en bladmåttsfråga

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska mäta ventilspelet på min gixxer och det ska vara mellan 0.10-0.15

på mitt bladmått har jag bara storlekarna 0.05, 0.10, 0.20, osv

är det ok ifall jag bara kollar så att 0.10 går in och sen försöker jag få in 0.10 och 0.05 samtidigt och ställer in så att jag inte kan få in dom?

0.05 och 0.10 sitter precis intill varandra på bladmåttet så ifall man har dom tillsammans ser man knappt att det är två blad. så tätt sitter dom.

bmwjohan skrev:

är det ok ifall jag bara kollar så att 0.10 går in och sen försöker jag få in 0.10 och 0.05 samtidigt och ställer in så att jag inte kan få in dom?

0.05 och 0.10 sitter precis intill varandra på bladmåttet så ifall man har dom tillsammans ser man knappt att det är två blad. så tätt sitter dom.

Det är i regel bättre att ventilspelet ligger åt det större hållet. Så jag hade sett till att jag hade fått in 0.10 och 0.05 samtidigt fast att det hade gått ganska trögt.

bmwjohan skrev:

Till och med biltemas bladmått har fler tjocklekar än så! På en sjysst tillbehörsaffär finns mått med ännu fler. En investering?

Man skall inte pressa in bladmåttet, då är det för trångt!
Det skall gå skjuta in med ett visst motstånd, går det för trögt är spelet för litet!

Får du in 0.10 utan att det hackar eller stretar lite är spelet minst 0.12. Så himla petnoga är det inte. Huvudsaken är att du skriver upp VILKA ventiler du justerar så att du kan ha koll på om någon ventil börjar gå ner sig. Andrahandsvärdet för en hoj med en sådan typ av loggbok lär kunna blir lite högre än normalt.

andersbrink skrev:
Får du in 0.10 utan att det hackar eller stretar lite är spelet minst 0.12. Så himla petnoga är det inte. Huvudsaken är att du skriver upp VILKA ventiler du justerar så att du kan ha koll på om någon ventil börjar gå ner sig. Andrahandsvärdet för en hoj med en sådan typ av loggbok lär kunna blir lite högre än normalt.

ok jag ska ta med mig ett block och en penna så att jag kan anteckna.

tackar för alla svaren. nu vet jag ju på ett ungefär vad som gäller.

Blade skrev:
Man skall inte pressa in bladmåttet, då är det för trångt!
Det skall gå skjuta in med ett visst motstånd, går det för trögt är spelet för litet!

Om du syftar på mitt inlägg så menade jag att går det trögt med 0.15 men lätt med 0.10 så hamnar han någonstans emellan de båda. Ska man ställa in spelet på just 0.15 så ska det såklart inte gå trögt.

Det är OK att sätta ihop 0,10 och 0,05 då får du också marginalen att ligga på rätt sida om det uppgivna ventilspelet.
Är det schims man justerar ventilspelet med kan det var ide att bokföra vilken tjocklek som sitter i för framtida justeringar.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...