En snabb fråga!

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Tänkte kränga på mitt bakdäck precis som jag köpt, och smörjde in däckkanten med vaselin, sen slog det mig att vaselin gör kanske att fälgen kommer snurra inne i däcket vid kraftig acceleration???

Jag har alltid bara tagit för givet att kletet däckfirmorna smörjer på är nått glidmedel, har jag fel?

Däckpastan som däckfirmor använder är mest att likna vid vanlig tvål.
Jag brukade ta en klick och tvätta händerna med om jag skulle fika inne i verkstaden och inte ides gå till tvättrummet.

Vaselin är väl om jag inte minns fel en petroleumprodukt, hursomhelst är det inte rätt...

Däckspastan är ett glidmedel men ett glidmedel som torkar. Vaselin vet jag inte hur det funkar men har provat såpa, såpa torkar inte vilket ger resultatet att däcket snurrar på fälgen = inget bra :huvet

Det var det jag anade, har torrkat av skiten nu, men ett helvete att få på däcket! Krävs starka nypor :D

Och vad har de lagt in för material precis vid däckkanten inne i gummit, går inte ens såga igenom med sticksåg som har klinga för metall!!!!! Tänkte kolla vad som gömmer sig där, men gick tydligen inte.

Last edited:
Använd några droppar diskmedel i en kopp med vatten eller fönsterputs, med bägge glider det lättare och så torkar dom.
Sorry att jag inte nämnde det i förra inlägget. :näsblod

Jag har redan kört på det...men sista 30cm av däcket sitter som berget och vill inte gå över kanten på fälgen. Lät som något inne i däcket gick av oxå när jag skulle bända över kanten. Antar det finns något annat material precis vid kanten, som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Vid kanten ligger det en styv stålwire som har till uppgift att se till att "hålet i däcket" inte töjer sig när man pumpar.

Den töjer sig med andra ord icke, det är därför det är så viktigt att tvinga ner den del av däck-kanten man har fått på i fördjupningen i mitten av fälgen, för att få lite slack på kanten så att det går att bryta på...

Jag har redan kört på det...men sista 30cm av däcket sitter som berget och vill inte gå över kanten på fälgen. Lät som något inne i däcket gick av oxå när jag skulle bända över kanten. Antar det finns något annat material precis vid kanten, som jag skrev om i mitt förra inlägg.

Du har kanske köpt ett för litet däck?:tummenupp

Det krävs nästan ingen kraft för att kränga ett däck. Tycker du att det är jobbigt så vet du att du gör fel.

Vanligaste felet är att man koncentrerar sig på den kant som man för tillfället ska bända över och då är det lätt att andra sidan inte ligger "mitt i fälgen" utan mer mot den andra kanten.

Tumregel: En 7åring är nog stark för att kränga däck. Även ett bridgestone.

Däckspastan är ett glidmedel men ett glidmedel som torkar. Vaselin vet jag inte hur det funkar men har provat såpa, såpa torkar inte vilket ger resultatet att däcket snurrar på fälgen = inget bra :huvet

Tur i oturen. Man kan Burna utan att slita på däckets mönster.. :glömdet

Men jag har använt flytande handtvål blandat med vatten. Funkar toppen och går att spola av med vattenslang.

Tur i oturen. Man kan Burna utan att slita på däckets mönster.. :glömdet

Men jag har använt flytande handtvål blandat med vatten. Funkar toppen och går att spola av med vattenslang.

:tummenupp Annars om ni ska montera gummidetaljer som trilskas,doppa/påför thinner så blir gummit slipprigt en kort stund så man hinner få dit detaljen,sen avdunstar thinnret snabbt.Naturligtvis får det inte finnas lackade detaljer nära,och rökning under arbetet är inte att rekommendera:rolleyes:

holm44

*/ ?>
Back