En idé som kom till mig!

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
God kväll! :fyllisar

Alla ni svenskar torde känna till att vi här i Finland har rätt så skyhöga priser på våra fordon jäntemot vad ni har "over-there" :D

Tänkte som så att: :va

Om nån av er vill sälja sin hoj, kan ni då ta den till Finland som flyttgods, få den inreggad med finska plåtar, men sen sälja den här? :confused:

IDÉN e ju lixom att: T.ex. i mitt fall e jag på jakt efter en Gixxer 750 -04, å dom kostar kring 15500 euro här nu... :huvet Men i Sverige e dom betydligt billigare, låt oss säga de kostar 100.00 kronor, å de e till det priset man kan tänkas få sålt den till i Sverige. Däremot i Finland kostar samma hoj ca 160.000 kronor (15500 euro), som tidigare nämnt... :(

Kan då en svensk ta hit en sån som flyttgods, regga in den i Finland på sig själv med baktanke att sälja den? ISF skulle jag attans gärna betala exempelvis 120.000 kronor för den :banana
På detta sätt får ju svensken mera pengar för hojen, å jag får den billigare än om jag köper den här, eller själv importerar den å betalar skatt på den... e detta genomförbart i praktiken? :7peta

Vastrix skrev:
Krävs det inte att man flyttar till finland för att något sådant skall funka då?

Förmodligen, annars åker du på att betala skatten i vilket fall.
Kan också finnas regler på att man inte får sälja utan att ägt hojen i typ ett år Finland först.

I USA måst man varit reggad på fordonet i landet i ett år innan man får ta det som flyttgods, massa skumregler...

Gix skrev:
God kväll! :fyllisar

Alla ni svenskar torde känna till att vi här i Finland har rätt så skyhöga priser på våra fordon jäntemot vad ni har "over-there" :D

Tänkte som så att: :va

Om nån av er vill sälja sin hoj, kan ni då ta den till Finland som flyttgods, få den inreggad med finska plåtar, men sen sälja den här? :confused:

IDÉN e ju lixom att: T.ex. i mitt fall e jag på jakt efter en Gixxer 750 -04, å dom kostar kring 15500 euro här nu... :huvet Men i Sverige e dom betydligt billigare, låt oss säga de kostar 100.00 kronor, å de e till det priset man kan tänkas få sålt den till i Sverige. Däremot i Finland kostar samma hoj ca 160.000 kronor (15500 euro), som tidigare nämnt... :(

Kan då en svensk ta hit en sån som flyttgods, regga in den i Finland på sig själv med baktanke att sälja den? ISF skulle jag attans gärna betala exempelvis 120.000 kronor för den :banana
På detta sätt får ju svensken mera pengar för hojen, å jag får den billigare än om jag köper den här, eller själv importerar den å betalar skatt på den... e detta genomförbart i praktiken? :7peta

Du kan inte köpa den i Sverige och ha en någon bekant i sverige som "målvakt" som du hyr hojen av i ex ett år?(man får väl köra svenskregistrerade hojar i Finland)

funkar tyvärr inge vidare.

har själv kusiner i finland och tänkt på samma sak, dock tidigare tjänstebilar som jag kunnat sälja hyffsat billigt. men skatten måste betalas på bilen/motorcykelns värde i finland vilket gör att det inte blir så mycket billigare. tyvärr så har finland inte samma regler som övriga eu. som flyttgods vet jag dock inte hur det fungerar räcker det med dubbelt medborgarskap eller måste man vara en "helfinne" då menar jag vara skriven där.

!!!!!

Tror reglerna är så att man måste stå som ägare i sverige i 6mån
och för att slippa skatten stå som ägare i 2år i finland och eventuellt vara den enda som brukar fordonet i Finland...
Så jag tror de flesta kryphålen är igen täckta!!

Det ende som funkar bra blir juh att du skriver dig hos en i sverige i 6mån sedan flyttar hem adressen igen!!
Så posten får gå till sverige sedan skickar den i sverige alla brev i ett annat tillbaks till någon adress..

Och såna målvakter borde juh gå att fixa i fall du ger dem en slant!!!

TOKER skrev:
Tror reglerna är så att man måste stå som ägare i sverige i 6mån
och för att slippa skatten stå som ägare i 2år i finland och eventuellt vara den enda som brukar fordonet i Finland...
Så jag tror de flesta kryphålen är igen täckta!!

Det ende som funkar bra blir juh att du skriver dig hos en i sverige i 6mån sedan flyttar hem adressen igen!!
Så posten får gå till sverige sedan skickar den i sverige alla brev i ett annat tillbaks till någon adress..

