En liten reflektion.....

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Är det inte konstigt, om storebror sätter en hastighetsgräns till 90km/h så är det helt ok att åka så fort, alla är nöjda o glada, låt oss nu ponera att storebror sänker den gränsen till 70km/h då är helt plötsligt den som fortfarande kör i 90km/h en riktig fartdåre, risktagare och ett stort miljösvin, varför? det var ju helt ok att köra i 90km/h när storebror tyckte det.
Om 50 år kommer vi att ha fordon med en rymdrakets prestanda MEN någon tycker att vi bara ska få använda dessa i promenadfart så då är man en fullständig idiot om man kör i mopedfart.:confused:
Rätt eller fel?!?

Jag personligen ser alla skyltar (utom 30-skyltar) som storebrors
rekommendationer, och hur ofta lyssnar man på storebrollan? :tungan

Det finns oftast (olika bra) skäl till varför hastighetsbegränsningen sänks
på olika sträckor och vad som stör mig är att de ofta är av bullerorsaker.

Buller borde de kanske tänkt på INNAN de byggde
bostadsområdet 20 meter från motorvägen...

Nu har de ju målet att minska antalet olyckor i trafiken. Det som ger störst effekt är att få ned hastigheten på vägarna. Det är nog rimligt att tro att det blir generellt lägre hastighetsgränser.

Nu har de ju målet att minska antalet olyckor i trafiken. Det som ger störst effekt är att få ned hastigheten på vägarna. Det är nog rimligt att tro att det blir generellt lägre hastighetsgränser.
Nej målet är inte att få ner antalet olyckor per se, utan få ner antalet döda i olyckor. Noll döda i trafiken inte noll olyckor. det är därför vi MC-piloter passar in så dåligt i nollvisionen eftersom vi inte har ett skyddande plåtskal.

Nej målet är inte att få ner antalet olyckor per se, utan få ner antalet döda i olyckor. Noll döda i trafiken inte noll olyckor. det är därför vi MC-piloter passar in så dåligt i nollvisionen eftersom vi inte har ett skyddande plåtskal.

Sant. Slarvigt av mig.

Nu kommer givetvis fordonen i framtiden strypas och styras automatisk till den hastighet som storebror anser är lämplig så vi behöver inte tänka så mycket. Vi slipper fortkörningsböterna då i alla fall. :gråta

Eller så fanns kåken där innan vägen (eller innan vägen byggdes om och blev större/mer trafik)?

Visst kan det vara så, men mitt intryck är att det byggs närmare
och närmare tunnelbana/större väg. Iaf i Stockholmsområdet.

Om du bosätter dig i stan och är allergisk mot ljud; flytta.
Och nej, inte samma sak om de drar motorvägen utanför
ditt idylliska landställe.

Men det är ju långt ifrån alla sänkningar som är bullerrelaterade och
olycksdrabbade vägsträckor är i mitt tycke en mer begriplig orsak.

Det är också därför det byggs rondeller var tionde meter. Även om olyckorna kanske blir fler, så blir de lindrigare.

Fattar inte vem som införde "30 skyltar är heliga"

Många 30 sträckor är ju helt obefogade men där ligger man och fiser men fy om du kör 50 (som det var för några år sen)

Sen är det helt ok att köra efter eget omdöme på 70 vägar = 150km/h :D

Tar det alltid lugnt på 30-50 vägar, men allt över det är fri fart.

Du har tyvärr helt rätt och storebror helt fel som vanligt.

Fri fart åt mig för att jag kan.

Jag tycker att det är bra att vi endast har låga hastigheter ibland. Tänk på all gammalt folk, sand som ligger och skräpar i kurvor och folk som är lite efterblivna som har körkort, alla trötta, upptagna med telefoner folket. (Särskrivet men låt gå).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT