En liten fundering och en fråga...

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag märker att när jag sitter i min bil så kör jag nästan helt lagligt och ligger max 10km/t över hastighetsbegränsningen (vilket gör att jag antagligen ligger bara strax över den då hasighetsmätaren visar fel speciellt på gamla bilar som min)... Med andra ord så gubbköra jag... och jag skäms inte för det utan jag suckar istället åt alla dårar som kör förbi i högfart.

MEN...

När jag kör hoj så har jag jättesvårt att hålla hastighetsbegränsningar. Jag blir uttråkad eller något. Är det tättraffik så kör jag hyfsad men är det tomt på på motorvägarna osv så kan jag köra hur fort som helst...

Vad händer i min hjärna? Varför är jag som två helt olika personer när jag kör bil j.f. med båge? Är ni också så här?

Jag är speciellt intresserad av Chrolos respons då han arbetar inom området...

jag är likdan. För min egen del så är det så att bilen har jag mest för att ta mig från plats A till B. Men motorcyklen har jag för att ha roligt med och då krävs oftast en hastighet som är högre än gällande på respektive körsträcka.

För mig så smittar det av sig även till bilkörningen har jag märkt, men jag jobbar på det...

Frustrerande med 150hk i en stor tung volvo.

Du bör inte bli irriterad på bilar som kör fortare ... och ligg inte i vänsterfilen!

I övrigt, så hojar har lättare för att hålla högre fart.

Samma sak är med nya bilar, de har lättare att hålla komfort i högre farter. Därav att folk ligger 120-130 för det är inga problem längre.

Jag är precis likadan, trots att jag har en hoj som inte direkt inbjuder till idiotfarter. Med bilen kan jag ligga och puttra några kilometer under hastighetsbegränsningen på motorvägen, medan jag med hojen verkligen får kämpa för att hålla mig i farter där körkortet inte sitter löst. Kanske det är ett ålderstecken? För några år sedan körde jag oftast för fort med bilen också, men nu har jag upptäckt att det är så otroligt lite tid man tjänar på det medans stressnivån och bensinförbrukningen ökar märkbart. Hojen däremot är ett rent nöjesfordon, och det vet ju alla att det blir roligare ju fortare det går :yoparty

Håller med. Med bil kör jag sällan över 130km/h. Det är liksom inte något roligt, åtminstone inte med de bilar jag kört. Kör man sportmoppe är det en helt annan sak då de hojarna inbjuder till fortkörning. En sporthoj smeks lekande lätt upp i 200 så där får man snarare hålla igen hela tiden. Jag tar hojen till jobbet då och då och varje gång har jag en illusion om att inte köra fortare än 130-150 men det är stört omöjligt. Oftast blir det att jag försöker hålla mig på rätt sida om 170 men även det brukar skita sig.

För några dagar sedan åkte jag Sthlm - Nyk via E4. Låg väl o pendlade 170-230 ungefär. Rätt standard motorvägsfart för mig. Blev kanske några omkörningar på fel sida också eftersom bilister konsekvent vägrar fatta att man inte ska ligga o såsa i vänster körfält.

Stannade o tankade vid järna, när man står vid pumpen stannar en bil eller snarare minibuss och en snubbe i hoppar ut, när han passerar mig måste han bara kläcka ur sig nånting i stil med -Hur länge tror du att du klarar dig när du kör sådär?? Argh att folk orkar. :huvet Orkade inte ta diskussionen med honom så jag bara nickade lite åt honom. Det är ju inte så att det är livsfarligt att stå på lite eller köra om när sikten är bra.

Kanske ska tillägga att killen hade nån slags customchopperyadayada t-shirt på sig. Klart med de hojarna förstår jag om farten upplevs som svindlande. :rolleyes:

Jag åker bil och kör hoj, eller hur var det nu?
Köra bil är ju urtrist hur man än gör, då kan man ju lika gärna hålla hastighetsbegränsningarna.

Jag kommer knappast att garva läppen av mig om jag försöker mig på en bombar-repa med skoda pickisen om man sammanfattar det hela...

Man står still, med bilen på tomgång vid rödljuset, på väg att köra på motorvägen. Det blir grönt, man gasar på lite, tar kurvan i lugnt tempo, kommer ut på motorvägspåfarten, tänker att nu djävlar blir det gasa av, trycker plattan i botten och hör motorn öka varvtalet. Fem minuter senare när man nått den svindlande hastigheten 115 km/h, så har man redan glömt bort att man skulle köra duktigt fort och njuter av naturen som svishar förbi utanför fönstret i sakta tempo.

Så blir det ju inte riktigt med hojen. Där gasar man och det händer saker!

För att sammanfatta det: Det är mycket roligare att köra motorcykel än bil. Bil är ett rent transportmedel.

Du är väl inte en sån som blinkar med helljuset när folk kör om dig? Det har jag råkat ut för många ggr. Så länge man sköter sin del av körningen så är det lugnt, sen om nån, enligt dig "dåre", vill blåsa om dig....var ligger problemet? Bättre att han kör om än att han hänger kvar i röven på dig ....olycksrisken ökar då.

