En dag på kundtjänst...

lollepop

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
slaktad, letar ny
Jag -Välkommen till ***** kundtjänst.
Kund -Nu är jag jävligt förbannad på er.
j - Ok, hur kommer det sig?
k - Ni har bytt telefonnummer!
j - Eh?
k - Jag kollade i den folder jag fick förra sommaren då jag tecknade abonnemanget, när jag ringde nummret fick jag höra att det inte längre användes. Då var jag tvungen att ringa till nummerupplysningen för att få reda på erat nya nummer!
j - Aha, vi bytte telefonnummer i höstas. Det har funnits en hänvisning till det nya tills för 2 veckor sedan. Om du tittar på de papper och fakturor vi har skickat till dig står det nya nummret även där.
k - Så kan ni inte göra!
j - ?
k - Jag kräver att ni tar bort kostnaden för samtalet till nummerupplysningen från min telefonräkning.
j - Det kan jag tyvärr inte göra, vi är ju inget telefonbolag....
k - Varför skrev ni det nummret i foldern då?!!!
j - Det stämde ju när du fick den......
k - Är du dum i huvudet?
j - ..........
k - Dra nu genast bort det samtalet från min telefonräkning, hur skulle jag kunna veta att ni hade bytt nummer? Ska jag behöva kolla på kärringens fakturor för att kunna ringa ett samtal!!!!
j- .....

Och sen blev han bara värre och värre, jag har svårt att göra hans dumhet rättvisa :)

Ni på kundtjänst har alltid fel. Jag härjar alltid på er, och aldrig blir det bra :D Men oftast är det Felia det handlar om då.....

Felias kundtjänst har man bråkat på några gånger, men jag misstänker att felen de gör beror på alldeles för hög personalomsättning.

Kunden har bara rätt när kundtjänst så erkänner.
Kunden har bara rätt när han betalar i tid.
Kunden har bara rätt när andra har fel.
Fel är något som bara utförs av andra
Andra gör fel när kundtjänst gör rätt
Erkänn aldrig fel, se till att någon annan har gjort felet.
Något som känns fel..???
Välkommen till kundtjänst, vem kan jag koppla till ? :huvet

miffo skrev:
Kunden har väl alltid rätt? :D

Jo givetvis!!!
Det är till exempel solklart vårat fel om kunden har fått en faktura sent (ev påminnelse/inkasso) då (oftast) han inte anmält ny adress vid flytt.

Det beror på att våra tankeläsare sitter och slösurfar hela dagarna.....

lollepop skrev:
Det beror på att våra tankeläsare sitter och slösurfar hela dagarna.....

Då har du redan fixat ett jobb åt mig ser jag, du nämde just mina meriter. :D

tassen skrev:
Kunden har bara rätt när kundtjänst så erkänner.
Kunden har bara rätt när han betalar i tid.
Kunden har bara rätt när andra har fel.
Fel är något som bara utförs av andra
Andra gör fel när kundtjänst gör rätt
Erkänn aldrig fel, se till att någon annan har gjort felet.
Något som känns fel..???
Välkommen till kundtjänst, vem kan jag koppla till ? :huvet

Kan inte svara för att alla andra sköter sitt jobb, men min utgångspunkt är i alla lägen att hjälpa kunden samt reda ut eventuella missförstånd, men vad gör man när kunden ljuger, hotar och kommer med orimliga krav? Kunden har i de flesta fall rätt, men ett företag som alltid låter kunden få sin vilja igenom klarar sig inte länge :)

lollepop skrev:
Kan inte svara för att alla andra sköter sitt jobb, men min utgångspunkt är i alla lägen att hjälpa kunden samt reda ut eventuella missförstånd, men vad gör man när kunden ljuger, hotar och kommer med orimliga krav? Kunden har i de flesta fall rätt, men ett företag som alltid låter kunden få sin vilja igenom klarar sig inte länge :)

Har själv jobbat på kundtjänst (Telia Bredband.... :rolleyes: ) och håller med till hundra procent vad du säger. Tyvärr fanns det en hel del ägg där som antingen inte visste något, inte brydde sig eller bara ville bli av med kunden så fort som möjligt. Problemet med förmodligen alla kundtjänster är att det finns en undra gräns på hur många samtal man ska ta per dag (55 på en åttatimmarsdag på telia bredband) och då kan man inte ägna kunder hur mkt tid som helst för då får man sparken, typ. Det är också som nån sa ganska bra omsättning på folk, själv jobbade jag i ett år ungefär innan jag tröttnade på samma korkade rutinfrågor från folk som inte läst manualen eller som gnällde för att de inte hade nåt bättre för sig.

