den då?", "Två meter" får jag till svar. Klockers! Bokar den till 10:00.
Käkar frukost och far iväg och hämtar släpet. Vår väg är en ganska trång grusväg med mycket snö, staket och stolpar. Var "likbilen" som fick rycka in även denna gång (Toyota Corolla Touring 1.6 4wd från 1989 reds. anm.). Körde upp bilen bredvid garaget men när jag såg lutningen på släpet ångrade jag mig. Hade ingen lust att hoppa runt där inne på det hala golvet när det lutar så jag backar ut igen, eller i alla fall försöker. Får jag ut släpet rätt så tar bilen i stolpen, får jag ut bilen tar släpet i staketet. Skit också! Sitter och kliar mig i huvudet en stund, hur ska jag lösa detta? Det blir till att kavla upp ärmarna! Kopplar loss släpet och ska knuffa Shells största släp i lätt uppförsbacke, i snömodd, iförd kryckor och gympadojjor. Vem som helst hade insett det hopplösa i situationen, men finns viljan så går det. Efter ett par "#%&$@!" och några väl valda "¤€#£#!" så fick jag undan det så pass att jag kunde klämma förbi bilen, halvvägs ner i diket visserligen men det gick! *Frust*
Kör ner för backen och vänder släpet så vi står åt rätt håll. Fäller ner rampen och ska lasta på min Raptor först och sen Willes lilla Quad. *Hmm* Ser inte lastrampen lite smal ut? Äh.. Eller? Kör fram med Raptorn och se på fan, den går inte IN! Han som har konstruerat släpet skulle det vara skottpengar på! På Statoils släp går rampen ända ut i kanten, på Shell har man av någon anledning rampen på mitten och skåpet forsätter en bit in. Detta är ju inte sant! Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Står och tar mig en extra kik, det ser ut som det eventuellt borde kunna gå. Fram med tumstocken!.... Jodå! Vi har en "hel" centimeter i vingelmån, efter några försök fick jag faktiskt in den. Tur att däcken petar utanför fälgarna säger jag bara...
Äntligen på väg. Har fått en vägbeskrivning och kikat på Eniro.se. Genom Rimbo och sen mot Rånäs... Kör fel första gången i Rimbo och missar avfarten mot Rånäs. Kan hända den bäste. Nåja, ingen skada skedd. Kommer till en skylt där vi enligt beskrivningen ska svänga vänster, verkar lite märkligt då huvudvägen fortsätter vänster. Vi kör fram och kollar. Hittar en grusväg som går in vänster en 150 meter längre fram. Måste vara den? Kör in där i alla fall, genom gårdar och vi bler mer och mer skeptiska, när det börjar bli ko-stig inser jag: För första gången, sen Rom imperiet gick under, jag har fel! Jo, ni läste rätt... Får krypa till korset och haffar en gubbe som håller på och plogar, jodå jag skulle svängt in vid skylten. Min Co-driver och tillika fru får till en perfekt "Jag sa ju det", något som riktigt värmer och precis vad man vill höra nu. Men vad är makar till för?
Nu gick det som på räls, vi kom faktiskt fram 12:05 och hade fått se en stor del av trakten på köpet. Ofrivilligt, men i alla fall.. Lastar av och oj vad skoj vi hade! Det nya styret och styrhöjaren funkade lysande och körningen börjar arta sig, fick in riktigt bra flyt efter ett tag tyckte jag. Wille är grym! Kommer bli en tuff konkurrent om några år. Fem bast och åker runt och sladdar i böjarna! Dessutom kryper han ihop på rakorna för att öka toppfarten.. Haha! Hel fett!
Ett idol(?) foto på far och son:
Kommande söndag är det tävling igen och jag är taggad till tusen!
/R
Ska det alltid vara strul innan man kommer iväg?
Bokade ett Statoil släp i mitten på veckan, till nu på söndag. Skulle vara inlämnat till 10:00, helt ok då träningen inte börjar förräns 12:00 strax utanför Rimbo.
Har fått en styrhöjare, IsoVibe, från Grip-n-Racing:

Fasstco Flexx styre:

Nu får jag upp styret och förhoppningsvis kan avlasta min handleder en hel del. Tar även bort vibrationer och styret är nu justerbart både på höjd, vinkel och böj. Kan även justera dämpningen med olika nylonbussningar. Kort sagt det är det bästa som går att gå, men framförallt ser det räijsigt ut! :wink:
Fick IsoVibe:n på fredagen och lördagskvällen och natten ägnades åt att montera. Satte även på nya handtag som både limmades och najjades fast på tre ställen. Vill inte råka ut för att jag tappar gashandtaget under en tävligen igen... Var lite meck att få till det då jag inte gillade känslan i ena handtaget efter montering, kändes svampigt. Bara att riva av och börja om, göra rent från lim osv. *Suck* Som tur var hade jag köpt på mig två uppsättningar och på andra försöket gick det bättre. Tankade full tank, vis av erfarenhet, oljade kedjan och gick över alla bultar så de satt som de skulle. Packade bilen med verktyg och kläder. Kom i säng strax efter 02:00, satte klockan på 09:15. (Den där sista kvarten är värdefull!

