En till fråga om framgaffel !

Smuscha

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Södertälje
Hoj
GPX 600r
Nu är jag här igen för lite fråga.

Jag har bytt packboxar och olja i framgafflarna och det gick smärtfritt.

Ni kanske kommer ihåg jag som frågade med distanserna på framgaffel. Nu är det så att jag var så nyfiken på att prova att ta bort distanserna och det gjorde jag. Men det var inge bra ide. Gaffeln stog igenom direkt. Då tänkte jag dom måste sitta där så jag monterade dit dem igen och ut i det soliga vädret. Men aj aj aj dom slog igenom igen igen fast lite trögare. hm hm hm någon som har nån fundering på varför de slår igenom så lätt.

Har jag förlite olja i ? nu är det 2,73 dl

Har jag gjort nått dumt när jag mecka i sär o bytte olja i packboxar ?

Min hoj är en kawasaki GPX 600
 
Bry dig inte om oljevolymen (så mkt). Det är nivån som ska stämma. Brukar specas som x mm från ovankanten utan fjädrar och m gaffeln max hoptryckt (troligen måst hjulet väck f det).
Kan ju lägga dig på högsta rek oljenivå f mer progressivitet.
/u
 
Hjulet är ju inte så bökigt att ta bort nu när man vet hur man gör.

Hur ska man veta vad den högsta rekomenderade mängden är !!

Och de första inlägget hur kan man kolla att den elektriska antidiven fungerar eller inte fungerar !!!
 
Smuscha skrev:

Och de första inlägget hur kan man kolla att den elektriska antidiven fungerar eller inte fungerar !!!

Antidiven sitter på högra gaffelbenet, en liten klump med ett justeringsvred på ovansidan.

Test 1: Slå på tändningen, lägg en hand på antidiven, dra in handbormshandtaget, det ska "klonka" i antidiven när du bromsar. (Sitter en kontakt vid bromshandtaget som styr antidiven, och bromsljuset)

Test 2: Sitt på hojen med tändningen avslagen, bromsa och pumpa gaffeln upp och ner, be någon slå på tändningen (så att antidiven aktiveras), då ska det efter någon sekund börja gå trögare att pumpa.

Funkar inte? Då är det bara att riva isär antidivepaketet, sitter en magnetventil där inne som när den aktiveras påverkar en ventil i gaffeln som stryper oljeflödet. Problemet brukar vara att det pga fukt har ärgat, med lite tur går det demontera, rengöra, smörja upp. Annars på en skrot leta upp en gaffel från en GPX600 el GPX750 och hoppas på att den magnetventilen är i bättre skick.

PS/ Intressant konstruktion, som gjorde att man fick ha en lite speciell teknik om man bromsade lite i en kurva på guppig väg, eftersom man även vid liten bromsning fick en väldigt hård gaffel när antidiven trädde i funktion. (Hade en GPX750 med samma konstruktion.) /DS

/B
 
Last edited:
Smuscha skrev:
Hur ska man veta vad den högsta rekomenderade mängden är !!
Inte mängden, nivån. Brukar stå i instruktionsbok eller i verkstadshandbok. Finns det inget max resp min värde på nivån så går det att fylla lite mer, säg 10 till 20 (max) mm högre. För mycket ger mer tvärstopp på slutet och onödigt högt tryck i gaffeln. Gissar att man kan blåsa p-boxarna på det i värsta fall. Men fundera på hårdare fjädrar om den bottnar trots rätt olja o nivå o häng. Du kanske kör för hårt eller är tyngre än normalt.
/u
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top