En fråga till 250SP folket!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Hur är det med framgaffeln egentligen? I reglementet står det att man får ändra fjädringen i framgaffeln, men innebär det att man får byta ut fjädrar och dylikt inne i gaffelbenen till annat än originalprylar, t.ex. Öhlins?

Bakdämparen får man ju byta ut på hojar som är äldre än 3 år....

Och bromsskivor och belägg, måste det vara originalprylar? Original är ju snuskigt dyrt...en bromsskiva fram går på 4 papp! :3freak

Allt som inte uttryckligt står att du får göra får du inte göra. Jag hittar som vanligt inte reglementet så jag har ingen exakt ordalydelse att visa upp...

Du får inte byta till annat än original fram. Bak får du inte heller byta fast det står så i reglementet! Sjukt men det finns tydligen en regel som ej är nedskriven om att bakfjädringsbyte (till annan modell t.ex Öhlins) inte får göras på hojar som inte har blivit ersatta av någon modernare modell även om de är äldre än 3 år.
T.ex Aprilia RS250 har sett likadan ut sedan 98 så den får man inte byta på, antar att man kan sätta på en Öhlinare på en 97'a iofs...

Jag vet inte hur många gånger jag har försökt få rätsida på det här så slå gärna en signal till Kenneth Lodnert och be honom förklara vad som gäller och var det i såna fall står...

Bromsskivor ska vara original men belägg är fritt att byta.

Jo, men det står "Dämpning i stötdämpare och framgaffel får ändras".
Då kan man ju undra om de menar att man får justera, eller om man får byta komponenter i dämparen och gaffel, alltså inte hela enheten, utan bara t.ex. fjädrar mot styvare fjädrar och tjockar olja m.m....

Bakdämpare kan man inte byta för det syns, men belägg o gaffel innehåll kör folk med lite vad som helst (typ renovering o underhåll) o vem kollar det?

Så du får lov att byta ut gaffelfjädrar mot t.ex. Öhlins, men inte fjädern till bakdämparen?

Om du kommer på pallen med en hoj som inte är reglementsenlig så... men det är ingen risk, kolla vilka tider Backlund & co kör på :tummenupp

McFille skrev:
Så du får lov att byta ut gaffelfjädrar mot t.ex. Öhlins, men inte fjädern till bakdämparen?
Du får ändra dämpning fram i den meningen att du får ha valfri gaffelolja, justera komp och retur men du får inte byta fjädrar till annat än original. Om du fick byta fjädrar fram så skulle det stå: "Fjädrar fram får bytas till valfritt märke".

GSXR1100R skrev:
Om du kommer på pallen med en hoj som inte är reglementsenlig så... men det är ingen risk, kolla vilka tider Backlund & co kör på :tummenupp

Vad har det med saken att göra? Sluta mobba mig! :mad: :tungan

Om du fick byta fjädrar fram så skulle det stå: "Fjädrar fram får bytas till valfritt märke".

Det där lät dock inte så reglementemässigt...but I get your point.
Original it is...synd, hade behövt lite styvare fjädrar fram...så inga Suzuki original kitdelar heller i gafflarna? (hoppas) :rolleyes:

McFille skrev:
....
Det där lät dock inte så reglementemässigt...but I get your point.
Original it is...synd, hade behövt lite styvare fjädrar fram...så inga Suzuki original kitdelar heller i gafflarna? (hoppas) :rolleyes:

Kolla i superstockreglementet under samma punkt om att ändra i framgaffeln som en jämförelse! Där står nått liknande om att "fjädrar i gaffel får bytas". Det står inte något om att man får byta fjädrar fram i 250SP, 125Jnr, 600Std i reglementet.

Klasserna körs som strikta enhets/standardklasser! Vad man får byta står i reglementet, som tex bromsbelägg, kedja, stålomspunna bromsslangar mm..

Inga "orginal" -kitdelar heller tillåts! Cykeln ska vara i det skick som den importerats till i något nordiskt land. Så även om det finns cyklar utomlands med andra kanske roligare specifikationer får du inte uppdatera dig!

Finns det överhuvudtaget nåra sånna delar att få tag i här? Din hoj importerades bara till europa i 20 ex till sverige och 10 ex till england..

Du ska nog vara nöjd med att du trots allt har en hoj som har torrkoppling, magnesiumfälgar(?) mm.. Det är lika för alla! Jag skulle också "behöva" andra fjädrar men får kompensera det med mer olja/styvare settup.

Se till att lägga dina pengar på träning, bensin däck mm och sitt inte å dröm om att bygga om hojen till en 250racer! Finns risk annars att din hoj kommer att bli inkallad till kontroll på Knutstorp! Ses där! Ska inte mobba dig om jag kör om dig! ;)

Missförstå mig inte, jag drömmer inte om att hotta upp min hoj till 250R, jag vill bara ha klart för mig hur reglementet ser ut så jag vet vad jag får och INTE får göra.
Det är inte bara prestanda som är syftet till modifikation/icke-original, utan även pengar. Original bromsskivor t.ex. kostar dubbelt så mycket som ett par lika bra eftermarknadsskivor, därför vill jag gärna försäkra mig om reglementet så jag slipper slänga pengarna i sjön, utan kan använda dem till bättre saker, som just träning, däck och bensin.

Nu har jag fått svar på det och jag tackar så mycket.

Och ja, jag såg i superstock hur det var skrivet, blev lite tveksam pga. det också.

Ang. kitdelar så finns det inga såna delar i Sverige nej, men i Japan finns de, precis som de flesta andra vanliga reservdelar som jag köper.

Tack för alla svaren!

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back