När det gäller MC så känner jag likadant, det går fortare av nån anledning. Samtidigt så har jag alla sinnen inriktade på körning när jag kör MC, sitter jag i bilen så kan jag lägga i sexan, på med farthållaren och tänka på en hel del annat samtidigt som jag kör.

får nog erkänna att det är svårt att hålla hastighets gränsen m både bil o mc. Åker 328 så de e väll halvsport.. men som Sladjan R1 skriver, När man gasar har man oxå ful koll på vad man sysslar med. Inga sms o pilla m annat då inte..

Jag har kommit på att jag brukar peta i näsan när jag kör bil. Vilket jag aldrig gör när jag kör hoj, det säger ju allt. :arsele

Tenderar att köra ett par kilometer för fort på såväl hoj som bil, men allt beroende på omständigheterna. Är inte en så'n som ligger i 150 i villaområde, men är det en söndagkväll och inte en bil ute på t.ex. E4:an ligger jag ju knappast i 90, vare sig jag kör bil eller hoj.

Visst är det så. Bakom ratten är jag helt oengagerad i körningen, och funderar betydligt mer på kvällsmaten eller något som hänt på jobbet. Kanske ringer lite. Det är helt enkelt inte särskilt roligt att köra bil, så fort man börjar gasa så är det ändå någon i vägen så att man får bromsa igen. :)

Nu är jag inte precis någon självmordspilot på hojen heller, men det går betydligt fortare. Som någon redan sagt, det beror nog på att på hojen är man aktiv. Engagerad och med fullt fokus.

I viss mån har jag nog samma problem som dig. I bilen ligger jag påfallande ofta bara något över hastighetsgränserna medan hojen lätt drar iväg med ganska rejält momsad hastighet. Skillnaden består kanske i att motorcykeln oftast körs på mindre vägar där hastighetsgränsen är 70 och då är det lättare att driva iväg lite. bilen körs en större andel av tiden på 90 och 110 väg.

Men visst ligger det något i påståendet att bilen är mer av ett transtportmedel och motorcykeln är mer av ett nöjesfordon även om jag har gaska bra fart i min bil med om jag vill stå på lite.
Det finns ju en viss skillnad i att om jag kör för fort med hojen så är det böterna som är det dyra. Kör jag för fort med bilen så kommer jag inte så långt innan bensinkostnaden börjar bli högre än böterna.

Har ingen bil och använder hojjen både till nöjje och transport och min hastighet varierar ganska friskt, åker jag längre sträckor motorväg osv försöker jag hålla max 140 men det är faktiskt jobbigt. Bekvämt vore 170+

jaa, intressant och bra att du har funderingar på vad som sker i din hjärna vid de olika tillfällena och jag ska försöka ge en (förståelig) förklaring:

vid en markant fartökning så försätter sig hjärnan i medveten chock för att senare återställa sig själv i sitt vanliga tillstånd, detta för att uppväga för all data som kommer med hastigheten i.o.m att du vrider rullen. denna medvetna chock, allmänt kallad för WTF (What The Fuck) kan dock vara ödesdiger om 1. accelerationen blir för snabb dvs hjärnan hinner inte med all data som snabbt uppfattas och ett tillstånd inträffar - hjärndöd. det är dock omöjligt att återuppliva en person som drabbats av hjärndöd. såvida du inte heter george a. romero och ska göra zombiefilmer.

nu är det inte bara den markanta fartökningen som sker i hjärna utan dessutom utan även en hunger sätter in som kommer från reptilhjärnan vi har kvar. denna hunger (efter ökad hastighet är en populär myt) är en kvarleva från den tiden vi inte kallades oss för homo sapiens utan när vi kort och gott var CFAM (Crazy Fucking Ape Men) och härstammar från tanken (dock ej filosofisk) att varje dag kan vara den sista och då är det rätt skönt att vara mätt. hos vissa av oss uttrycker det sig i en stor önskan att äta en 'oproportionerlig intagande av föda' som vi idag kallar för 'dra till donken?' och gör oss lata och slöa. denna lathet kan i sig vara farlig, men få dokumenterade fall finnes och bör tas med en nypa salt (salt utan jod dvs ojodad salt).

det här är den väldigt korta och komprimerade versionen. mer finns att fråga professor david h. ingvar i tv-programmet 'fråga lund'.

Kör för fort med både hoj och bil, men på något sätt känns det som att det är okej att ligga lite fortare med hojen än med bilen. Kanske för att den är mindre?
Aja, i vilket fall går det för fort med både bil och hoj.

Ja det är väl inte långa stunder under en repa då körkortet sitter säkert.
Kör iofs för fort med bil också men sällan så att körkortet sitter löst. Frågan är väl inte om utan när man får börja cykla till jobbet.

Last edited:
Åker man bil kan man ju dricka kaffe och höra musik eler så sitter man och babblar med nån så tiden flyter på rätt bra även i kö.

Men på hojen är det 100% köra så då blir man lätt understimulerad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT