En trevlig liten sporthoj till bana

gnarl

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
La
Hoj
Tuono V4
Halloj allihopa!

Nu är det som så att jag var iväg på knutstorp i måndags för att köra bandag med smc. Med mig hade jag min ducati 600 monster och det visade sig att det va helt galet jävla roligt!
Kommer garanterat bli fler bandagar med den hojen, antagligen i smc-regi, då försäkringar så lämpligt gäller där.
Men ju mer jag tänker på det destu mer känner jag att jag vill ha en liten sporthoj i 600cc klassen, som inte behöver vara gatreggad för att köra på andra aktörers bandagar.

Finns det någon speciell som rekomenderas? hur gammal vågar man köpa? Är lite förtjust i triumphs tt 600 från ca -00 som är billig och verkar lagom i kraft. nån som har nån erfarenhet av den?

Ha det fint!
 
Har nog aldrig sett en TT600 på en bandag.. :näsblod.

Köp en R6:a som alla andra..

Eller en ZX6R, jag är nöjd med min.
 
SMC kör inte, och jag upprepar mig för säkerhets skull, inte bandagar. Vi försöker utbilda i bättre körteknik och därmed en trafiksäkrare körning. Det är inte bandagar. Hade det varit det, så hade inte försäkringarna gällt så mycket som de nu gör...
 
Såg att det fanns en billig Speed Four på blocket härom dagen ,är ju samma cykel som tt 600 men minus kåpor och ca tio häst mindre på topp men fördelarna är bättre mellanregister och billigare försäkring. Har själv en som jag är toknöjd med efter ett par bankörningar.Har mest kört med 1000cc twinnar på bana förut men denna är nog roligast:)
 
Men lotek, jag var en hel dag på en bana, i mina ögon blir det en bandag. Men visst det var ju mycket utbildning om hur man kör säkert och jag lärde mig en hel drös med saker att tänka på. Därav att jag vill fortsätta köra smcs utbildningar med ducatin och ha nått med kåpor att köra på en "riktig" bandag.

Loy, givetvis har jag ögnat lite på R6, men man kan ju inte hålla på o köra samma som alla andra. Anledningen till TTn e egentligen bara att jag råkade snubbla över en annons på en billig o e lite småförtjust i dom där brittiska maskinerna. Hade jag skitit stålar hade det stått en daytona 675 i garaget för länge sen :kär
 
1000cc känns som för mycket kraft för att jag ska kunna göra nått vettigt av det. Plus att 600:orna är mindre och borde kunna vara roligare att ta kurvor med som nybörjare. Nu får nån som vet rätta mig om jag har fel, men det är uppfattningen jag har fått iaf.
 
smidigare hoj kanske, men man lär sig hantera det mesta om man tränar. En 600 rör sig också, inte så att dom står still när man vrider fullt på rullen =)
 
Om du inte gillar att skruva skulle jag hålla mig ifrån gamla Triumphs för banåkning :)

Är du helt grön skulle jag välja hoj efter följande kriterier;
1. Den ska gå sönder så lite som möjligt så att du kan köra istället för att skruva
2. Om den går sönder eller du vurpar ska det finnas gott om billiga delar till den
3. Det ska finnas gott om samlad kunskap om hojen i depån så du kan få hjälp på plats om något händer

Enligt 2 & 3 ovan ska du köpa en hoj som är så vanlig som möjligt och då gäller R6 och CBR600RR i olika årsmodeller. Även Triumph 675 är tydligen rätt vanlig i Sverige men jag vet inte hur de ligger i pris.

Enligt 1 ska du köpa en hoj som är så original (men välservad!) i motorn som möjligt. Visst är det kul med de extra hästarna i en ex-SS600 som är trimmad så innihelvete men det är mindre roligt när grejerna börjar rasa, vilket trimmade motorer obönhörligen gör oftare än standardmotorer. Däremot kommer det vara billigare för dig om du kan hitta en hoj som redan har kraschkåpor, upphottad fjädring, justerbara fotpinnar, extra fälgar, omdrevning osv. Har den annan ljuddämpare än original; se till att det är en som klarar ljudkraven på banorna du tänkt köra på!

Banhojar har ofta levt hårda liv så ibland kan det vara värt att hitta en fin gathoj och bygga om själv, speciellt om man gillar att finmeka lite, men var varnad; pengarna går snabbt åt när man lägger ihop vad alla grejer kostar. Det kan vara billigare att köpa en banhoj med fin motor och serva fjädring, diverse lager, koppling osv. som kan vara slitet.


Oavsett vad du väljer; gör en budget för hur mycket du kan tänka dig att lägga ut på ett år på hoj, slitdelar, service, däck, anmälningsavgifter, resor osv. Det blir snabbt mer än vad man tänkt sig. Och köp en hoj som ligger med god marginal inom din budget, inte precis på gränsen. Grejer kommer att gå sönder och grejer kostar pengar att fixa, även små grejer :)
 
Last edited:
Tack DR-zätare för utförligt svar!
Det där med att det kan vara bra att ha något som man lätt hittar delar till är en sanning jag inte hunnit tänka på så mycket än... Även det med kunskap i depån låter värdefullt! Ska kanske sikta in mig på nått japanskt till bankörning endå. Att det kommer bli dyrt, det räknar jag med.
Men tyckte som sagt att det va så sjukt kul att köra några var på banan (även om det va kryptempo i jämförelse med vissa) att det får vara värt det!
 