Eftersom jag är dum i huvudet så brukade jag skita i samtalskravet o inte avsluta samtalet förräns problemet faktiskt var löst. Annars kommer kunden bara att ringa tillbaka igen o vara sur för att det inte funkar o så blir det bara jobbigare nästa gång. Så är det inte många som tänker på kundtjänst tyvärr. Sen hände det väl att jag hade en dålig dag ibland men så är det för alla.

Å andra sidan så blev jag otroligt motvillig att hjälpa nån som börjar med att skälla o ställa orimliga krav (stockholmare är garanterat värst, minst hälften av alla jobbiga o dryga kunder var från sthlm).

*ugh* alldeles för lång post som vanligt... :hihi

-edit- det är aldrig fel på kundens grejer... (vid 90% av alla felanmälningar hittas inget fel o det är bara 5-10% av alla samtal som leder till felanmälan)

Last edited:
Dee_cati skrev:
Ni på kundtjänst har alltid fel. Jag härjar alltid på er, och aldrig blir det bra :D Men oftast är det Felia det handlar om då.....

Menar du allvar.. isf... tragiskt! mycket tragiskt!

lollepop skrev:
j - Eh?
k - Jag kollade i den folder jag fick förra sommaren då jag tecknade abonnemanget, när jag ringde nummret fick jag höra att det inte längre användes. Då var jag tvungen att ringa till nummerupplysningen för att få reda på erat nya nummer!
j - Aha, vi bytte telefonnummer i höstas. Det har funnits en hänvisning till det nya tills för 2 veckor sedan. Om du tittar på de papper och fakturor vi har skickat till dig står det nya nummret även där.
k - Så kan ni inte göra!
j - ?
k - Jag kräver att ni tar bort kostnaden för samtalet till nummerupplysningen från min telefonräkning.
j - Det kan jag tyvärr inte göra, vi är ju inget telefonbolag....
k - Varför skrev ni det nummret i foldern då?!!!
j - Det stämde ju när du fick den......
k - Är du dum i huvudet?
j - ..........
k - Dra nu genast bort det samtalet från min telefonräkning, hur skulle jag kunna veta att ni hade bytt nummer? Ska jag behöva kolla på kärringens fakturor för att kunna ringa ett samtal!!!!
j- .....

Och sen blev han bara värre och värre, jag har svårt att göra hans dumhet rättvisa :)

Finns allt möjligt folk idag :)
Det värsta är att man inte får tappa behärskningen själv utan ska sitta där och vara trevlig :D

Kan någon förklara detta?

I julas så tog mjölken i ICA-butiken som jag har extraknäck i helt slut på annandagen. Så jag drar undan alla tomma burar, så att det skulle synas att någon varit och jobbat i mjölkkylen och att den inte bara var eftersatt. Varpå alla kunder utom TRE frågar mig där jag står och fyller på det som finns kvar att fylla på; Är mjölken slut?
Eeeeeh ja... :huvet
Jag trodde jag skulle bli tokig. Och inte en enda ironisk kommentar kom över mina läppar. Varför finns det inte tapperhetsmedaljer för anställda inom serviceyrken? :brinnerup

Jag hade en skrivare som krånglade och ringde supporten (företagsdatorpaket). Problemet var att den bara skrev ut som den blev tillsagd att göra, men det blev bara färg på pappret och det svarta saknades.
När jag bytte till min mammas fullt fungerande skrivare uppstod samma problem och när jag kopplade in min skrivare i mammas dator fungerade den perfekt. Jag drog slutsatsen att det var något fel i datorn och inte i skrivaren och ringde till supporten. Jag förklarade ovanstående. Fick svaret; Skicka in skrivaren så får vi titta på den. Jag sa; Jo men det kostar mig massa pengar i onödan, för ni betalar bara frakten om det är något fel på den... och så talade jag om IGEN att den fungerade med en annan dator, samt att en fungerande skrivare av en annan modell fick samma problem när den var kopplad till min dator? Fanns det inget som kunde vara fel med datorn? Fick svaret; Men skicka in skrivaren så ska vi kolla... Jag blev arg och lade på. :huvet

lollepop skrev:
osv, osv...

