En Kawasaki z250 som plötsligt saknar gnista på en cylinder.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Just det. En z250 årsm -81 som plötsligt inte har gnista på den högra cylindern. I höstas funkade den perfa men nu när jag skulle starta den så är den död. Vä cylinder funkar däremot.

Min fråga är nu. Kan det vara något annat än tändspolen som gått?

Sitter två spolar. Har provat att skifta de men den till högra ger ingen gnista oavsett. Har även uteslutit stift, tändkabel och tändhatt.

Tänkte bara kolla om det är nåt jag missat i min felsökning innan jag börjar beställa grejjer till höger och vänster... Den kostar fö 1400:- här i Sverige! För 20 pund kan man köpa en pirat utomlands. Finns det några andra alternativ?

Mät upp resistansen i spolarna om du har möjlighet till detta. Om du inte har några fabriksvärden på vad spolarna skall hålla, kan du ju alltid ta den spolen du vet fungerar som referens. Om både primär och sekundärsidan, parvis visar lika värden mellan de två spolarna så är den spolen du nu misstänker troligen OK och du får felsöka vidare vad gäller primärsidans matning. Om spolen du misstänker visar mycket högre resistans för någon av lindningarna så är den nog ett fall för återvinningsstationen och du behöver en ny eller en bättre beg.

Last edited:
Mät upp resistansen i spolarna om du har möjlighet till detta. Om du inte har några fabriksvärden på vad spolarna skall hålla, kan du ju alltid ta den spolen du vet fungerar som referens. Om både primär och sekundärsidan, parvis visar lika värden mellan de två spolarna så är den spolen du nu misstänker troligen OK och du får felsöka vidare vad gäller primärsidans matning. Om spolen du misstänker visar mycket högre resistans för någon av lindningarna så är den nog ett fall för återvinningsstationen och du behöver en ny eller en bättre beg.

Kan inte mäta spolarna. De är hermetiskt slutna.

Kan inte mäta spolarna. De är hermetiskt slutna.
Klart du kan. Dom måste ju får sin ström via nånstans...
Tre poler, jord högsp lågsp..
Eftersom du fått samma symptom med spolarna skiftade bör väl felet ligga nån annanstans än i dem??
Typ av tändning? Elektronisk eller mekanísk med brytare?

Klart du kan. Dom måste ju får sin ström via nånstans...
Tre poler, jord högsp lågsp..
Eftersom du fått samma symptom med spolarna skiftade bör väl felet ligga nån annanstans än i dem??
Typ av tändning? Elektronisk eller mekanísk med brytare?

Jag skiftade sladdarna som går in till spolarna och då förefaller den högra fortfarande död. Alltså borde inte felet ligga innan tändspolen.

Hög, låg? Jag har två sladdar in. En ut. Hur mäta och vart?

Edit: Sannolikt brytarsystem eftersom hojen är från -81.

Jag skiftade sladdarna som går in till spolarna och då förefaller den högra fortfarande död. Alltså borde inte felet ligga innan tändspolen.
En tändspole består av två spolar med en gemensam punkt som ska jordas. (vanligen)
Jordpunkten kan även vara anslutningsskruvarna..
Har en del el-schemor, ska kolla mer exakt.

Last edited:
Hmm du skrev att du skiftade sladdar till spolarna och Höger sida var fortfarande död.

Vill bara se om felet är jätte enkelt (Tändspolen) eller om jag tolkar dig fel

Om du skiftar kablarna mellan spolarna är det då fortfarande samma spole som inte ger gnista?

Eller flyttar sig felet till andra sidan då?

Förblir felet på samma sida (Samma spole) så behöver du en ny spole

Flyttar sig felet så saknas ju tänd pulsen till tändspolen.

Nu har jag ingen aning om hur tändsystemet på en Z250 men om det är ett brytar system så finns det brytarspettsar på vevaxeln och även kondensatorer som kan ge upp och man skall inte heller utesluta kabelbrott.