Men lotek, jag var en hel dag på en bana, i mina ögon blir det en bandag. Men visst det var ju mycket utbildning om hur man kör säkert och jag lärde mig en hel drös med saker att tänka på. Därav att jag vill fortsätta köra smcs utbildningar med ducatin och ha nått med kåpor att köra på en "riktig" bandag.

Loy, givetvis har jag ögnat lite på R6, men man kan ju inte hålla på o köra samma som alla andra. Anledningen till TTn e egentligen bara att jag råkade snubbla över en annons på en billig o e lite småförtjust i dom där brittiska maskinerna. Hade jag skitit stålar hade det stått en daytona 675 i garaget för länge sen :kär

Jaja, jag vet. Det var inte meningen att vara kinkig och det handlar väl om semantik till viss del, men det är stor skillnad på kursdagar och bandagar.
Nåja, Rock on :)
 
R6 03-05 är kung! Och går att få tag på hyfsat billigt nu.

Kör du bara nån gång ibland, och då kanske kurs, så kanske det är lite overkill att skaffa kraschkåpor och så i om att det går att ebaya hem beggade orginalkåpor i bra skick för inga pengar till en lite äldre hoj.

Däremot rekommenderar jag verkligen raceväxlade fotpinnar om du ska köra bana på en 600:a.. saknade det som f*n på min förra 600:a (hade det på 1000cc:n).. så fotpinnar var det första jag köpte till min nya R6:a.
 
Jag gillar R6"an för det finns mycket kunskap och delar + att jag gillar hur den uppför sej. Jag är ganska ny i gemet och därför har hjälp med hojen varit uppskattat. Jag körde en -03 förra året och den var klockren. Nu har jag en -09 och jag är nöjd....fast jag gillar att köra den gamla ibland bara för att jag har den kvar. Men både Honda Kawa och Yamaha finns det mycket kunskap och delar till så det är bara att välja :rock
 
Annars har väl Triumph Daytona 675 gott rykte som både kompetent och lättkörd.
Numera har inte Triumph heller några direkta problem med hållbarheten.
 
SMC kör inte, och jag upprepar mig för säkerhets skull, inte bandagar. Vi försöker utbilda i bättre körteknik och därmed en trafiksäkrare körning. Det är inte bandagar. Hade det varit det, så hade inte försäkringarna gällt så mycket som de nu gör...

Väldigt OT men ändå..

En fågel kvittrade i mitt öra att försäkringsbiten inte är så lysande stark längre:glömdet

Jag förstår faktiskt inte hur vissa FB prioriterar numera, är det nått SMC är bra på så är det att fortbilda folk för att överleva.

Är inte medlem längre men av helt andra sakfrågor.
 
Last edited:
En fågel kvittrade i mitt öra att försäkringsbiten inte är så lysande stark längre:glömdet

Hört något liknande jag själv och då sades det att ett stort problem är att folk "ligger kvar" i steg fyra istället för att ta räjslicens = bara en tidsfråga tills de bombar så hårt att de kraschar och FB vill inte godta steg 4 med bibehållen försäkring. SMC får med andra ord att jobba lite hårdare på att försöka få upp folk till "licensnivå".

Egen reflektion från förra sommaren när t.o.m. en SMC-instruktör själv (en av de jag utbildades av dagen därpå) avstod större delen av dagen p.g.a. det fiasko instruktörerna visade upp under egen träning. Ett av passen varje tidsfas var alltså instruktörernas egna träning och de kraschade bokstavligen till höger och vänster, istället för att låta en ta hand om missödet stannade så gott som allihopa ute på banan och skulle hjälpa till varav vi som betalat för bankörningen fick se vår tid rinna bort.

Visst.. kan på ett sätt förstå att de lätt blir "alla är instruktörer, alla är elever" men en sådan enkel sak att utse två som tar hand om en avåkning borde man väl kunna komma överens om. Antingen den ena eller den andre + ev. ambulans.
 
Hört något liknande jag själv och då sades det att ett stort problem är att folk "ligger kvar" i steg fyra istället för att ta räjslicens = bara en tidsfråga tills de bombar så hårt att de kraschar och FB vill inte godta steg 4 med bibehållen försäkring. SMC får med andra ord att jobba lite hårdare på att försöka få upp folk till "licensnivå".

Egen reflektion från förra sommaren när t.o.m. en SMC-instruktör själv (en av de jag utbildades av dagen därpå) avstod större delen av dagen p.g.a. det fiasko instruktörerna visade upp under egen träning. Ett av passen varje tidsfas var alltså instruktörernas egna träning och de kraschade bokstavligen till höger och vänster, istället för att låta en ta hand om missödet stannade så gott som allihopa ute på banan och skulle hjälpa till varav vi som betalat för bankörningen fick se vår tid rinna bort.

Visst.. kan på ett sätt förstå att de lätt blir "alla är instruktörer, alla är elever" men en sådan enkel sak att utse två som tar hand om en avåkning borde man väl kunna komma överens om. Antingen den ena eller den andre + ev. ambulans.

Just därför jag åker halvförsäkrat. Jag vet exakt vad som gäller och känner inte att jag låter andra betala mina nöjen.
Däremot anser jag att olycksfallsförsäkringarna är för trubbiga. För mycket antingen eller. Det kan SMC gott jobba med.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top