Har Spray som ADSL hemma.
Plötsligt ballade det ur och vägrade fungera, installerar om div program, loggar in på startsidan, mm. Allt enl de medföljande papperna, funkar iallafall inte.
Längst ner en av sidorna står det ett support nr, ringer detta: "Det finns ingen abbonent på numret."
Det är skitbra att ändra supportnr utan att ha hänvisning iallafall ett år efter att de ändrar det.
Lyckas efter många om och men få tag på ett supportnr, ringer det och får prata med nån j-a snoris som suckar efter ung vartannat ord: "Men asså det är ju ba å gå in på "log in-sidan" å ba typ skriva lösen osv..."
Svara att det inte ens går att komma in på deras sida.
F-ttungen säger då: " Men åååååå då ere asså inte vårat problem", klick...
Nämnde jag att jag satt i kö i ca 15-20min innan.
Var måttligt road (milt sagt) ringde dit igen (bara 10min i kön, hurra...) fick prata med en helt annan som fixade till felet på ett bra och enkelt sätt. Felet var att mitt modem (som f ö Spray skickat ut) var av lite äldre modell och jag behövde göra ytterligare inställningar än vad som stod i de medföljande papperna.

Slutsats: Alla kunder är inte perfekta, men långt ifrån alla supportfolk är också perfekta...

Ps Är det någon som känner någon dryg j-a muppunge som jobbar på Spraysupport så får ni gladeligen ge honom en skaplig käftsmäll och skylla allt på mig... :fatta!

Största fuckot jag mött under min tid på Ica maxi i Karlstad är en gubbe som vägde ALLA grönsaker när han kom hem. Enligt honom så vägde vågen 40gram för mycket. Så han fick tillbaka ungefär 8,50:- tror jag. Skulle verkligen skämmas ögonen ur mig om jag var så snål.

Hagster skrev:
Största fuckot jag mött under min tid på Ica maxi i Karlstad är en gubbe som vägde ALLA grönsaker när han kom hem. Enligt honom så vägde vågen 40gram för mycket. Så han fick tillbaka ungefär 8,50:- tror jag. Skulle verkligen skämmas ögonen ur mig om jag var så snål.

Bergis en finne!! :fakta :hej

Köpte fö en finsk-svensk ordbok till gumman bara på skoj. Det var en sån resevariant med lite bra att ha fraser. Nästan ALLA fraser som hade med affärer att göra var frågor om vart det var billigast... Vi kan vi finnar..

pageer skrev:
Menar du allvar.. isf... tragiskt! mycket tragiskt!

Lite ironi kanske...... Enda jag har problem med är felias kundtjänst, där har jag bla fått hjälpa dåren i andra änden när han inte kan hitta rätt i kommandotolken bland annat. Och i lördags svor jag mig blodig över dem när de inte kunde skicka ut en jourkille och fixa felet i vår station, jouren jobbade visst inte på påskafton :kocko Vad är det då för mening med jour....
Men visst, de får ju betalt ändå så jag skulle nog inte brinna för att hjälpa alla kunder jag heller.

haha blev det här en "berätta min värsta kund-upplevelse" tråd eller? :p

Då måste jag få bikta lite också. Denna tant är nog den mest extrema på sitt sätt som jag varit med om.

I slutet av mars kom en tant in i affären och ville ha pengar tillbaka.
Hon räckte fram kvittot och jag tittade... aningens "chockad".
Kvittot var från den 17 december eller något (alltså 3 månader sen den dagen).

Hon sa att vi hade tagit fel pris på julskinkan och att hon dessutom ville ha pengarna tillbaka på fikonen hon köpte då, för hälften var mögliga.
Hallå? 3 månader senare???? :huvet :huvet tant...
Hon vägrade lyssna på mig då jag sa att hon skulle kommit tillbaka med fikonen redan då och därigenom fått tillbaka pengarna men hon fortsatte kräva pengarna tillbaka (utan bevis).

Chefen kom och hörde samma historia och gav samma svar... efter 10 minuters prat med honom gav tanten upp.

Fast en del utskällningar har man fått också.. :näsblod utan anledning.
Jättekul när kunder avreagerar sin ilska på oskyldiga arbetare :skrämd
Men men, det e då man säger: älskar dig också och leeeeeeeeeer lite. :)

Eller? :rofl

Dee_cati skrev:
Lite ironi kanske...... Enda jag har problem med är felias kundtjänst, där har jag bla fått hjälpa dåren i andra änden när han inte kan hitta rätt i kommandotolken bland annat. Och i lördags svor jag mig blodig över dem när de inte kunde skicka ut en jourkille och fixa felet i vår station, jouren jobbade visst inte på påskafton :kocko Vad är det då för mening med jour....
Men visst, de får ju betalt ändå så jag skulle nog inte brinna för att hjälpa alla kunder jag heller.

Klart jouren jobbar, men det är ju som alltid en fråga pengar. :gnissla

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back