En till nybörjarhoj för tunga passagerare :-)

Alven

Trivs bäst i öppna landskap
Gick med
16 Apr 2009
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX 750 F -99
Hello!

Jag håller för fullt på med att förverkliga en tonårsdröm och ska nu vid snart 37 års ålder ta MC-kort. Då vill jag förstås också ha något objekt att få utöva mina vilda drömmar på. Frugan och jag är rätt bastanta av oss och väger väl i runda slängar 200 kg ihop.

Vad behöver vi ha för maskin som kan ta oss smidigt runt i landet utan att stöna av olust?

1000-kubik eller tyngre?

Vill ha en med billig försäkring och helst under 50 000 kr i inköp.

Tacksam för tips och lycklig över att ha hittat ett så pass bra forum!

// Fredrik
 
Jag röstar på BMW som vanligt. Bastant hoj för bastanta människor. Don efter person. Den där är gjord för att lasta tungt.

http://www.blocket.se/vi/20946533.htm?ca=13_s

Verkar vara en hoj i riktigt bra skick, låga mil för att vara en 99:a (jag sålde nyss min 06:a med 5000 mil på mätaren) och ett helt ok pris.
 
Ska ni åka lite längre turer så tror jag en hoj med kåpor är bekvämare. Skulle nog kolla efter en Blackbird, är inte säker men tror även att den som sitter bakpå har det bekvämt på en sådan.

Kanske Triumph Trophy? vet dock inget om hur den är i driftsäkerhet och så men tror modellen är rätt bra.

http://www.blocket.se/vi/20955538.htm?ca=12_s

http://www.blocket.se/vi/21011268.htm?ca=12_s

http://www.blocket.se/vi/21109863.htm?ca=12_s

http://www.blocket.se/vi/20907262.htm?ca=12_s

Bara att gå ut på blocket och kika lite, säger inte att någon av dessa annonser är något att ha men finns en hel del att välja mellan, på lite mer offroadhållet finns även Honda Varadero/XL1000
 
Last edited:
Jag röstar på BMW som vanligt. Bastant hoj för bastanta människor. Don efter person. Den där är gjord för att lasta tungt.

http://www.blocket.se/vi/20946533.htm?ca=13_s

Verkar vara en hoj i riktigt bra skick, låga mil för att vara en 99:a (jag sålde nyss min 06:a med 5000 mil på mätaren) och ett helt ok pris.
Otvivelaktigt ett utmärkt val.
Funkar till allt.
Billig försäkring.
Billigt ägande.
Tjöp!
 
Jag röstar på BMW

Jag tvingas falla in och rösta på BMW:n jag med.

BMW är byggd för att transportera runt tyska gubbar. Alla som sett grilljerade tyska gubbar på charterparadisens stränder inser att hojarna därmed lär klara både en och två smärta 100-kilossvenskar.
 
Jag tvingas falla in och rösta på BMW:n jag med.

BMW är byggd för att transportera runt tyska gubbar. Alla som sett grilljerade tyska gubbar på charterparadisens stränder inser att hojarna därmed lär klara både en och två smärta 100-kilossvenskar.

BMW MÅSTE väl ha nå´n snyggare modell med samma egenskaper än den där hybriden mellan offroad och jag-vet-inte-vad?
 
Aven om jag inte kommer upp i mer an 115kg med passagerare sa kan jag starkt rekommendera Blackbirden. Sen ar ju en gammal FJR1300 fran Tyskland en mojlighet for runt 50lax (skulle jag tro?). Visserligen ar yamahan lite mer at touringhallet (kardan, hogt styre, standardsidovaskor, elruta). Bada cyklarna gar undan om man vill, och har alldeles utmarkt med vrid for tva bastanta personer. Mina foraldrar aker ofta ner till Italien etc pa en FJR1300, och min kare far ar aldrig avig att dra 200kmh+ pa transportstrackan Tyskland.
 
Otvivelaktigt ett utmärkt val.
Funkar till allt.
Billig försäkring.
Billigt ägande.
Tjöp!

Fast utrymmet på dynan räcker dåligt, trångt för passageraren redan med en förare strax över snittet och passagerare strax under. Toppboxen hjälper inte till annat än att åstadkomma ett skruvstäd för passageraren. Vi talar om 2 bastanta, som helst skall komma upp på den också. K 1200 då?

http://www.blocket.se/vi/21040515.htm?ca=23_11_s


Klart underskattad hoj. Kört ihop med en som har en sån och den är bättre på mesta än man kan tro. Kolla upp oljeförbrukningen om du inte äger en oljeproducerande nation. Första som ser ut att ha ett ordentligt avstånd mellan sadel och pinnar för passageraren. Inte oväsentligt för sämjan om ni skall fara land och rike kring. Tycker det är bara äldre touringhojar som erbjuder sådan komfort om det nu skall finnas någon form sportighet involverat. Passageraren kommer upp lite också och kan se, utan att få svindel.

http://www.blocket.se/vi/21161296.htm?ca=23_11_s&last=1

Tveksamt med benvinkeln. Klumpig och bekväm, go motor.

Cbr 1000f 90-talare. Vfr-en är ju rent för klen!

Kan du slippa kedja är det ju guld!

Tar den igen;

http://www.blocket.se/vi/21040515.htm?ca=23_11_s


Vad får det kosta?
 
Tipset är väl att släppa effektfokus överlag och titta på vrid och volym. Det låter inte som att du är inne på att växla tills tårna tittar ut ur stövlarna och varva 10 000+, så gott med bottenmos är ett måste för skjuts och packning.

Sen är nog tipset att provköra, låta bihaget vara med så att ni är två om det och är överens..


Å andra sidan, det som kan köpas, kan säljas.. Bara att byta om ni ädrr dig!
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top