en fråga angående "axel ur led" - operation.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
Hejsan allesammans!

Tänkte höra med er som gjort en så kallad axel operation, axelluxation. Om hur lång tid det tog innan ni satte er på hojjen och började köra igen? Jag har sökt information på nätet men där står det mest om vad för typ av sjukskrivning, rehab tid man ska ha med anledning om vad för typ av yrke man jobbar med. INTE något om när man kan börja köra hoj.

Varför jag frågar detta är för att jag har operation 20 feb i år. Samt att jag ska ha uppkörningen i år.
Vill inte missa alltför mkt sommaråkande pga operationen och eller kommer jag ens kunna köra hoj överhuvudtaget i sommar? + att jag måste fixa kortet i år för jag gör aldrig om teoriprovet!

ps, jag frågar er för min läkare är inte anträffbar idag. // sjukihuve

Ska du stabilisera en sedan tidigare skadad led då eller vad är det för sorts operation? Har viss erfarenhet av axelluxationer men min är inte opererad, så jag vet inte hur lång tid själva operationens läkning tar. Vet bara att när jag skadade min axel så tog det sisådär 4 månader för den att läka och rehabiliteras så pass att jag kunde använda armen någorlunda, utan operation. Vet tyvärr inte om det går snabbare eller långsammare när det ska opereras också.

Gissar på att operationerna och rehabtiderna skiljer sig åt, men jag har iaf opererat och uppskattar att det tog ca 6 månader innan man kunde nyttja armen fullt igen. Skulle inte ha kört hoj under den tiden.

Nej jag ska göra min första axel operation, läkaren pratade om att gå in och kolla på spännbanden och om dem är i dåligt skick så stödjer dom upp dem med någon sorts av stöd samt lägger något emot så kulan inte kan hamna fel igen.
Okej för mig har den hoppat ur led 8 ggr. Efter 4 läkar besöket fick jag tid till operationen.. men nu funderar jag till att boka om en ny tid med tanke på mc kortet. tack för hjälpen iaf!

Jag har opererat min, och det tog 3-4 månader innan jag ens kunde lyfta en full kaffemugg. Min axel var förvisso "det värst söndertrasade jag någonsin sett" enligt läkaren, så det är möjligt det var mer komplicerat än vanligt. Men det gör ont, länge. Och skulle du råka få en smäll mot den innan den är helt läkt igen, så som en lätt liten hojvurpa tex, så kan du ju räkna med att börja om igen. Min har hoppat ur 12 ggr efter operationen, så nu är den i princip utdömd.

Jag har opererat min, och det tog 3-4 månader innan jag ens kunde lyfta en full kaffemugg. Min axel var förvisso "det värst söndertrasade jag någonsin sett" enligt läkaren, så det är möjligt det var mer komplicerat än vanligt. Men det gör ont, länge. Och skulle du råka få en smäll mot den innan den är helt läkt igen, så som en lätt liten hojvurpa tex, så kan du ju räkna med att börja om igen. Min har hoppat ur 12 ggr efter operationen, så nu är den i princip utdömd.

Ajajaj.. jag förstår, börjar tveka nu om det är någon ide att göra den innan sommaren, vill gärna ta kortet och åka i sommar och vänta till vintern då jag kan komma in och göra operationen.. tack alla som svarar på frågan!!

Ajajaj.. jag förstår, börjar tveka nu om det är någon ide att göra den innan sommaren, vill gärna ta kortet och åka i sommar och vänta till vintern då jag kan komma in och göra operationen.. tack alla som svarar på frågan!!

Jag tror du ska fråga BorisJR här på forumet, han är Läkare, tror inte att han är ortopedspecialict, men han har svarat på liknande frågor tidigare.

Fast mest vet ju din läkare, för han har ju sett bilderna.

Beror nog mycket på hur dålig din axel är. Är musklerna runt omkring i skapligt skick går det nog fortare å komma tebaks. Jag gick med skadad labrum å utöjd ledkapsel i 6 år innan jag fick rätt diagnos. Har nu gjort 2 stabiliseringop å är sämre än nånsin, kass cirkulation i armen osv. Läkning är inget du ska chansa med iaf. Du kanske bara får en chans, så släng inte bort den. Hojkort är som en fis i rymden mot en frisk arm.

Jag har en partiell luxation (nyckelbenet lossade från skuldran) efter en cykelkrasch. Jag jobbade på gym och körde vansinnigt hård rehabträning 3ggr / dag för att försöka komma tillbaka hyfsat snabbt eftersom jag ryckte in i lumpen 2 veckor efter kraschen.

Jag kan väl inte påstå att jag hade full funktion i axeln förrän efter ett år. Men efter en månad kunde jag iallafall lyfta armen med visst besvär.

I ditt fall så verkar det ju vara ett
sämre utgångsläge och kanske operation är den enda lösningen. Men min läkare jag hade avrådde från operation just eftersom risken för att sabba axeln igen är stor. Det kunde räcka med att halka omkull eller få en tackling på innebandyn typ. Han rekommenderade att bygga upp musklerna i axeln så att man kan klara stabiliteten utan nyckelbenets koppling till skuldran. Det har funkat i 16 år hittills för mig.

Det tog min polare 6 månader efter sin axel operation, (axeln hoppade ur led vid en judo tävling, när han landade på den). Detta är mycket individuellt!

Sambons axel hoppa ur led 7 ggr sista året innan hon opererades, sista gången när hon sov. Med andra ord var den ganska tilltygad. Hon opererades i januari för några år sedan och körde hoj samma sommar.
Det det handlade om i hennes läge var träning, träning, träning och åter träning.
Nu är det ju svårt att jämföra, men är man envis och inte fuskar med träningen borde det gå.
Jag vet ju inte hur allvarlig din luxation är, men vad har du för val? Hoppar axeln ur led titt som tätt så är väl en operation den enda lösningen

Sambons axel hoppa ur led 7 ggr sista året innan hon opererades, sista gången när hon sov. Med andra ord var den ganska tilltygad. Hon opererades i januari för några år sedan och körde hoj samma sommar.
Det det handlade om i hennes läge var träning, träning, träning och åter träning.
Nu är det ju svårt att jämföra, men är man envis och inte fuskar med träningen borde det gå.
Jag vet ju inte hur allvarlig din luxation är, men vad har du för val? Hoppar axeln ur led titt som tätt så är väl en operation den enda lösningen

Är 7 ggr under ett år mycket? Jag tappade räkningen någonstans vid 180 på 2 år, och den fortsatte i samma takt även efter det... :gnissla

*/ ?>
Back