En fråga om kompressorer

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Låt säga att man har en sån här kompressor:

Luftbehållare 100 liter. Motoreffekt 4,0 hk. Genomlupen cylindervolym 481 lit/min. Fri avgiven luftmängd 380 lit/min. Max arbetstryck 9 bar.

Om man då kopplar på en mutterpicka med luftförbrukning på ca. 450 l/min.

Om man trycker in handtaget på kompressorn (sprutar luft alltså), kommer det då ut 380l/min eller 481l/min?

Låt säga att det är 380l (för det är de jag tror), vad händer om man då kopplar på mutterpickan? Kan man bara använda den en stund men ändå få ut maximal kraft ur den, eller får man ur 380/450 av effekten? /Anton

Last edited:
Hur långa bultar skal du skruva? pickan jobba ju inte mera än något sekund pr. bult ;)
Sprutning/blästring är en anna femma.

100liter..

Skillnaden mellan 450l/min och 380l/min är vad du har luftbehållaren till..en kort stund iaf..

cRoC skrev:
1: Om man trycker in handtaget på kompressorn (sprutar luft alltså), kommer det då ut 380l/min eller 481l/min?

2: Låt säga att det är 380l (för det är de jag tror), vad händer om man då kopplar på mutterpickan? Kan man bara använda den en stund men ändå få ut maximal kraft ur den, eller får man inte ur 380/450 av effekten? /Anton
1. Fattar inte frågan. Vilket handtag?
Menar du ett renblåsningsmunstycke?
I så fall beror ju flödet primärt på det munstycket, inte på vad kompressorn ger. Men ska du blåsa länge så är det antagligen kompressorns kapacitet som styr (380 minutliter).

2. Eftersom muttermaskinen tar 450 minutliter och kompressorn ger max 380 minutliter så kan du inte köra muttermaskinen konstant men det lär du väl knappast göra heller.

Allt detta förutsätter att kompressorns flöde och muttermaskinens förbrukning är mätta vid samma tryck eftersom kompressorns flöde minskar med ökande tryck och muttermaskinens förbrukning ökar med ökande tryck.
Men hursomhelst så kan du alltså använda en kompressor på 380 minutliter till muttermaskinen. Det kommer att gå alldeles utmärkt.
Och den räcker också got till renblåsning, borrmaskiner som inte ska gå jättelånga pass på raken, mindre lackjobb med mer. Däremot blir den gränsfall för geting när du ska börja porta toppar (långa arbetspass) och alldeles för liten för blästring.

Och bara för att vara värst:
Min kompressor ger bortåt en kubikmeter/minut och har tankar på 6-700 liter.
Jaja, när man nu för en gångs skull har chansen att vara värre så... :D

:) Mutterpicka var väl lite dåligt exempel.. Men hur som helst så får man ur max ur mutterpickan en kort stund?

Tittade på ett blästerskåp, det drog ca 250L/min, är det nåt pluttit skitskåp eller? Kostade 2-3k.

cRoC skrev:
:) Mutterpicka var väl lite dåligt exempel.. Men hur som helst så får man ur max ur mutterpickan en kort stund?

Tittade på ett blästerskåp, det drog ca 250L/min, är det nåt pluttit skitskåp eller? Kostade 2-3k.

Exakt.. du kan köra mutterpuffra en stund på maxeffekt..

Problemet när man blästrar med små kompressorer är att man får in så mkt vatten i luften.. Vattenavskiljare tar bort en del men inte allt.. Har en kompressor med 260liters tank.. och den går det inte att blästra med.. Det går bra dom första minuterna sen så blir det knas..

Robban_C skrev:
1. Fattar inte frågan. Vilket handtag?
Menar du ett renblåsningsmunstycke?
I så fall beror ju flödet primärt på det munstycket, inte på vad kompressorn ger. Men ska du blåsa länge så är det antagligen kompressorns kapacitet som styr (380 minutliter).

2. Eftersom muttermaskinen tar 450 minutliter och kompressorn ger max 380 minutliter så kan du inte köra muttermaskinen konstant men det lär du väl knappast göra heller.

Allt detta förutsätter att kompressorns flöde och muttermaskinens förbrukning är mätta vid samma tryck eftersom kompressorns flöde minskar med ökande tryck och muttermaskinens förbrukning ökar med ökande tryck.
Men hursomhelst så kan du alltså använda en kompressor på 380 minutliter till muttermaskinen. Det kommer att gå alldeles utmärkt.
Och den räcker också got till renblåsning, borrmaskiner som inte ska gå jättelånga pass på raken, mindre lackjobb med mer. Däremot blir den gränsfall för geting när du ska börja porta toppar (långa arbetspass) och alldeles för liten för blästring.

Och bara för att vara värst:
Min kompressor ger bortåt en kubikmeter/minut och har tankar på 6-700 liter.
Jaja, när man nu för en gångs skull har chansen att vara värre så... :D

Glöm det!!!INTE STÖRST....Min drivs av en 6-cyl diesel och ger ca 3m3/m HA!
Fick du för att du körde 263/402... :tummenupp :banana

Glöm bara inte att ha en ordentlig slang!
Många försöker koppla in en luftpicka på ett sugrör, och det funkar inge bra då.
Då begränsar slangen luftflödet, och pickan blir svag.

thundrace skrev:
Glöm det!!!INTE STÖRST....Min drivs av en 6-cyl diesel och ger ca 3m3/m HA!
Fick du för att du körde 263/402... :tummenupp :banana
Jag ger mig. :-((
Men 263/402 har du blandat ihop med nån annan.

Ang blästring:
Min kompressor och dess tankar räcker till blästring ett gott tag men kompressorn går nästintill konstant och blir med tiden rätt varm. Det tar iofs ett tag eftersom enbart kompressorblocket väger 180 kg men ändå....
När sen första tanken börjar bli varm så börjar fukten komma så småningom och då är det slutblästrat.
Dessutom luktar det faan om luften när den börjar bli varm. Mögel i tankarna? :D
Kort sagt räcker den kompressor som det skrevs om i början av tråden till blästring men endast kortare stunder.

Robban_C skrev:
Jag ger mig. :-((
Men 263/402 har du blandat ihop med nån annan.

Ang blästring:
Min kompressor och dess tankar räcker till blästring ett gott tag men kompressorn går nästintill konstant och blir med tiden rätt varm. Det tar iofs ett tag eftersom enbart kompressorblocket väger 180 kg men ändå....
När sen första tanken börjar bli varm så börjar fukten komma så småningom och då är det slutblästrat.
Dessutom luktar det faan om luften när den börjar bli varm. Mögel i tankarna? :D
Kort sagt räcker den kompressor som det skrevs om i början av tråden till blästring men endast kortare stunder.

Sorry Robban...blondemoment...tänkte på AndersBrink...jaja,får väl ge mig efter honom i stället... :tummenupp

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph