En 200 hästars hoj får fetstryk av bil

Hade nästan väntat mig ännu större skillnad. Fast de körde ju inte så långt.
Skulle vara kul att se på bana. :)

Coolt, men det hade vare roligare med en RC211V :>

Edit, som jag har förstått det så ska GP-hojjarna accelera snabbare än F1-bilarna? Därför var man ju lite besviken när CBRen nästan stod still :P

Bil och bil, nja. Enda F1-kärror har gemensamt med begreppet "bil" är väl fyra hjul. Ungefär. Men de låter fint. Jajjemen. Vore ballt med en getawayfilm med en F1. På E4, södertäljevägen eller nåt.

OlleR skrev:
Coolt, men det hade vare roligare med en RC211V :>

Edit, som jag har förstått det så ska GP-hojjarna accelera snabbare än F1-bilarna? Därför var man ju lite besviken när CBRen nästan stod still :P
En RC211V har kanske 20-30 hästar till på den där HRC CBR1000R som visades.

När väl den där F1 bilen kommer upp i fart o får användning av luftsinsuget, FETASTE TÖÖÖRBON m.m så... jaru. Ingen hoj kommer slå den där förutom kanske en dragsterhoj på likamånga hästar.

Last edited:
Swedie skrev:

När väl den där F1 bilen kommer upp i fart o får användning av luftsinsuget, kompressorn m.m så... jaru. Ingen hoj kommer slå den där förutom kanske en dragsterhoj på likamånga hästar.

Inte ens om gååstrajder körde hojen? :(

Jag hörde komentatorerna på ett MotoGp lopp för ett tag sen(kommer inte ihåg vilket)Men ialf så hade dom jämfört en MotoGp hoj och en F1 på nån bana,slutkontentan var ialf att hojen var snabbare på rakan men ändå så varvade F1bilen hojen efter 3varv :Bugar

Swedie skrev:

30 hästar till, 30 kg mindre och ett chassi som får ner effekten bättre i backen!
Tror dock inte att en RC211V skulle vunnit över BAR-Hondan, men jag tror det hade blivit en jämnare fight!
Hade varit kul att se... :banana

Last edited by a moderator:
Jag trodde att formulan hade tagit ett stort övertag i starten men det var tvärtom, var ganska jämt i starten men sedan, herrejösses hur den stack iväg.

Swedie skrev:

När väl den där F1 bilen kommer upp i fart o får användning av luftsinsuget, FETASTE TÖÖÖRBON m.m så... jaru. Ingen hoj kommer slå den där förutom kanske en dragsterhoj på likamånga hästar.

Nej, det finns ingen turbo på F1-bilar heller. :mattias

H4 skrev:
Jag trodde att formulan hade tagit ett stort övertag i starten men det var tvärtom, var ganska jämt i starten men sedan, herrejösses hur den stack iväg.

Starten har ju med mänskliga faktorn att göra!
Michael Rutter var förmodligen bara mer snabb att sticka iväg!? :)

Jefvlarns vad den bilen går. Förvisso inte så underligt att hojen fick tokstryk i och med att bilen har fyra gånger så mycket effekt.

Var köper man en sån? :rolleyes:

Det lät som att det var lite rpm i F1:an... :tummenupp
Mäktigt med en 3 liters motor på 19000rpm... :huvet

Det bästa är väl ändå att både MC och bil vill vinna så mycke! =)
Båda startar ju när flagg-gubben lutar sig bakåt för att börja vifta flaggan.

Har itne läst alla svar, men det hade varit kul att få veta om bilen har autostart på vilket hojen antagligen inte har. det lär ju göra en hel del.
Och eftersom en F1 gör 0-200 på 4 sekunder så är jag inte särskilt förvånad.

Slappa skrev:
Man kan ju inte jämnföra en nästan standard hoj mot en grymt trimmad tävlingsbil :gnissla :kocko , hade hojen haft turbo o 500+hk så hade nog F1 bilen fått de tufft. :D
//D

Men det handlar nog framförallt om att få ner kraften i backen.
Jag kan tänka mig att F1:an hade lite downforce med tanke på att dom skulle köra rakt fram och den kunde nog knappast utnyttja särskilt mycket av motorn i början. Det syns ju när den börjar mata på allvar.
Problemet med en hoj är ju att det både spinner och wheelar.
Skulle nog behövas wheeliebars för att kunna nyttja hojens potential till max.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti