Rundningsmärke
%#(/&_;!"#^¨
Ikväll var det dags att byta luftfiler och tändstift på pärlan. Att komma åt luftfiltret tog inte många minuter, att få ut luftfiltret ur hållaren var bökigare. Efter att ha vänt och vridit på luftfilterhållaren i 10 minuter utan att begripa ett skvatt var jag tvungen att erkänna mig besegrad och öppna Haynes handboken. På 99-00 sitter det tydligen clips som man smidigt kan lossa på för att få ut filtret, på 01-02 har man ersatt clipsen med nitar, är det produktutveckling?
Jaja, efter rengöring borrade jag bort skiten och ersatte nitarna med genomgående bultar, brickor och tillhörande muttrar. Klart.
Eftersom luftfilterboxen redan låg på mekbordet gav jag mig på tändstiften, jag fuskade och kikade i Haynes innan jag började. Enligt Haynes ska man ta bort sidokåporna och luftfilterboxen för att komma åt. Sidokåporna hade jag ingen lust alls att demontera, det är bökigt, speciellt när krashpuckarna måste demonteras först. Jag provade att nå tändstiften ovanifrån istället. Efter att jag med milt våld demonterat plastbiten som fixerar den obegripliga "gummimattan" under förgasaren och diverse kablar fanns tillräcklig plats för att komma åt tändstiften. Haynes har fel.
Bytet av tändstift gick fint, de gamla stiften såg riktigt bra ut. Jag hade en tändstiftsnyckel med tillhörande spärrskaft som passade perfekt, det enda som krånglade lite var att jag inte lyckades fiska upp tändstiften ur hålen. Jag slet då av sadeln och grävde fram originalverktygen, då gick det som en dans.
Efter att ha monterat allt i omvänd ordning återstod bara att plocka ihop. Originalverktygen placerades i den fjantiga lilla plastpåsen och jag försökte sedan trixa den på plats, den jävlades i vanlig ordning så jag tryckte och försökte att skaka den på plats, då slant jag och skar upp långfingret mot en vass kant i cutsen. Jag försökte få stopp på blodflödet ute i garaget men var tvungen att ge upp, hojen är nu delvis blodröd istället för blå, men det får jag ta tag i en annan dag. Fast det kunde varit värre, jag drog åtminstone inte gängpaj i toppen.
Nu har jag bytt plåster för tredje gången ikväll, tröstar mig med en kall öl.
Snart är det vår.
/A
Edit: Stavlef
Jaja, efter rengöring borrade jag bort skiten och ersatte nitarna med genomgående bultar, brickor och tillhörande muttrar. Klart.
Eftersom luftfilterboxen redan låg på mekbordet gav jag mig på tändstiften, jag fuskade och kikade i Haynes innan jag började. Enligt Haynes ska man ta bort sidokåporna och luftfilterboxen för att komma åt. Sidokåporna hade jag ingen lust alls att demontera, det är bökigt, speciellt när krashpuckarna måste demonteras först. Jag provade att nå tändstiften ovanifrån istället. Efter att jag med milt våld demonterat plastbiten som fixerar den obegripliga "gummimattan" under förgasaren och diverse kablar fanns tillräcklig plats för att komma åt tändstiften. Haynes har fel.
Bytet av tändstift gick fint, de gamla stiften såg riktigt bra ut. Jag hade en tändstiftsnyckel med tillhörande spärrskaft som passade perfekt, det enda som krånglade lite var att jag inte lyckades fiska upp tändstiften ur hålen. Jag slet då av sadeln och grävde fram originalverktygen, då gick det som en dans.
Efter att ha monterat allt i omvänd ordning återstod bara att plocka ihop. Originalverktygen placerades i den fjantiga lilla plastpåsen och jag försökte sedan trixa den på plats, den jävlades i vanlig ordning så jag tryckte och försökte att skaka den på plats, då slant jag och skar upp långfingret mot en vass kant i cutsen. Jag försökte få stopp på blodflödet ute i garaget men var tvungen att ge upp, hojen är nu delvis blodröd istället för blå, men det får jag ta tag i en annan dag. Fast det kunde varit värre, jag drog åtminstone inte gängpaj i toppen.
Nu har jag bytt plåster för tredje gången ikväll, tröstar mig med en kall öl.
Snart är det vår.
/A
Edit: Stavlef
Last edited: