En 06:a ska inhandlas! Suzuki eller Yamaha??

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Hallå!
Ja jag vet att detta kan diskuteras i oändlighet...
Men va fan jag kör på ändå...

Det är som så att jag körde o krockade i slutet på sep och hojen löstes in.
Som tur var inte jag vållande till olyckan.
Så nu tänkte jag slå på stort och köpa mig en ny hoj!

Senast haft tre st r1:or 02 -03 och -04, innan det var det en gsxr 750 o min första hoj var en r6.

Nu vill jag ha lite tips och råd från er som kanske kan få mig till någon typ av besluttsfattnig. Gillade min suzuki men den bytades ganska snabbt till en R1 o sedan fortsatte det med yamaha, ni som kanske kört både gsxr:en 05-06 och yamaha:n typ 04-06. Vad säger ni? Är nog mest inne på suzukin jusst nu! Men har inte bestämmt mig... Har fått för mig att suzukin är lite vassare men det kanske bara är på pappret?? Har ju som sagt var inte kört den?

Tack på förhand!

Tycker de nya 1k är så lika i effekt, kvalitet, utseende att de argumenten faller bort.
Det som är viktigt är att man blir "ett" med hojen, vilket är högst personligt
- Jag gillar t.ex inte att sitta "ovanpå" istället för "i" hojen.
- Vibrationer, när kroppen domnar spelar det ingen roll hur snabb hojen är.
- Mer lättsvängd-orolig eller lite sävligare men stabilare.
- Försäkringen, för mig blir det halva premien med Yamaha (LF-powerinsurance) jämfört med de andra jappsen, spelar liite roll...

Rhino skrev:
Hallå!

Senast haft tre st r1:or 02 -03 och -04, innan det var det en gsxr 750 o min första hoj var en r6.

Nu vill jag ha lite tips och råd från er som kanske kan få mig till någon typ av besluttsfattnig. Gillade min suzuki men den bytades ganska snabbt till en R1 o sedan fortsatte det med yamaha, ni som kanske kört både gsxr:en 05-06 och yamaha:n typ 04-06. Vad säger ni? Är nog mest inne på suzukin jusst nu! Men har inte bestämmt mig... Har fått för mig att suzukin är lite vassare men det kanske bara är på pappret?? Har ju som sagt var inte kört den?

Tack på förhand!
Köp en KAWA zx-10R-06:a, det gjorde jag! :D

NICE skrev:
Köp en KAWA zx-10R-06:a, det gjorde jag! :D

Jag vågar Fn inte köpa kawa haft kompis som haft så jäfla mycket probs
med sin zx 10r. Tycker inte om -06 ans utseende sådär himmla mycket heller.

Men vem vet, om du skyndar dig till Halmstad o bjuder på en provkörning så...

Rhino skrev:
Hallå!

Tack på förhand!

Andvänder du all effekt då??? :) Tror inte de har med effekten att göra på dessa hojar utan mer föraren....

Mr_Mike skrev:
Andvänder du all effekt då??? :) Tror inte de har med effekten att göra på dessa hojar utan mer föraren....

Nej, men med tanke på att båda hojarna koster ungefär lika mycket så
vill man ju självklart ha en uppfattning innan man bestämmer sig och provkör.

Eller hade inte du det om du skulle köpas en ny båge?

Rhino skrev:

Blev bara lite nyfiken här, vad för problem har din kompis haft med sin zx10r?
04 eller 05?

Köp den du tycker är snyggast. Går nog inte få så mycket bättre råd än så :) Bägge är givetvis ypperligt bra hojar...

Racercukel skrev:
Blev bara lite nyfiken här, vad för problem har din kompis haft med sin zx10r?
04 eller 05?

Hallå!
Tror att det först var generatorn som gick sönder "sprängdes" eller liknande efter han haft den en vecka ca. Sedan så var det startmotorn, missljud mm mm. Minns inte allt var det var. Slutade med att motorn la av. Han körde nog inte en 100 mil med den. Han köppte en R1 istället... Men så länge det finns garantier så är det ju inget prob, lite synd att köpa en ny hoj som bara står på verkstaden hela tiden...

Det har väl alltid varit så att Kawa har haft mer strul än övriga japs hojar, det är iaf så jag har uppfattat det. Men det har säkert blivit bättre. Skoj med ny hoj. GRATTIS!

