Elkunniga se hit! Höstprojekt på G.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena...

Är rätt elektronikintresserad, och nu när det börjar komma regninga kall dagar hade det ju varit bra om man kunde löda o fixxa ihop nått istället för o sitta här hela dagarna! så kan ni slippa ett litet moppefucko ett tag :D :tummenupp

Har funderat på lite olika saker, vore kul om nån kunde hjälpa mig lite, är nybörjare inom ämnet men ska försöka ändra på det...ltie iaf

Elfa.se's MC-larm
Om man ska koppla in det till en 125, med 12v batteri, då kopplar man elen till larmet rakt på batteriet eller, och hur blir det med strömbrytare?
Sen så ska det ju hälst låta lite när larmet går, och då borde man väll kunna koppla det till tutan, men hur, för tutan måste väll få växelström, eller sitter det nån manick som gör det till tutan som man kan koppla på? Sen så ska det väll hälst inte bara vara ett enda llångt tut, utan låta tut----tut----tut. Hur löser man det?

Byta glödlampa mot lysdioder?
På moppen tänker jag nu, lampan har pajjat och jag funderar på om man kunde byggt om till lysdioder? Moppens strömsystem är lite jobbigt, det finns inget batteri, det är 12v, och tror det är växelström som ökar i frekvens med takt som vartalet ökar...(lyset flimmrar på låga varv och tutan ändrar ton beroende på gas...)
Så måste man koppla in nån likriktare till moppen? alltså till baklyset? Sen är det ju positionsljus och bromsljus, så man måste ju ha olika lysdioder, eller? kom med tips och förslag, och om det går att fixa på ett någorlunda enkelt sätt, och BILLIGT! helst inte över 50 kronor... om det går? lite dyrare kanske...
Fördelen med lysdioder är väll framförallt att dom inte går sönder, just när man hoppar o skuttar o fösöker lära sig stoppies :rolleyes:

Övriga grejer, inte lika aktuella...
Växelindikator
En litet display som visar vilken växel som ligger i vore faktiskt bra ibland... och en kul grej att göra, men går det lösa på ett lätt sätt och hyffsat billigt?

Bensinnivåindikator
På honda NSR finns det ingen bensinmätare (rätt? tror jag läst det)
Så min fråga är om det går att bygga nån lampa som lyser när det börjar bli tomt, och kanske även en indikator som visar flera nivåer...?

Växelpunktsindikator
Går det att göra en lampa som lyser när man ka växla, typ som på R1an, på ett lätt och billigt sätt...?

Blir det svårt om man ska ha tex 10 lysdioder som tänds fler o fler jumer varvet ökar mot slutet?

Så, thats it, svara helst på dom vå första i första hand, dom ändra kan ni ju svara på ifall ni vill...

//Martin :tummenupp Blivande elektriker kanske...

Bara för att råkar ha ett lika trevligt namn som jag, så måste jag skriva lite iaf.

Fattar inte vad du menar angående larmet, strömbrytare… hum, skall du använda det för att slå av larmet med så bör du sätta strömbrytaren i serie med batteriet, typ…
Tut, tutet fixar nog larmet själv skulle jag tro…

Glödlampan till lysdiod, låter definitivt som du får likrikta, eller ta två lysdioder en åt var håll! MEN bra mycket billigare att köpa ny lampa varje gång den går sönder… Kraftiga lysdioder är dyra…

Vad skall du med växelindikator till??? Har man tid att kolla på en sådan kan man väll lika gärna kolla genom växlarna och då vet man vad man hade. Men i vilket fall känns det helt onödigt, behöver man en högre växel växlar man upp… Men det finns att köpa, lite över din budget dock!

NSR:en har väll kran med reserv? Annars gå till en mcskrot och fixa en från någon annan hoj

Växelpunktsindikator: Jag har svårt att tänka mig nyttan med den, mest en cool grej på nya hojar. Men en sådan är inte så svår att bygga själv. Tio dioder är tiogånger mer jobb, men inte svårare…

triple skrev:
Bara för att råkar ha ett lika trevligt namn som jag, så måste jag skriva lite iaf.

Fattar inte vad du menar angående larmet, strömbrytare… hum, skall du använda det för att slå av larmet med så bör du sätta strömbrytaren i serie med batteriet, typ…
Tut, tutet fixar nog larmet själv skulle jag tro…

Glödlampan till lysdiod, låter definitivt som du får likrikta, eller ta två lysdioder en åt var håll! MEN bra mycket billigare att köpa ny lampa varje gång den går sönder… Kraftiga lysdioder är dyra…

Vad skall du med växelindikator till??? Har man tid att kolla på en sådan kan man väll lika gärna kolla genom växlarna och då vet man vad man hade. Men i vilket fall känns det helt onödigt, behöver man en högre växel växlar man upp… Men det finns att köpa, lite över din budget dock!

NSR:en har väll kran med reserv? Annars gå till en mcskrot och fixa en från någon annan hoj

Växelpunktsindikator: Jag har svårt att tänka mig nyttan med den, mest en cool grej på nya hojar. Men en sådan är inte så svår att bygga själv. Tio dioder är tiogånger mer jobb, men inte svårare…

Med strömbrtytare så menar jag att man ska ju helts kunna stänga av larmet... men det kanske redan sitter en på?
tut-tut...hmm om den nite fixar det själv då? Och tutan ska väll ha växelström, precis osm en högtalare, eller sitter det nån manick innan tutan som fixar det, så man får koppla in larmet innan manicken?

synd med lysdioderna, bara att "bryta ihop och komma igen"

Växelgrejerna va mest som en kul grej typ, inget man har direkt nytta av, bara ifall vintern känns aldeles för lång nån mörk kall kväll typ...

Vadå, går det att koppla in en bränslemätare från en annan hoj, hur ska det gå till ,för det är väll nån typ av flotör i dom, och hur ska man fästa det? Går det inte göra nån lampa som börjar lysa en liten stund innan man måste gå över till reserven? Har nämligen varit med om att den dött när man står i en livligt trafikerad korsning, med många bilar bakom en, sen när det väl kommer en lucka, så dör den för att soppa är slut, då ere bara att vrida över till reserven o börja kicka...känns ju jättekul sånt :rolleyes:

Men det är larmet som känns viktigast... just nu... Så jag vill gärna veta lite hur man ska koppla in det...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT