Elmotor=stor-start/stopp

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Hallå där är det nån här som sysslar med styrning (start/stopp)
av stora elmotorer

jag har en rätt stor kompressor med en 10 hk elmotor på

Problemet är att de gammla styrskåpet med kontaktorer och tidreläer
verkar ha sagt upp sig , Motorn har såkallad y/d start vilket inte har funkat på länge

Det styrs även av tryckvakten på kompressorn
Kompressorn går fortfarande igång om man slår av och på strömmen
Den stannar även vid fullt tryck men går sedan inte igång själv
utan då får man slå av å på igen

Så frågan lyder Är det nån här som jobbar med dyligt och kan fixa lite nya styrprylar till detta

Peter

har säkert på jobbet men vetefan vad de är eller vad jag ska söka efter :hihi
jag suger fet :arsele :rolleyes:

sorry

Tryckstyrningen brukar gå att fixa om man plockar isär den och rengör och smörjer lite.

Troligaste anledningen till att YD starten inte funkar är ett trilskande tidrelä.
hade säkert kunna ordna det åt dig men du var lite långt bort!

andersson turbo skrev:
Så frågan lyder Är det nån här som jobbar med dyligt och kan fixa lite nya styrprylar till detta

Peter

Jag jobbar med sånna saker.
Vet du vad du ska ha eller ska jag lista ut det? Behöver lite motordata i så fall.

Edit: Skickar ett PM.

Last edited:
Anledningen till varför man använder Y/D-start (stjärn-/triangelkopplare) är för att begränsa inkopplingsströmstöten vid start av motorn. Normalt kan man ha direktstart utan problem upp till 5kW. Bor du inte ute på "vischan" och nätet är stabilt där du bor så kan nog gå högre ändå. 10hk motsvarar drygt 7kW så det är inte omöjligt att du kan ha direktstart på den, (man märker det på hur mycket belysningen blinkar till när kompressorn startar). Men det är till syvende og sidst kraftleverantören som bestämmer om du får direktstarta kompressorn eller inte.

Normalt vid Y/D-start använder man sig av 3st kontaktorer (varav en utrustad med överlastrelä = startkopplare). Vid tillslag av motorn drar K1 och K2. Efter en viss tid (styrs normalt av ett tidrelä) så faller K2 och K3 drar. (K1 spänningssätter motorn, K2 Y-kopplar motorn, K3 Deltakopplar motorn).
Fungerar inte växlingen av K2 och K3 så är det fel på tidreläet/inkopplingen av tidreläet. Om du har "nödvändig kännedom" så kan du koppla förbi tidreläet och kolla att kontaktor K2 och K3 växlar. Vet du inte vad du sysslar med så kontakta en behörig elektriker.
Om inte Y/D-kopplingen fungerar går motorn då på halvfart (Y-kopplingen) hela tiden eller är det förbikopplat? Oftast är det något "skitfel" som gör att det inte fungerar så det kan ju vara onödigt att byta ut rubbet av apparaterna om det t.ex. bara är fel på tidreläet.

Angående tryckvakten som stoppar motorn så skulle det kunna vara:
1. Att den kräver att trycket går tillbaka under en viss nivå (mycket lågt tryck) innan den återställs.
2. Att den inte är kopplad så att motorn startar om automatiskt när den återställs (inkopplad så att den bryter upp startkretsen på samma sätt som t.ex. överlastskyddet (nollspänningsutlösning).
3. Något fel på tryckgivaren som förhindrar återgång.
Jag skulle gissa på att punkt 2 är mest sannolik i och med att motorn går att starta om manuellt.

Kretsschema Y/D-start av motor.
PDF-fil omdöpt till .doc för att den ska gå ladda upp.
Döp om från YD.pdf.doc till YD.pdf och öppna i Acrobat (reader).

Bifogat

Har försökt läsa 10ggre nu, men börjar bli rätt full på whisky´n nu så tar det imon... annnars faattar jag ändå... :yoparty :nurse

Jag har nu varit och kikat på Herr Anderssons kompressor. Jo det är tidrelät som är dåligt. Kanske är det påtiden att byta ut allt, gammla AEG kontaktorer från sent 60 alt tidigt 70 börjar nog snart sjunga på sista versen. Så receptet blir nog. Tre nya kontaktorer, ett nytt överströmsskydd, ett nytt tidrelä och en ny fin kapsling. Det dyraste är ju tidrelät så varför inte byta ut allt när man endå håller på, så garanterar man att det fungerar i många år.

Glömde. Självklart så fungerade allt perfekt under tiden jag var där.

Last edited:
Qwerty skrev:
Jag har nu varit och kikat på Herr Anderssons kompressor. Jo det är tidrelät som är dåligt. Kanske är det påtiden att byta ut allt, gammla AEG kontaktorer från sent 60 alt tidigt 70 börjar nog snart sjunga på sista versen. Så receptet blir nog. Tre nya kontaktorer, ett nytt överströmsskydd, ett nytt tidrelä och en ny fin kapsling. Det dyraste är ju tidrelät så varför inte byta ut allt när man endå håller på, så garanterar man att det fungerar i många år.

Glömde. Självklart så fungerade allt perfekt under tiden jag var där.

Börjar inte kontaktorer med påbyggd mjukstart vara såpass billiga idag att det blir billigare att investera i en sån än att bygga ihop en Y/D start!? Sen sliter ju mjukstarten mindre på grejerna också!

Honken skrev:
Börjar inte kontaktorer med påbyggd mjukstart vara såpass billiga idag att det blir billigare att investera i en sån än att bygga ihop en Y/D start!? Sen sliter ju mjukstarten mindre på grejerna också!

Nja. En mjukis som klarar 7,5kW kostar ca 2500:- och uppåt och jag kan bygga hur många yd du vill för 2500:-.

Nu hittade jag i gammla gömmor en ny fin mjukstart som fixar 7,5kW. Hittade även nettopris från året 99, 2700:- kostade den då. Den stora fördelen med mjukstart jämfört med Y/D är att det är mer energi sparande. Nackdelen är priset och att en mjukis oftast bara klarar 10-15 starter i timmen men håller i stället mycket längre än kontaktorer och relän.

Eldstorm skrev:
Kretsschema Y/D-start av motor.
Året börjar bra för SH. En fin tråd med substans och de som inte vet håller sig undan...
Bravo! My compliments to Eldstorm... :Bugar

Back