EN eller ETT hårspray

Vad heter det???

• Antal röstningar
    0

Sundance Kid

Gasar tills det rasar & sen lite till...
Gick med
22 Dec 2003
Hoj
just nu ingen, snyft
Min flickvän och jag sitter och har en mycket intressant disskution (hur fan stavar man det btw?? disskution eller diskussion?? :va ), heter det en eller ett spray (eller hårspray, whatever, spray som spray :D )...

Ska berätta senare vad jag hävdar vs. vad hon hävdar!

POLL

Mcbrud skrev:
2560202 en apelsin eller ett apelsin?
En racket eller ett racket?

mm,, där har vi 2 intressant undantag... Apelsin slog vi upp precis å det kommer från att apelsin betyder "ETT äpple från kina" därför kan man säga ett apelsin hur skadat det än låter.. hittar dock inget på spray eller hårspray...

Racket eller Racket... tennis eller rymden??

Sundance Kid skrev:
2560207 mm,, där har vi 2 intressant undantag... Apelsin slog vi upp precis å det kommer från att apelsin betyder "ETT äpple från kina" därför kan man säga ett apelsin hur skadat det än låter.. hittar dock inget på spray eller hårspray...

sen när stavas RAKET med ck?
Det man slår bollar med...

Sundance Kid skrev:
2560207 mm,, där har vi 2 intressant undantag... Apelsin slog vi upp precis å det kommer från att apelsin betyder "ETT äpple från kina" därför kan man säga ett apelsin hur skadat det än låter.. hittar dock inget på spray eller hårspray...

Om du slutar äta sånna där saker som på din avatar och tjöper min båge så ska du se att hela dit liv blir lättare, jag lovar.

Racket är ett redskap som används i racketsporter för att slå till bollen. En racket består av en slagyta och ett grepp. På racketar inom tennis, raquetball och squash finns en ram av trä eller grafit som håller ihop en slagyta av strängar. I racketar som används i bordtennis finns ingen ram utan i stället fästs ett syntetiskt gummimaterial på en träskiva och bildar därmed slagytan.

En raket är ett oftast flygande, spolformat föremål med spetsig nos. Vissa har 3-4 styrfenor i bakänden. De drivs av en reaktionsmotor (reamotor). Raketer skjuts ofta upp från särskilda ställningar, som kan kallas raketramp eller avfyrningsramp.

från Wikipedia... (vad sjutton det är vet jag ej men....)

Vad är en eller ett hårspray ?
En flaska eller en burk har jag hört men aldrig en/ett hårspray, låter konstigt.

AGE skrev:
2560229 Vad är en eller ett hårspray ?
En flaska eller en burk har jag hört men aldrig en/ett hårspray, låter konstigt.
Tja, man frågar väl inte "Har du en burk hårspray?"
utan "Har du något hårspray?"

Alltså ETT hårspray

imho

Martin skrev:
2560277 Tja, man frågar väl inte "Har du en burk hårspray?"
utan "Har du något hårspray?"

Alltså ETT hårspray

imho

Jag skulle nog säga "har du lite/nån hårspray?"

Men eftersom hårspray är sammansatt av hår och spray, så är det spray som styr alltså är det en hårspray alt. hårsprayen eftersom det heter en spray och sprayen.

dessutom heter det väl sprej på svenska, men det spelar ju mindre roll.

EDIT: enligt saob så kan ändelsen i sprej vara både -en och -et, så båda hade rätt

Last edited:
Ni är dumma i huvudet, gå å lägg er!

Jag skulle säga att ordet hårspray hör till de oräkneliga så att man måste säga t.ex en flaska Hårspray. Säger ni en vatten? Ett svett? tio mjölk?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT