En fråga för en glasmästare?

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag håller på med ett jobb som har med brandklass att göra. Och min fråga är om det är givet att en armerad ruta är brandklassad eller om armeringen bara är till för att undvika glaskross el dyligt. Sitter nämligen sådant glas där jag ska skärmar av till olika brandcellsgränser. Tidigare så har jag sett stämplar på nyare rutor som visar att dom är brandklassade.
Tacksam för om någon kan svara. :)

Du menar en ruta med trådar i ? Isf så är jag ganska säker på att dom var brandklassade förut men inte längre. Har själv inte satt i någon sån ruta på 7-8år där det har varit brandklass. Sen finns det ju olika brandklasser från 10mm till dom med gele i.

Som sagt "trådklarglas" som du refererar till har mycket låg eller ingen brandklasning längre

Möjligen då lokala brandmyndigheter tycker att det är bättre än inget

har själv glasat en massa gammla kopplade bågar med trådglas ( det enda man kan skära själv)

Oftast gammla hus , dagis och liknande
Men man har på senare år blivit mycket mer försiktig , Ingen vill ju ha ansvaret om det brinner

Pyran 6,5mm är väl det som ersatt trådklarglaset men måste som sagt beställas

sen finns det laminerade glas samt gelefyllda som tidigare nämdes

Större krav ställs nu mera även på konstuktionen runt om väggar tak mm

Jag misstänkte det.. Ska ta upp detta i morgon, hur dom ställer sig till det. Jag ska skärma av mellan 2 våningar med en brandklassad vägg med en brandklassad dörr i som kommer ansluta mot en glasvägg som är i trådat klarglas från sisådär 20-25 år sedan.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back