Om det är någon form av elektronisk tändning så låter det som om ena utgången på Tändningsboxen har gett upp.

Jar du har brytarsystem..
Här är lite till din hjälp med lämpliga mätpunkter.
resistansen på prim sidan ska vara 3.6- 5.4 ohm och på sekundärsidan (högsp) 11-17000 ohm
(Har hela verkstadsmanualen som PDF. PM om du vill ha den (+60Mb...)

Bifogat

• KZ250-1.JPG
    KZ250-1.JPG
    160.3 KB · Visningar: 280
Last edited:
Hmm du skrev att du skiftade sladdar till spolarna och Höger sida var fortfarande död.

Vill bara se om felet är jätte enkelt (Tändspolen) eller om jag tolkar dig fel

Om du skiftar kablarna mellan spolarna är det då fortfarande samma spole som inte ger gnista?

Eller flyttar sig felet till andra sidan då?

Förblir felet på samma sida (Samma spole) så behöver du en ny spole

Flyttar sig felet så saknas ju tänd pulsen till tändspolen.

Nu har jag ingen aning om hur tändsystemet på en Z250 men om det är ett brytar system så finns det brytarspettsar på vevaxeln och även kondensatorer som kan ge upp och man skall inte heller utesluta kabelbrott.

Om det är någon form av elektronisk tändning så låter det som om ena utgången på Tändningsboxen har gett upp.

Exakt så är det. Samma spole som fortfarande är död. Mao tändspolen som är paj. Jag ville bara få det bekräftat så att jag inte missförstått någonting.

Jar du har brytarsystem..
Här är lite till din hjälp med lämpliga mätpunkter.
resistansen på prim sidan ska vara 3.6- 5.4 ohm och på sekundärsidan (högsp) 11-17000 ohm
(Har hela verkstadsmanualen som PDF. PM om du vill ha den (+60Mb...)

Ok. Ska försöka ge mig på mätningen!

Hur är det med såna här tändspolar. Måste jag ha en exakt likadan eller duger vad som helst?

Ok. Ska försöka ge mig på mätningen!

Hur är det med såna här tändspolar. Måste jag ha en exakt likadan eller duger vad som helst?
Du ska ha en tändspole för mekaniskt brytarsystem och inte nån typ för "electronic ignition". De är annorlunda.
Det är det viktigaste!
I ö tror jag att nästan allt passar..

En uppdatering efter mätningsförsök.

Jag har alltså två tändspolar varav en verkar död. Till varje spole går det två tunna elkablar samt en tändkabel. Därtill kan en av tändspolarnas fästpunkter vara jord, men det är inte säkert...

När jag mäter mellan de två tunna elkablarna får jag 5 Ω på den friska spolen och 2,5 Ω på den döda.

När jag mäter mellan den tunna elkabeln och tändkabeln får jag 16600 Ω på den friska och 12100 Ω på den döda. Där spelar det ingen roll vilken av dom tunna trådarna jag skiftar mellan när jag mäter mot tändkabeln utan värdena är samma ändå. Detta gäller både på den döda spolen och den som är hel.

Kan denna skillnad vara så stor att den inte ger gnista? 2,5 vs 5 Ω på den ena mätningen och 16600 vs 12100 Ω på den andra mätningen.

Att mäta tändkabel eller någon av dom tunna kablarna mot "jordpunkten" ger inget utslag alls på någon spole, så det är nog ingen jordpunkt i den bemärkelsen.

Tacksam för hjälp innan jag beställer en ny spole!

De mäter ju ganska hyffsat.
Dock är det så att om man meggade(isolationprovade) spolarna
skulle skillnaden blir mycket större. Den funkar ju bevisligen inte!