Och såna målvakter borde juh gå att fixa i fall du ger dem en slant!!!

Vad jag vet kollas även detta upp på något sätt... vet inte hur, men har hört att om man tillfälligt skriver sig i annat europeiskt land så måste myndigheterna på nått sätt få det bekräftat för sig att man åtm. tillbringat typ 80% av den tilltänkta tillfälliga tiden i detta andra land... :huvet

Helvete, det måste ju gå på nåt sätt! Min tidigare tanke var ju såklart att svensk säljare å finsk köpare bör vara överens å "vänner" för att det skall funka... annars kan ju svensken som reggat in sin hoj i Finland gott sälja den till finskt marknadspris. Men, eftersom det redan från början var tänkt som en affär å flyttgodsgrejen bara en milstolpe i denna affär, så vet svensken att årkar han bara anstränga sig lite med detta får han typ 20.000 kronor mer av finnen än av en svensk i Sverige... :tummenupp

Så, problemet e ju vad som krävs för att en svensk ska få sin hoj till Finland, inreggad, samt sälja den här? kostnader/tider/dokument/osv :confused:

Gix skrev:
Ingen som vet nått? :fatta! :D
Jag tror inte att jag skriver mej i Finlans bara för att få 10-20.000 mer när jag säljer en hoj. Om du ska spara så varför inte ta kontakt med en tysk? där är det billigare än i sverige.

Vad händer om nån säljer den för 1kr? Vad säger svenska respektive finska staten om det? Givetvis får man väl langa resterande pengar under bordet. D.v.s. du importerar en hoj som du köper för 1kr. Jag har ingen aning om vilka lagar och regler som gäller så det här kanske bara var en dum idé men inte vet jag?

Pommes skrev:
funkar tyvärr inge vidare.

har själv kusiner i finland och tänkt på samma sak, dock tidigare tjänstebilar som jag kunnat sälja hyffsat billigt. men skatten måste betalas på bilen/motorcykelns värde i finland vilket gör att det inte blir så mycket billigare. tyvärr så har finland inte samma regler som övriga eu. som flyttgods vet jag dock inte hur det fungerar räcker det med dubbelt medborgarskap eller måste man vara en "helfinne" då menar jag vara skriven där.
måste de betala skatt på något som säljes av en privat person?

SuperSport skrev:
Jag tror inte att jag skriver mej i Finlans bara för att få 10-20.000 mer när jag säljer en hoj. Om du ska spara så varför inte ta kontakt med en tysk? där är det billigare än i sverige.

Måste man skriva sig som finsk för att flytta flyttgods? De e mera det jag undrar... vad som krävs...? De e klart jag förstår att det måste vara inom rimlighetens gränser, men jag undrar om de finns ngr kryphål? :confused:

Gilgo skrev:
Vad händer om nån säljer den för 1kr? Vad säger svenska respektive finska staten om det? Givetvis får man väl langa resterande pengar under bordet. D.v.s. du importerar en hoj som du köper för 1kr. Jag har ingen aning om vilka lagar och regler som gäller så det här kanske bara var en dum idé men inte vet jag?

Spelar ingen roll... jag betalar dig 1 krona för moppen, den ska ändå skattas enligt vad en motsvaranande kostar här, å du lär antagligen vilja ha resten av dina pengar, så det blir lika mycket... :(

Är det inte lättast att du själv flyttar till sverige ett år. köper bågen och sen tar med bågen tillbaka till Finlandia? Du skulle ju få ha roligt ett helt år innan det är dags att åka österut igen... :D Sen kan du sälja bågen utan förlust efter ett år. It's a win-win situation man!! :fyllisar :yoparty

Snake skrev:
Är det inte lättast att du själv flyttar till sverige ett år. köper bågen och sen tar med bågen tillbaka till Finlandia? Du skulle ju få ha roligt ett helt år innan det är dags att åka österut igen... :D

Har nog tänkt på det... skulle antagligen köpa bil på samma gång... :tummenupp

finns det nått slakteri med brist på bra slaktare där? :confused: :hihi

Gix skrev:
Har nog tänkt på det... skulle antagligen köpa bil på samma gång... :tummenupp

finns det nått slakteri med brist på slaktare där? :confused: :hihi

Japp... HA vill säker ka nån som är händig med kniven :hihi

Finland följer tyvärr inte EU reglerna vid införande av bilar/mc:n m.m så dom är anmälda till Europa domstolen för dom inte följer EU reglerna vid införande....

För att kunna få en bil/mc införd i Finland så måste man pröjsa skatten m.m på den sedan äga den i 2ÅR innan man kan sälja den till någon annan i Finland.....

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!