Dagen efter, 09:05, ringer telefonen, det är Statoil som meddelar att vagnen inte kommer in förräns tidigast 12:00. Inget ont över dem, det var kunden som strulade och han som ringde var måttligt nöjd över det. Fick numret till Preem som iofs hade en vagn inne, men ingen ramp. Ringde vidare till Shell som hade en inne med ramp, perfekt! "Hur bred är den då?", "Två meter" får jag till svar. Klockers! Bokar den till 10:00.
Käkar frukost och far iväg och hämtar släpet. Vår väg är en ganska trång grusväg med mycket snö, staket och stolpar. Var "likbilen" som fick rycka in även denna gång (Toyota Corolla Touring 1.6 4wd från 1989 reds. anm.). Körde upp bilen bredvid garaget men när jag såg lutningen på släpet ångrade jag mig. Hade ingen lust att hoppa runt där inne på det hala golvet när det lutar så jag backar ut igen, eller i alla fall försöker. Får jag ut släpet rätt så tar bilen i stolpen, får jag ut bilen tar släpet i staketet. Skit också! Sitter och kliar mig i huvudet en stund, hur ska jag lösa detta? Det blir till att kavla upp ärmarna! Kopplar loss släpet och ska knuffa Shells största släp i lätt uppförsbacke, i snömodd, iförd kryckor och gympadojjor. Vem som helst hade insett det hopplösa i situationen, men finns viljan så går det. Efter ett par "#%&$@!" och några väl valda "¤€#£#!" så fick jag undan det så pass att jag kunde klämma förbi bilen, halvvägs ner i diket visserligen men det gick! *Frust*
Kör ner för backen och vänder släpet så vi står åt rätt håll. Fäller ner rampen och ska lasta på min Raptor först och sen Willes lilla Quad. *Hmm* Ser inte lastrampen lite smal ut? Äh.. Eller? Kör fram med Raptorn och se på fan, den går inte IN! Han som har konstruerat släpet skulle det vara skottpengar på! På Statoils släp går rampen ända ut i kanten, på Shell har man av någon anledning rampen på mitten och skåpet forsätter en bit in. Detta är ju inte sant! Vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta. Står och tar mig en extra kik, det ser ut som det eventuellt borde kunna gå. Fram med tumstocken!.... Jodå! Vi har en "hel" centimeter i vingelmån, efter några försök fick jag faktiskt in den. Tur att däcken petar utanför fälgarna säger jag bara...
Äntligen på väg. Har fått en vägbeskrivning och kikat på Eniro.se. Genom Rimbo och sen mot Rånäs... Kör fel första gången i Rimbo och missar avfarten mot Rånäs. Kan hända den bäste. Nåja, ingen skada skedd. Kommer till en skylt där vi enligt beskrivningen ska svänga vänster, verkar lite märkligt då huvudvägen fortsätter vänster. Vi kör fram och kollar. Hittar en grusväg som går in vänster en 150 meter längre fram. Måste vara den? Kör in där i alla fall, genom gårdar och vi bler mer och mer skeptiska, när det börjar bli ko-stig inser jag: För första gången, sen Rom imperiet gick under, jag har fel! Jo, ni läste rätt... Får krypa till korset och haffar en gubbe som håller på och plogar, jodå jag skulle svängt in vid skylten. Min Co-driver och tillika fru får till en perfekt "Jag sa ju det", något som riktigt värmer och precis vad man vill höra nu. Men vad är makar till för?

Nu gick det som på räls, vi kom faktiskt fram 12:05 och hade fått se en stor del av trakten på köpet. Ofrivilligt, men i alla fall.. Lastar av och oj vad skoj vi hade! Det nya styret och styrhöjaren funkade lysande och körningen börjar arta sig, fick in riktigt bra flyt efter ett tag tyckte jag. Wille är grym! Kommer bli en tuff konkurrent om några år. Fem bast och åker runt och sladdar i böjarna! Dessutom kryper han ihop på rakorna för att öka toppfarten.. Haha! Hel fett!

Ett idol(?) foto på far och son:

Kommande söndag är det tävling igen och jag är taggad till tusen!
/R
Last edited: