Elproblem inkoppling kabelhärva R6, Superkart

onlyrobin

with the speed of sound
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Boden
Hoj
Yamaha Raptor 700R
Alltså jag har problääääm!!

jag har kopplat om allt byglat switcharna till stödet, koppling etc för att kunna starta.

Jag hittar inte kablarna till Startswitchen? jag har kopplat in switchen för motorstoppen,
Då jag jordar en utav kablarna på startmotorreläet så går starten,
tändningen e på och allt men jag får ingen gnista.

Sen till en annan tråkig/orolig grej, då jag drar runt motorn så kompar det ut i det fria på en cylinder och döm till min förvåning då jag ser att någon har plockat lös ett stift och sen satt tillbaka tändhatten? man börjar ju fundera, men jag hoppas verkligen att den e hel, kan ju vara att dom komptestat den eller så och ej stoppat tillbaka stiftet.

Är det någon snäll själ som ids kolla lite kabelfärger etc på start respektive stop knappen?

vid instrumeteringen/varvräknaren så sitter en bunt kontakter och kablar också, vars skall dessa gå? på elschemat så finns det inget tändningslås inritat?

Om det är någon som ids då ta o kika på elschemat,
352rjiq.jpg
 
Här har du servicemanualen för en R6 2003 ,en det borde vara samma....

Ska kolla igenom lite så får vi se om ev. jag kan hjälpa dej...


Sidan 384 och 385 är för start och mainswith
 
Last edited:
Tja ! jag har från en 02.a sista modellen med förgasare, 03 är väl insprutare?
kolla lite o se om du kan hjälpa på någe vis:)
 
Du har väl struntat i tändningslåset

Det sitter med stor sannolikhet nån typ av startspärr ( stöldskydd ) ihop med tändlåset

Suzuki har ett 100ohms motstånd i tändlåskretsen är inte helt säker på yamahas
 
Lite lättare det blev med ett färgat schema!!

Jag tror jag kan lösa det här nu, problemet är bara att jag inte vet om det stämmer? då jag har en 02.as motor?

En annan grej,
laddregulatorn? den sitter inte i min härva är det ett måste?
för att den skall hålla 12v konstant?


Jag tror jag vet felet jag gjort, problemet är att elschemat jag haft är ett med larm på, och mitt larm är bortkopplat från fabrik, alltså byglat i kontakterna.

Och jag tror jag har problemet löst nu:) hehe hoppas jag!

dock det här med tändingen vet jag ej varför jag ej har gnista?

Du har väl struntat i tändningslåset

Det sitter med stor sannolikhet nån typ av startspärr ( stöldskydd ) ihop med tändlåset

Suzuki har ett 100ohms motstånd i tändlåskretsen är inte helt säker på yamahas

Jag kopplar förbi det, använder det ej,
kommer använda mig av en huvudbrytare, brytare till stopp av motor samt start.

grejen är den att jag gått efter ett elschema med larm alltså en r6.a med larm, men jag har ju inte det och då ser det helt annars ut,
jag vet nu ungefär hur jag skall göra,

men jag har lite andra problem såsom att jag inte får gnista, hmm...
 
Last edited:
Hej!

jag har lite info o komma med,
jag hade kopplat tändningen fel, alltså kablarna till spolarna, samt att jag nu hittat hur jag skall koppla startknappen,

men jag har ingen gnista? jag har kollat så jag har garanterat jord på grenröret, för att vara säker men ingen gnista,

jag har ju ingen ladd regulator? kan det ställa till det?
rectifier/regulator står det i kopplingsschemat,
kan den ställa till det vid startögonblicket?

jag har även kollat så jag har 12v+ till cdi boxen och det har jag,

Vad kan vara felet?

jag är lur på att laddregulatorn,
det jag gjort är att jag plockat lös ett stift för att kolla, alltså satt det mot jord och dragit runt motorn med tändningen på.
 
är det någon som har en laddningsregluator liggandes så köper jag den gärna,
borde passa från en r1.a också
 
Finns troligtvis en ingång för blockering av tändning vid nedfällt sidostöd. Det finns ingen startspärr i tänd nyckeln ???
 
Jo jag vet men jag har byglat allt sådant som sidostöd, koppling etc,

Jag har ju inget tändningslås, det måste ju vara "mainswitch" på kopplingsschemat,

Hmm det sitter ingen box eller liknande, men det kan ju hända att det är något som blockerar tändningen, det vill jag fixa bort.

någon som sysslat mkt med elen på dessa hojjar?
 
Inte för att vara elak men du vill inte lyssna

Nu är det flera st som har föreslaget att kolla upp tändningslåset

Du säger att du inte har något sådant

JUST därför ska du kolla upp att det inte sitter nån startspärr i tändningslåset

Det är ju gjort för att sitta där eller?

Inte helt ovanligt problem när folk bygger räserhojar

på lite äldre suzuki sätter man ett 100 ohms motstånd till jord för att eliminera tändlåset

Vet inte hur yamaha gör men kolla upp detta


M.V.H Peter



Ps Jäkligt snyggt bygge
 
Last edited:
Okej problemet var följande,
på elschemat stod det Mainswitch och eftersom att jag inte är så duktig på bilel/12v så förstod jag inte att det var tändningslåset,

då jag kommit fram till det lokaliserade jag kontakten till det, kollade schemat och där står det att när allt är som det ska så ska 2 av kablarna ihop alltså switchas och även 2 andra, då jag gjort detta fungerar tändningen perfekt:)

Jag ber om ursäkt om jag verkat korkad, men de e trots allt mkt kablar o hålla reda på.

stop/dödar knappen fungerar också så nu e allt som de ska:)

Tack för alla ideer problemet är LÖST!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top