Elsystemet smälter ?

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Har fått ett problem med Firebladen som jag inte lyckas komma på vad det beror på. Det började med att hojen luktade bränt när jag kom hem efter en tur och eftersom det luktade under sadeln tog jag bort den och såg att kontaktstycket som sitter på de tre kablarna mellan statorn och laddregulatorn hade smält ihop till en svart klump. Batteriet fick inte heller någon laddning. Tänkte att detta berodde på att det lyckats bli kortslutning innuti kontaktstycket så jag tog bort det och kopplade ihop kablarna direkt istället. Startade hojen och laddningen till batteriet var precis som den ska ~13,5V.

Men nu efter ett par dagar började det lukta bränt igen, så bort med sadeln igen och nu har tom isoleringen smält på kablarna, men laddspänningen är precis som den ska.

Vad kan detta bero på ? Det måste väl nästan vara kortslutning någonstans i kablarna ? Om felet är laddregulatorn eller statorn (som kablarna går emellan) så borde ju laddspänningen till batteriet inte vara bra som det är nu. Är det helt enkelt klena kablar original som kanske blev lite trötta vid första härdsmältan ?

Likriktaren/laddningsregulatorn håller på att bli överhettat, så förmodligen är det därför det luktar bränt. När den blir så pass varm att komponenterna överhettas så kommer laddningsspänningen inte längre att ligga stabilt på 13,5V. Vänta inte till dess. Kolla så att värmen kan ledas bort genom ramen (måste vara god kontakt mot ramen för att överskottsvärmen ska kunna ledas bort). Kör du med dåligt batteri får hela laddningssystemet jobba hårdare och risken för överhettning ökar. Kan inte helt uteslutas att kablarna eller någon glappkontakt orsakar att det luktar bränt.

Håller me föregående samt att dålig jordning kan ställa till det åxå.

Ta även en titt på hur kabeln / kontakten ser ut där den är sammanfogad.
Dessa brukar bara vara pressade, när det som kommer in fukt där så ärgar det och du får mindre kontaktyta.
Vilket i sin tur leder till att samma ström ska gå genom mindre metall.. vilket gör att det blir varmt...

Har själv haft detta..

P.s det tråkiga med det är at säkringen inte löser ut för det går inte för mycket ström..

Hade samma problem på min Blackbird. Hade ca 13V i laddspänning på tomgång med helljus på och kontaktdonet till regulatorn började mörkna av värmen. Jag bytte regulator och nu har jag 14,4V laddspänning och en något mindre varm regulator. Jag tror att din regulator håller på att ge sig.
Se följande länk.
http://www.vlc.com.au/~justin/about/bikes/honda/dead_reg.html
mvh Snider

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back