Rhino skrev:
Det har väl alltid varit så att Kawa har haft mer strul än övriga japs hojar, det är iaf så jag har uppfattat det. Men det har säkert blivit bättre. Skoj mede d ny hoj. GRATTIS!
Jag tror man tittar på det där utifrån ett rätt snävt perspektiv oftast, de hojar man själv haft och kompisarna närmast, det är ett för litet underlag för att vara "statistiskt korrekt". Om jag själv kollar på mina hojar hade jag mer fel på min R1:a än på min ZX-10:a (framfälgen bytt på alla -04:or) t ex.

När Bike gjorde en undersökning i fjol så var väl Kawa bästa märke. Rätta mig om jag har fel för jag har inte läst det själv men någon graf har postats här tidigare. Jag nöjer mig med att tro att alla japanerna är likvärdiga. :)

Neutral skrev:
Jag tror man tittar på det där utifrån ett rätt snävt perspektiv oftast, de hojar man själv haft och kompisarna närmast, det är ett för litet underlag för att vara "statistiskt korrekt". Om jag själv kollar på mina hojar hade jag mer fel på min R1:a än på min ZX-10:a (framfälgen bytt på alla -04:or) t ex.

När Bike gjorde en undersökning i fjol så var väl Kawa bästa märke. Rätta mig om jag har fel för jag har inte läst det själv men någon graf har postats här tidigare. Jag nöjer mig med att tro att alla japanerna är likvärdiga. :)

Visst så är det kanske, men det kan ju vara så att de ryktet sitter kvar sedan gammalt. Helt ömöjligt för mig att säga att ngt är bättre eller sämre än ngt annat, eftersom jag ej har erfarenhet av alla hojar. Men ett rykte kommer ju sällan från tomma luften, eller?

Vet inte om de har ändrat sina garantier, om inte så finns det väl en anledning till att de inte har samma garantier som de övriga?

Skit samma jag vill inte köra kawa i vilket fall som helst!

Jag hade lätt köpt R1 -06 med anniversary-lacken (gul/svart/vit) om jag hade haft råd att köpa och försäkra en -06:a!

Lätt snyggaste hojen och som påpekats här tidigare; med tanke på hur bra alla moderna literhojar faktiskt är så tror jag det mest skiljer på grader av fullkomlighet. Då kan man lika gärna köpa den man tycker är snyggast! :)

//Eric

Rhino skrev:

vill du slippa PROBS...köp en Honda cbr 1000 RR 06á
klart snyggaste hojen på marknaden :tummenupp

Polarn kör R1 05:a och jag K5 :a . Som sagt ingen vidare skillnad i draget .Skillnaden sitter i sittställningen kraftigare knävinkel på K5:an sedan känns den lite kortare o lättsvängd. Men R1 äger K5:an när det kommer till att köra längre sitter som en gud på den iaf jag som är 182cm över havet .
Hoppas det hjälpte lite iaf =) .

Neutral skrev:

Du har väl inte haft några problem med din zx10:a, om något skulle vara bristfälligt så borde du väl märkt det efter 1600mil. Eller vad säger du?

Racercukel skrev:
Du har väl inte haft några problem med din zx10:a, om något skulle vara bristfälligt så borde du väl märkt det efter 1600mil. Eller vad säger du?
Framfälgen blev utbytt på alla -04:or så det är gjort på min också. Annars är det inget. På min R1:a var det två eller tre garantiåtgärder om jag inte minns fel, bland annat en som hade med bromsarna att göra men jag skulle aldrig tveka på att köpa en Yamaha igen (har haft fem stycken). Som sagt, jag tror det är likvärdig kvalitet på alla.

FRiLLA skrev:
Polarn kör R1 05:a och jag K5 :a . Som sagt ingen vidare skillnad i draget .Skillnaden sitter i sittställningen kraftigare knävinkel på K5:an sedan känns den lite kortare o lättsvängd. Men R1 äger K5:an när det kommer till att köra längre sitter som en gud på den iaf jag som är 182cm över havet .
Hoppas det hjälpte lite iaf =) .

Gixxer = Fet sporthoj som spöar allt annat! Spelar ingen roll vad ni säger. :yoparty
R1 = Långfärdstourer för mysiga turer med tjejen. Typ Goldwing :D

Är du storväxt ska du inte ha K6 an. Ja är 185cm 95 kilo. Alldeles för liten för mig. Nu har ja bara kört k5:an. men antar att d är samma mått på den som k6.

/ steff

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...