Jag gjorde misstaget att köpa en MC-bok på LIDL. Var snälla och gör inte om mitt misstag!
Boken heter MOTORCYKLAR Frihet och äventyr. Den är vackert gjord, med fina bilder, i stort format och dessutom billig (79

.
MEN, det spelar ingen roll om den så varit gratis, SÅ dålig är den!
Det är ursprungligen en tysk bok, men även på originalspråk hade den varit dålig, men i översättning är den som sagt rena rama sk...n! Boken är lika full av fel som en luffarpäls är full av löss.
Översättningen verkar vara gjord med Google, trots att det står att det är en Svante Hansson som översatt den. Möjligen har denne herre gått en termin nybörjarkurs i tyska på ABF med IG som betyg...
Vad än värre är att den dessutom skall vara fackgranskad av en viss Bernt Sjöstrand! Han kan mindre om mc än vad min salig gamla mor kunde. Exempelvis kallas kam(drivnings)kedja genomgående för styrkedja! Styrkedja, det är den (snö)kedja man har på ena styrhjulet på truckar och traktorer och andra fordon när man kör med kedjor på på vintern. Baksvingen (och i förekommande fall framsvingen) kallas vipparm! Vipparm är ju som alla vet det maskinelement som trycker ned ventilen om inte det är direktverkande överliggande kamaxel. Tvåtaktare och fyrtaktare blandas också ihop. Jag kunde räkna upp massor av liknande fadäser men nöjer mig med detta.
Som om inte detta vore nog fattas flera kända etablerade fabrikat, samt att bilder är förväxlade i förhold till texten, exvis är BMW K1100LT och K100LT ihopblandade...
Sådana här böcker väcker min vrede, för oss som kan ämnet blir de bara en källa till missnöje och ilska, men det som är riktigt illa är att de läsare som inte vet och kan läser och tror att eftersom det är en bok är det rätt som står där. Den senare aspekten är den allvarligaste, den ställer till med mycket trassel.
Jag skall utnyttja återlämningsgarantin och lämna tillbaka den så snart jag kan, och jag råder alla som läser detta:
KÖP INTE BOKEN IFRÅGA!!!