En fråga ang skinnställ

Duttis

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Cbr 929 -00
Kanske en jävligt dum fråga men jag går ändå och fundera på det. Vissa skinnställ har ju en puckel på ryggen. Vad är den bra för? Är den till för att ta upp fallet bättre vid en ev vurpa eller har det med aerodynamiken att göra? Personligen så tycker jag det ser lite töntigt ut att ha en sån.

Duttis skrev:
Kanske en jävligt dum fråga men jag går ändå och fundera på det. Vissa skinnställ har ju en puckel på ryggen. Vad är den bra för? Är den till för att ta upp fallet bättre vid en ev vurpa eller har det med aerodynamiken att göra? Personligen så tycker jag det ser lite töntigt ut att ha en sån.

Det är för att rädda din ryggrad om det skulle hända något ..

Okej....jag misstänkte nästan att det var något åt det hållet. Ryggraden kan ju vara bra att spara på !!! :tummenupp

Den är ett ryggskydd, och om inte jag är helt ute och kör goldwing så har jag för mig att några i gp har nån form av radiosändare där så att depågubbarna kan ge dom info om avstånd, varvtider mm. Kan ha fel...

Duttis skrev:

Förutom aerodynamiken så skyddar den nacken genom att "vara i vägen" om huvudet kastas bakåt.

Hallden2004 skrev:
Den är ett ryggskydd, och om inte jag är helt ute och kör goldwing så har jag för mig att några i gp har nån form av radiosändare där så att depågubbarna kan ge dom info om avstånd, varvtider mm. Kan ha fel...

Är det inte bara för aerodynamik?

sir Urban skrev:
Är det inte bara för aerodynamik?

Jag har för mig att nån stirrig engelsman på eurosport har snackat om radiosändare, det kan ha varit ett test.

Edit: Det ersätter iallafall inte ett ryggskyd.

Hallden2004 skrev:
Jag har för mig att nån stirrig engelsman på eurosport har snackat om radiosändare, det kan ha varit ett test.

Edit: Det ersätter iallafall inte ett ryggskyd.

Har också för mig att dom testade en radio, har även haft vätska i den så att föraren inte ska torka ut.

jag har hört att det kan finnas lite allt möjligt i dom.. t.ex. en liten fläkt det inte blir för varmt i hjälmen :va
kanske något att dricka iaf. :tummenupp

I de produktblad för skinnställ som jag har läst har har det aldrig nämnts några fördelar med puckel förutom just de aerodynamiska.
Finns det någon/några tillverkare som hävdar att det finns några andra fördelar?

Om vi säger såhär..prova att "slänga" huvudet bakåt med hjälm på och inte ngn puckel på skinnstället så känner ni hur långt bak nacken vill böja sig...gör likadant med puckel på så kan ni väl få er en uppfatning av varför det finns en puckel.givetvis så finns det säkert aerodynamiska aspekter också med puckel men dom är nog marginella.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT