En artiCkels förtttroende

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Journalister är väl många gånger allvetare, eller de försöker åtminstone men är det bara jag som reagerar på sakfel i artiklar som sänker hela trovärdigheten? Har själv blivit intervjuad och liknande några gånger, de mindre tidningarna brukar kunna skicka ut ett utkast som man får läsa och ha synpunkter på innan tryck. Samtliga gånger är det något sakfel, ibland spelar det mindre roll och ibland blir helt fel, vad man säger och vad dom hör... ni vet. Kan vara jag som talar otydligt men som journalist kunde man kanske önska att man frågade en gång till då istället för att chansa.

Läste nu en artikel om Saab som jag inte på något vis är inblandad i, helt ok men så läser jag följande:

"Han är 35 år och lagledare på en station där man bland annat skruvar ihop bromsar och fjäderben med motorerna."

Hrm ja det kanske inte blir någon vidare bil av det där ändå, eller? Jag blir kritisk och tänker att nu ska jag hitta fler missar i artikeln men utan resultat, inte mer än att man försöker vara lite politiskt korrekt och intervjuar en kvinna "på golvet", teamledare. Skillnaden är bara att hon får 15 ord i artikeln, långt färre än alla män i artikeln och alla som haft med journalister att göra vet hur mycket som egentligen sagts under intervjun.

Men jag kan inte ekonomi och infrastrukturkunskap vidare värst, är det fler än jag som ofta ser liknande grodor i artiklar som gör att man börja tvivla på den? Ibland kan det bli ganska kul, någon som sitter på fler exempel och det behöver inte vara fordonsrelaterat men förklara gärna "felet" i meningen.

Denna artikel:

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/vagar-du-kopa-en-saab_2584509.e24

Har själv aldrig sett en vettigt återgiven artikel som jag på något sett vet mer om än vad som skrivs i tidningen, på grund av det så ifrågasätter jag det mesta som skrivs i tidningen och försöker alltid tänka "Vem vinner på detta och vem förlorar på detta" alltså vem har mest intresse av att det här skrivs.

Det värsta är att media i Sverige kan slänga upp vilken jäkla dynga som helst och bli fällda av pressombudsmannen och ändå inte behöva betala ett skit... vet om ett fall där en av mina bästa vänner var inblandad där han fick de fällda hos PO på inte mindre än 15 punkter och det var inte direkt stavfel det handlade om, jaha och sen händer inget mer utan aftonbladet fortsätter som vanligt ändå.

Jag har aldrig sett ett fjäderben eller bromsok monterat på en motor.

Näe, men det sitter i samma subframe som sedan lyfts upp underifrån i motorutrymmet.

Nu är det här en porche, men du ser principen:
P05_0425.jpg

Last edited:
Så benämns det däremot inte i citatet jag svarade på.

Näe, för vanligt folk greppar inte vad en subframe är, men dom ifrågasätter inte om man säger att fjäderbenen fästs i motorn.

I en artikel som hade beskrivit hur en bil byggs hade dom säkert skrivit i detalj hur motor och fjäderben hade fästs i en "hjälpram", nu misstänker jag att den här artikeln handlade om något annat, då går man inte in på djupet på ovidkommande detaljer.

Känner igen det där.
När de skriver om ens intresseområde, så reagerar man starkt på syftningsfel.
Efter ett tag så inser man att de som är insatta förstår ändå och de som inte är intresserade spelar ingen roll.
Artikeln skulle inte bli mycket bättre av att det stod att bromsarna monterades på länkarmen som är fäst vid en hjälpram som i sin tur är förbunden med motor/växellådspaketet.
Eller hur det ser ut.

Så benämns det däremot inte i citatet jag svarade på.

Nej, men han som skrev visste nog inte vad det skulle heta:D

Gissar på att resterande läsare inte fattar bättre heller.

Men jag förstår vad du menar, det är allt som oftast dom får det helt åt h-e.

Okej GuW, bara för att du är så välformulerad.

Skrotnisse: Jo, det är väl så.

Efter ett tag så inser man att de som är insatta förstår ändå och de som inte är intresserade spelar ingen roll.

Huvet på spiken, det är bara dom som halvt förstår som inte förstår, för dom som förstår förstår ändå, medans dom som inte förstår tror att dom förstår om man skriver så att dom förstår.

Förstått?

Huvet på spiken, det är bara dom som halvt förstår som inte förstår, för dom som förstår förstår ändå, medans dom som inte förstår tror att dom förstår om man skriver så att dom förstår.

Förstått?

Subframen sitter alltså ihop med reservhjul, på en opel kadett från 83.

Japp förstått.

Förstått?

Nu förstår jag inte igen.

Förstått?

Förutom de ganska vanligt förekommande tillfällena som de har alldeles galopperande fel, som i fallet med modermodemet där ovan. Ser väldigt ofta fel av den magnituden om ämnen jag kan saker om, sååå, jag litar inte speciellt mycket på vad kvällstidningarna säger.
Sedan är väl iofs tidningarna mest bara hänt i veckan utan glättigt tryck. Känner en del journalister med som är lika irriterade på hur mycket skit som trycks.

Något som kan göra det ännu mer intressant, som i detta fall med Saab, är att press från utlandet kan ha intresse av det hela. Är texten då taffligt skriven redan på svenska så kan det bli hur intressant som helst efter en översättning.

Skriv korrekt eller inte alls.

Har själv aldrig sett en vettigt återgiven artikel som jag på något sett vet mer om än vad som skrivs i tidningen, på grund av det så ifrågasätter jag det mesta som skrivs i tidningen...

Håller med dig precis när det gäller saker man har själv upplevt eller hört berättas i första led eller helt enkelt vet mer om. Rena sakfel och hittepå blandas så att det låter bra i journalistens öra liksom.

Håller med dig precis när det gäller saker man har själv upplevt eller hört berättas i första led eller helt enkelt vet mer om. Rena sakfel och hittepå blandas så att det låter bra i journalistens öra liksom.

Mmm, rubriker och lösnummer foräääävah! :banana

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...