Har fått ett problem med Firebladen som jag inte lyckas komma på vad det beror på. Det började med att hojen luktade bränt när jag kom hem efter en tur och eftersom det luktade under sadeln tog jag bort den och såg att kontaktstycket som sitter på de tre kablarna mellan statorn och laddregulatorn hade smält ihop till en svart klump. Batteriet fick inte heller någon laddning. Tänkte att detta berodde på att det lyckats bli kortslutning innuti kontaktstycket så jag tog bort det och kopplade ihop kablarna direkt istället. Startade hojen och laddningen till batteriet var precis som den ska ~13,5V.
Men nu efter ett par dagar började det lukta bränt igen, så bort med sadeln igen och nu har tom isoleringen smält på kablarna, men laddspänningen är precis som den ska.
Vad kan detta bero på ? Det måste väl nästan vara kortslutning någonstans i kablarna ? Om felet är laddregulatorn eller statorn (som kablarna går emellan) så borde ju laddspänningen till batteriet inte vara bra som det är nu. Är det helt enkelt klena kablar original som kanske blev lite trötta vid första härdsmältan ?
Men nu efter ett par dagar började det lukta bränt igen, så bort med sadeln igen och nu har tom isoleringen smält på kablarna, men laddspänningen är precis som den ska.
Vad kan detta bero på ? Det måste väl nästan vara kortslutning någonstans i kablarna ? Om felet är laddregulatorn eller statorn (som kablarna går emellan) så borde ju laddspänningen till batteriet inte vara bra som det är nu. Är det helt enkelt klena kablar original som kanske blev lite trötta vid första härdsmältan ?