En grenrörsfråga!

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hallå!

Satt och funderade litegrann, snarare filosoferade.

Sett att en del människor kastar ihop avgassystem som är lite hybrider, dämpare från en 1000cc och de-cat från 600 etc etc.

Om man skulle få för sig att byta grenrör på en zx6r t.ex, skulle ett zx10r grenrör göra det bättre eller sämre? Är det olika dimension på måtten? Böjarna? Hur är det med avgasportarna? Passar det överhuvudtaget?

Det här med mottryck spökar lite i huvet på mig, för mycket är ju inte bra, och inte för lite heller.

Jag kanske kanske placerar den här tråden fel, men jag själv ansåg att den hamnade rätt..

Mvh!

Ett 1000 rör på en 600 kan första utmaningen vara att rent fysiskt få plats med det. En 1000 motor är lite större vilket gör att röret kommer att hänga ner väldigt långt under motorn på en 600.
Så blir avstämningen fel med för grova rör. Avgasröret är ett resonansinstrument som ska hjälpa motorna att pumpa ut avgaserna ur motorn. Med rätt diameter på röret blir motståndet minst i röret när avgasventilern öppnar och ska släppa ut avgaserna. Med för klena, eller för grova rör, så blir det en mottrycksvåg utan för avgasventilen när den ska öppna och avgaserna för svårare att komma ut.
Även längden bestämmer när vid vilket varvtal resonanserna sla göra sin nytta. Vilket kan skilja en del på en 600 och 1000...

Så att, nja inte så bra ide.

Mats

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back