Så det är nog bara att köpa ny. Kanske lika bra att byta båda? :va

Är man snål kan man köra med denna för 199:- :

53-403_m.jpg

/e

De mäter ju ganska hyfsat.
Dock är det så att om man meggade(isolationprovade) spolarna
skulle skillnaden blir mycket större. Den funkar ju bevisligen inte!
Resistansmätning på högspänningspolar kan vara lite lurigt att göra, och tolka.
Mätspänningen med en vanlig multimeter överskrider sällan några enstaka volt..
Arbetsspänningen i tändspolen kan vara 20-40000 volt.
Finns det någon punkt (=defekt) i spolen där överslag kan ske så detekteras det inte med låga mätspänningen - men vid full arbetsspänning, i multikilovoltklassen kanske strömmen hoppar omkring hej vilt inne i spolen..

Resistansmätning på högspänningspolar kan vara lite lurigt att göra, och tolka.
Mätspänningen med en vanlig multimeter överskrider sällan några enstaka volt..
Arbetsspänningen i tändspolen kan vara 20-40000 volt.
Finns det någon punkt (=defekt) i spolen där överslag kan ske så detekteras det inte med låga mätspänningen - men vid full arbetsspänning, i multikilovoltklassen kanske strömmen hoppar omkring hej vilt inne i spolen..

Jag ska tillägga att jag idag glömde tändningen på i ca 15 min och medföljde att huvudsäkringen gick och att den trasiga spolen luktade brand... Bytte säkring och den blev varm på en gång liksom kablarna till och från den.

När jag kopplade ur den trasiga spolen så lugnade allt med sig. Med andra ord är spolen kass.

Nytt problem uppstod så klart. Hojen är en tvåcylindrig z250-A3 från -82 och när jag hittar en så spole på ex ebay så har den bara EN tunn sladd in samt en tändkabel, medan min har två tunna kablar samt tändkabel....

På originalspolen står det TEC CZ006-12V06A

Googlar jag på det får jag noll träffar...

Hur ska jag nu hitta en spole som passar?

Jag ska tillägga att jag idag glömde tändningen på i ca 15 min och medföljde att huvudsäkringen gick och att den trasiga spolen luktade brand... Bytte säkring och den blev varm på en gång liksom kablarna till och från den.

När jag kopplade ur den trasiga spolen så lugnade allt med sig. Med andra ord är spolen kass.

Nytt problem uppstod så klart. Hojen är en tvåcylindrig z250-A3 från -82 och när jag hittar en så spole på ex ebay så har den bara EN tunn sladd in samt en tändkabel, medan min har två tunna kablar samt tändkabel....

På originalspolen står det TEC CZ006-12V06A

Googlar jag på det får jag noll träffar...

Hur ska jag nu hitta en spole som passar?
Finns nog svar här:
http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?p=72762&sid=81f0692a76072504cc386c121718a48a&mforum=kz400
Om du dessutom kollar bilden i mitt tidigare inlägg, (förra året), så framgår nog anledningen till två resp tre trådar rätt klart

Edit: Nya spolar tycks ju vara rätt sansat prissatta, iaf på eBay
http://www.ebay.co.uk/itm/Ignition-Coil-Kawasaki-Z-250-G1-2-80-84-/270776055953

Last edited:
Finns nog svar här:
http://www.armbell.com/forum/viewtopic.php?p=72762&sid=81f0692a76072504cc386c121718a48a&mforum=kz400
Om du dessutom kollar bilden i mitt tidigare inlägg, (förra året), så framgår nog anledningen till två resp tre trådar rätt klart

Edit: Nya spolar tycks ju vara rätt sansat prissatta, iaf på eBay
http://www.ebay.co.uk/itm/Ignition-Coil-Kawasaki-Z-250-G1-2-80-84-/270776055953

För det första. Tack för all hjälp! Utan den skulle jag inte komma någonstans med detta.

Jag läste i din länk. Jag tolkar det som att jag ska isolera spolens fästpunkter som också fungerar som jord, men att jag även ska ansluta en av de tunna kablarna från hojen till just detta jordade fäste.

Är detta korrekt uppfattat?

Då kan man löda/skruva på en anslutning där och sedan isolera med eltejp och fästa den med buntband istället för bult i chassit?!

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort